Att göra det för sina kunder

E-handlare är bra på det. Myndigheter bättre och bättre. Men många företag katastrofala. Jag pratar om att faktiskt leverera det deras kunder vill ha, på det sätt kunderna vill ha det och i de forum kunderna finns. Skrämmande ofta sker all kommunikation på ett inifrån-och-ut-perspektiv som inte direkt är kundvänligt. Ett exempel är när jag ...

The post Att göra det för sina kunder appeared first on Resultat på webben.

 

E-handlare är bra på det. Myndigheter bättre och bättre. Men många företag katastrofala. Jag pratar om att faktiskt leverera det deras kunder vill ha, på det sätt kunderna vill ha det och i de forum kunderna finns.

Skrämmande ofta sker all kommunikation på ett inifrån-och-ut-perspektiv som inte direkt är kundvänligt. Ett exempel är när jag ringde till en glasmästare för en tid sedan. Jag ville ha en plexiglasskiva till mitt kök. Vilken tjocklek? Ska den vara härdad eller inte? Hur skall kanterna skäras? Personen i andra änden var inte intresserad av att hjälpa mig. Han ville bara få en korrekt beställning. Jag beställde ingen, av honom.

Hittills har det kanske gått, att driva företag såsom glasmästaren. Men kom igen nu lilla Sverige, börja förstå att det krävs MER framöver. Mer service, mer kundorienterad kommunikation, företagen är där för kunden och inte tvärt om. Ja alltså det här är inga nyheter, men skrämmande ofta är det en verklighet vi ser, och den är mer än vanligt förekommande på webben.

Du som företag har inte längre råd att ignorera sociala medier. Du har inte råd med att all text på din webb börjar med ”Vi på företaget x…” ”Våra tjänster är..” (hur många gånger finns ordet ‘vi’ på din webbsida?) Du har inte längre råd med att inte ta reda på hur dina kunder beter sig på din webb. Du som fortfarande fnyser åt Facebook, förstå vilka resultat du i samma sekund fnyser åt!

Nej, sociala medier är inte för alla, och det finns verksamheter där kunderna inte alls är där. Men tro mig, dels är vi fler och fler som Googlar till oss den information vi behöver (syns du inte på Googles topp fem resultat inom ditt område, finns du inte) och inom mycket kort, kommer ditt företag troligen behöva sälja även till sådana som finns på sociala medier.

Så, traditionella människor i traditionella företag i traditionella branscher: jag vet att det är jobbigt att försöka behöva ta in den stora ökade lönsamhet som finns att hämta genom att arbeta resultatorienterat med webben som verktyg. Ja, det kommer att krävas massor av ditt företag och det kommer inte vara lätt, men utveckling gör alltid ont. Och det enda som är säkert, det är att: vinsten på att inte göra någonting är ingen.

The post Att göra det för sina kunder appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss