Behöver du bilder? 5 tips att tänka på när du anlitar fotograf!

Behöver du professionella bilder för ditt företag? Vi har bett vår fotograf Janus att dela med sig med några av sina bästa tips kring vad du ska tänka på när det gäller val av fotograf, bildanvändning och bildstrategi. Behöver du verkligen en fotograf? Detta är naturligtvis den första frågan du måste ställa dig. Intresset för ...

The post Behöver du bilder? 5 tips att tänka på när du anlitar fotograf! appeared first on Resultat på webben.

 

Behöver du professionella bilder för ditt företag? Vi har bett vår fotograf Janus att dela med sig med några av sina bästa tips kring vad du ska tänka på när det gäller val av fotograf, bildanvändning och bildstrategi.

Behöver du verkligen en fotograf?

Detta är naturligtvis den första frågan du måste ställa dig. Intresset för fotografering har exploderat under det senaste decenniet och du kanske har någon i ditt företag som har en passion och en bra kamera? Varför inte investera i en kamera till kontoret så att alla har möjlighet att använda kameran och lägga upp bilder?

Ha en plan för fotografering

Det har blivit alltmer populärt att från att stock photos. Även om det är frestande att köpa ett paket med bilder och slänga upp dessa på sin webbplats kan det få till följd att ert företag inte tas på allvar och bilderna upplevs som anonyma och opersonliga.

Vem, vad och var är de enkla frågor du måste ställa dig själv innan du ber någon att ta bilder.

Du behöver inte ha en stor fotografisk överblick, men en plan som kan inspirera fotografen är viktig för att nå en överenskommelse över vilken stil och känsla du vill uppnå.


Det bästa är att presentera en lista över de bilder du behöver såsom närbilder eller porträtt, produktbilder eller gruppbilder. Ska bilderna skapa en varm, rolig känsla eller mer professionell och seriös?

Märk väl att du i princip inte kan ha för många bilder i ditt bildarkiv – du kan alltid få användning för fler bilder för att göra din webbplats intressant och tilltalande.

Att välja en fotograf

Det viktigaste när man har det första mötet med en fotograf är att du ska kunna känna ett engagemang. I avsaknad av någon form av nyfikenhet från fotografens sida i din verksamhet, är det lika bra att skicka fotografen ut genom dörren igen.

Se fotografen som en tolk


När du har presenterat din plan är det fotografens jobb att bekanta sig med dina önskemål och hur bilderna skall produceras och sedan presentera en idé. Först när ni har en överenskommelse kan fotografen komma igång med att ta de första bilderna. Se gärna fotografen som tolk för att kommunicera dina produkter och tjänster till ett visuellt språk som kan fånga människor.

Priser för fotografering

Även fotografer tycker det är en djungel att hålla reda på de priser som gäller och därför ser man sällan några fasta priser för företag eller reklamfotografering.

Se till att det inte dyker upp oförutsedda kostnader

Det bästa är att göra det så enkelt som möjligt och utgå från ett paketpris eller ett timpris. Det viktigaste är att man kommer väl överens och att du har en fullständig kontroll över rättigheterna för bilderna, vilket inte alltid är självklart.

En tips är att titta igenom Svenska Fotografers Förbunds prisguide som du hittar här: Vad kostar en bild?

Bearbetning, publicering och optimering av bilder

En professionell fotograf sätter sig alltid in i hur och var bilderna skall användas så att de kan beskäras och anpassas optimalt. Det kan vara att det bör finnas utrymme för en text på en sida eller färgkombination som matchar företagets grafiska profil. Om det finns en röd tråd mellan bilder, text och grafik, är det något man ser direkt och uppskattar.

De flesta bilderna levereras behandlade och anpassade för webb, broschyr eller annat reklammaterial. Har du en art director är en bra idé att ta med personen till mötet med fotografen eftersom de kan prata om specifikationerna samt anpassning av bilderna.

Normalt ingår inga RAW-bilder när du köper bilderna – du kan jämföra det med att köpa negativen. Det är inte nödvändigt att köpa alla bilderna, men som en god service tycker jag att kunden har rätt att få allt material så att de själva kan bearbeta bilder i framtiden om de får en ny grafisk profil eller om någon kollega skulle beskäras in eller ut ur ett eventuellt grupporträtt.

SEO för bilder

Sökmotorsoptimering för bilder är något som fotografer sällan gör och som många glömmer. Det är en simpel process för en fotograf att lägga in metadata och döpa om filnamn, det är dock viktigt att man själv kontrollerar detta i sitt CMS och att man har en ALT-text och en bra bildtext. Många CMS importerar inte metadata direkt från bildfilen, och det är långtifrån säkert att den metadata som finns är den som lämpar sig bäst för din site.

Optimering av bilder innebär dels att de kan dyka upp bland bildresultaten på sökningar efter olika nyckelord, men också att de med rätta handlaget kan hjälpa din landningssida att synas på det utvalda nyckelord som finns i ALT-texten för bilden på sidan.

Läs mer

Hör av dig till Resultify för mer tips och råd kring bilder och allt som har med webb att göra.

Följ Resultify på Facebook för tips om hur du ska lyckas digitalt här: www.facebook.com/resultify

The post Behöver du bilder? 5 tips att tänka på när du anlitar fotograf! appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss