Bild och fotografi – Visuell kommunikation

Det faktum att de flesta telefoner har en skärm som täcker hela framsidan är väl ett tecken på att visuell kommunikation är prioriterat på marknaden. Men hur arbetar vi med bilder egentligen när vi beställer hemsidor, skriver e-mail eller bloggar? Vår prisbelönta AD Kicki Persson delar med sig av sina kunskaper och hjälper oss förstå ...

The post Bild och fotografi – Visuell kommunikation appeared first on Resultat på webben.

 

Det faktum att de flesta telefoner har en skärm som täcker hela framsidan är väl ett tecken på att visuell kommunikation är prioriterat på marknaden. Men hur arbetar vi med bilder egentligen när vi beställer hemsidor, skriver e-mail eller bloggar? Vår prisbelönta AD Kicki Persson delar med sig av sina kunskaper och hjälper oss förstå hur man kan tänka kring sin bild och fotografi – visuella kommunikation.

Kicki Persson - Vår prisbelönta AD

Kicki Persson – Vår prisbelönta AD

 

En bild säger mer än 1000 ord

Vi reagerar på bilder och sedan reflekterar vi över dem. Med text är det tvärtom. Då processen att ta in en bild är mer betydligt snabbare än att ta in en text, låter läsning oss reflektera successivt öve vad vi läst och läser. Den visuella kommunikationens direkthet eller omedelbarhet är ett av dess främsta styrkor.

De flesta av oss mins i bilder. När du tänker tillbaka ser du allt som oftast bilder i ditt sinnes öga. Så visst säger en bild mer än 1000 ord, men vilka ord är det bilden säger?

Bilder säljer innehåll

Föreställ dig en web-shop och tänk nu att du ska byta ut alla bilderna eller texterna. Vilket tror du påverkar din försäljning mest? Sökmotorsjättarna berättar för oss att sökningar via mobila enheter ökar på helger och under sommaren då människor inte är på jobbet. Vi ser även att köpprocessen ofta börjar på en enhet som tillexempel mobilen och avslutas på en annan enhet – desktop eller surfplatta. Man kanske börjar söka efter den där resan, de där skorna, det där schampot eller den där boken som vännen rekommenderade medan man väntar på bussen. Man suger lite på den karamellen och när man sen på kvällen sitter hemma med laptopen eller surfplattan kanske man går och avslutar köpet. Oavsett så vet alla e-handlare att bilder är A och O när det kommer till försäljning online. Bilden säljer innehållet helt enkelt.

Människor säljer

Visualiseringar i all ära. De är jättebra för att förklara komplicerade processer och förfaranden, men för att den som ser bilden verkligen skall vara mottaglig för budskapet är det viktigt att ha med en människa på bilden. Visst kan du sälja ett par skor med en bild på skorna, men de säljer bättre om du har en människa som har skorna på sig på bilden.

Om det är något e-commers statistiken har lärt oss, är det att bilder med människor säljer bättre än bilder utan. Men här gäller det att akta sig för stock-photo. Om mottagaren misstänker att bilden är en bulk-bild och att personerna på bilden inte allt är involverade med resten av budskapet på sidan, slår de bakut och dessa bilder konverterar sämre.

Ha aldrig en bild för bildens skull utan ge den ett sammangang

Det måste alltid finnas ett sammanhang och bilden måste alltid vara rätt i den context där den visas. Precis som en rubrik har som syfte att väcka uppmärksamhet och direkt berätta om innehållet som komma skall, måste bilden vara en del av hela budskapet och inte flyta ovanpå eller bredvid som en eget inlägg. Det ska komplettera budskapet. Allt som inte bidrar till ditt budskap distraherar från det. Med det sagt, är det skillnad på sammanhanget där bilden skall visas. I ett e-mail kan biler användas för att justera stämning och tonalitet.

Tips för att bli bättre på bilder

     

  • Kompromissa inte med bildkvalitet. Definiera var ribban ligger för dig och håll dig till det. En dålig bild ger en dålig känsla och intrycket av en dålig produkt. Oavsett om det är dåligt motiv eller dåligt fotograferat, så våga välja bort bilder.
  • Titta från flera olika perspektiv. Våga se bilden med ett barns ögon och med en vuxens. Se med Svenska ögon och med utländska, med manliga och kvinnliga och försäkra dig om att bilden verkligen kommunicerar det du vill och inte något annat.
  • Gör en bildrevision. Gå igenom dina digitala kanaler (analoga kanaler med för den delen) och få en klar uppfattning av vad ni har, vad ni vill göra er av med och vad ni behöver.

    Våga ta nya bilder. Det är den process att bli bra på visuell kommunikation och ju tidigare vi gör fel, ju fortare lär vi oss. Och vi måste våga göra fel.

  • Ta hjälp av ett proffs. Precis på samma sätt som jag inte bli en stjärnkock för att jag köper den dyraste kökskniven blir jag heller inte en fotograf för att jag köpte den dyraste och bästa kameran. Det är ett hantverk att ta en bild. Ett annat hantverk att använda den. Om du har ambitionen att konkurrera med de som faktiskt kommer framåt, får du ta hjälp av de som är bättre än oss alla. Proffsen.
  •  

Hos oss på Resultify hittar du både proffsfotografer och en AD som vunnit Svenska Designpriset och alla är generösa med sina kunskaper. Vill du veta mer är det bara att höra av sig.

The post Bild och fotografi – Visuell kommunikation appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss