Byt domännamn på din webbsida utan att tappa ranking

Ibland måste man göra det otänkbara, byta domännamn på en webbplats som redan är indexerad i sökmotorerna. Så varför är detta så farligt? En ny domän betyder att man i princip börjar om från början i sökmotorerna. Google ser på en URL som en fin flaska rödvin som behöver ett par år för att nå ...

The post Byt domännamn på din webbsida utan att tappa ranking appeared first on Resultat på webben.

 

Ibland måste man göra det otänkbara, byta domännamn på en webbplats som redan är indexerad i sökmotorerna. Så varför är detta så farligt? En ny domän betyder att man i princip börjar om från början i sökmotorerna. Google ser på en URL som en fin flaska rödvin som behöver ett par år för att nå sin fulla potential. Men misströsta ej, med dessa 10 steg kan vi snabbt överföra kraften från det gamla domännämnet till det nya.

1. Behöver vi verkligen byta domännamn?

Att byta domännamn innebär, i alla fall temporärt, att du tappar placeringar i sökmotorerna. Om du har en stor mängd trafik från denna källa kommer det, med största sannolikhet, betyda att du även kommer tappa besökare. Givetvis finns det situationer när man måste genomföra bytet men det är viktigt att tänka igenom detta beslut noggrant. För att enkelt se vilken ”kraft” ens nuvarande domännamn har kan man använda sig av www.opensiteexplorer.org. Här kan du se vi vilken domain- och pagerank du har samt hur många som i dagsläget länkar till dig.

2. Registrera och aktivera den nya domänen

Låt oss titta på ett exempel. www.resultify.com ska byta namn till www. resultify.se. Dessa tipsen gäller också övergripande om företaget och webbsidan byter namn totalt. Det första du ska göra när du ska byta domännamn, är att registrera ditt nya domännamn och se till att namnet har samma WHOIS info som den gamla domänen, det vill säga samma kontakuppgifter som till den som registrerat det gamla domännamnet. På det här viset ser Google att de hör ihop. När ett domännamn är registrerat måste aktuell kontaktinformation finnas och denna information lagras i WHOIS globala databas. WHOIS används alltså för att ta reda på vem som är ägare till ett domännamn. Loopia är ett ställe där du kan registrera ditt domännamn.

Så fort du har registrerat ditt domännamn, är det viktigt att du aktiverar domänen samt lägger upp en enkel ”kommer-snart-sida” redan innan du är redo för flytten. Då hinner domänen ”gotta till sig” lite. Ett bra tips kan vara att redan på denna sida använda sig av företagsnamn samt något av dina viktigare nyckelord. Du kan även länka till den gamla domänen om någon skulle hitta hit innan du är färdig med flytten.

3. Webmaster tools

Skapa och konfigurera gratisverktyget webmaster tools för både ditt gamla och nya domännamn om det inte redan finns. Till skillnad från Google Analytics är Google Webmaster Tools framför allt ett verktyg för att hitta eventuella fel på din webbsajt som gör att den inte syns i Google. Det finns givetvis även andra verktyg du kan använda. Fördelen med att sätta upp Webmaster Tools när du ska byta domännamn är att du kan hålla ett öga på indexering och sökvolymer samt eventuella 404-fel och att dessa fångas upp så fort som möjligt. Här hittar du Google webmaster tools.

Google Webmaster Tools

4. Canonical tags

Skapa canonical tags som pekar på ditt nya domännamn från både den gamla och nya URLen. En canonical tag sätts i headern i din HTML. Den hjälper dig berätta för Google vilka sidor som är primärversioner och vilka som är dubbletter. På detta sätt kommer Google bara indexera och ge credit till de primära sidorna, vilket gör att Google ser nya domänen som ”ägare” av de nya sidorna.

5. Koppla ditt nya domännamn till din webbplats

Nästa steg i din process med att byta domännamn, är att koppla ditt nya domännamn till samma webbplats som din gamla domän. Detta gör man oftast genom en så kallad A-record i sin DNS samt inställningar i publiceringsverktyget. Två domäner till samma innehåll, det är väl inte bra? Nej det är det inte, men tack vara våra Canonical Tags gör detta inget. Google vet att nya domänen ska vara original. Att koppla ditt nya domännamn till din webbplats är ett ganska tekniskt moment, och om du känner dig osäker kan det vara bra att ta hjälp av din hostingleverantör eller IT-support.

6. Berätta för nuvarande användare

Har du en webbplats med lojala besökare är det så klart viktigt att även informera dessa om att du ska byta domännamn på korrekt sätt. En enkel artikel eller en liten ”notice-bar” i toppen av sidan löser detta på ett effektivt sätt. Detta kan du t.ex. fixa från Notifysnack.

6. 404’a – Förklarande felsida

Gör gärna en förklarande så kallad 404-sida och informera på denna om att du har flyttat till en ny URL. En 404-sida är vad dina användare ser när de försöker nå en icke-existerande sida på din webbplats. Detta kan bero på att de klickat på en länk som är sönder, att sidan tagits bort eller att de har skrivit fel URL. En 404-sida ska göras som en extra säkerhetsåtgärd om vi av misstag glömt skapa redirects, som alltså är en sida som inte själv har något innehåll men som skickar besökaren till en annan sida. Tänk på att göra din 404-sida i samma stil och form som hela siten är. Om du inte vet hur man sätter upp en Custom 404 kan du läsa om det här.

7. 301 redirects – permanenta omdirigeringar

Gör permanenta 301 redirects från ditt gamla domännamn till ditt nya. Detta gör att Google kommer förstå att innehållet inte längre finns på den gamla sidan och skickar besökare till den nya sidan. Statusen 301 betyder alltså att en sida flyttat till en annan URL permanent. Detta kan man tex göra med .htaccess och lite enkla ”regular expressions”. Läs mer om 301 redirects här.

8. Sitemap.xml

Gå till webmaster tools och ladda upp en sitemap.xml för den gamla sidan. Detta gör att Google indexerar om sidan och hittar 301 redirects. När google stöter på dessa kommer de byta URL i sökresultat så att besökaren hamnar rätt direkt. Läs mer om hur du hanterar sitemap.xml här.

9. Länkar

Ingående länkar till din webbplats är viktiga för att nå bättre resultat i sökmotorerna. Om du har ett stort antal länkar till din gamla domän är det viktigt att vi försöker styra om dessa till den nya domänen. LinkedIn, blog, partners, etc, är enkla att ändra. Länkar från leverantörer och andra externa källor är aningen svårare. Ett sätt du kan lösa det på är att skriva ett enkelt mail och be dem ändra länken till den nya domänen.

10. Följ upp, mät och utvärdera

Det sista och kanske viktigaste steget är att i efterhand följa upp och dra insikter från hur trafik och konvertering har påverkats av ditt byte av domännamn. Hur har vår ranking påverkats? Får vi fler eller mindre trafik från Google?

Vill du veta mer?

För mer information om Resultify’s lösningar eller våra produkter, besök vår webbplats Resultify.se.

Vi finns dessutom på Facebook och LinkedIn!

The post Byt domännamn på din webbsida utan att tappa ranking appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss