Den ultimata Facebookguiden

Varför finnas på Facebook? Hur ser framgångsrika inlägg ut? Vad är Facebook EdgeRank? Denna guide tar dig igenom vad som är viktigast att tänka på som företag på Facebook. Vi på Resultify ger dig den ultimata Facebookguiden för företag. Ha i åtanke att Facebook inte är en ”quick-fix” utan en kommunikationskanal att arbeta långsiktigt med ...

The post Den ultimata Facebookguiden appeared first on Resultat på webben.

 

Varför finnas på Facebook? Hur ser framgångsrika inlägg ut? Vad är Facebook EdgeRank? Denna guide tar dig igenom vad som är viktigast att tänka på som företag på Facebook.

Vi på Resultify ger dig den ultimata Facebookguiden för företag. Ha i åtanke att Facebook inte är en ”quick-fix” utan en kommunikationskanal att arbeta långsiktigt med genom tydliga målsättningar. Denna guide är ett steg på vägen till dina mål.

Få ut det mesta av Facebook

För att få ut det mesta av Facebook är det viktigt att inte se Facebook som ytterligare en kanal att sprida sitt budskap i utan snarare en ny kanal att kommunicera med sina kunder genom. Det viktigaste att sträva efter gällande sin kommunikation är interaktion och delningar. Här gäller inte påträngande marknadsföring som i de flesta traditionella kanaler utan snarare att dela innehåll som konsumenter vill läsa om och dras till självmant.

Facebook guide

Varför följa företag på Facebook?

Följande svar har angivits på frågan varför man följer företag på Facebook (eftersom flera alternativ har kunnat anges ligger procentsatsen över 100 %)

     

  • Rea, erbjudanden, nyheter 70 %
  • Shopping 38 %
  • Få uppdateringar och följa företagsnyheter 38 %
  • Lämna feedback 29 %
  •  

Varför finnas på Facebook som företag?

Det handlar alltså om att gå bredvid den potentiella kunden, förstå vilka behov som finns samt erbjuda intressant, stimulerande innehåll och konversation. Istället för att diskutera sina egna produkter är det i de flesta fallen bättre att diskutera senaste trenderna inom ert område i allmänhet. Främsta fördelar för företag att finnas på Facebook:

     

  • Ge ditt företag en närvaro på en sida som kunder är vana vid och trivs med
  • Kundkontakt och tvåvägs-kommunikation
  • Mer personligt varumärke, större sannolikhet att få trafik via WOM (word of mouth)
  • Lyssna på kunder, få idéer och feedback
  • Driva trafik till er webbplats och hamna högt i sökmotorerna
  • Mer sannolikt att få kontakt med någon av den miljard användare som finns på Facebook om ni har en företagssida, än om ni inte finns där
  • Posta nyheter och ha tävlingar för att få ett högre engagemang
  •  

Hur hittas min företagssida på Facebook?

Hur hittas då din företagssida på Facebook? Det är viktigt att ni visar att ni faktiskt finns på Facebook genom hela er kommunikation: på hemsidan, i nyhetsbrev, i mailsignaturen etc. Om ni inte syns så finns ni inte. Främsta vägar för att hitta en företagssida på Facebook:

     

  • Främst via rekommendationer från vänner 60%
  • Via företagets hemsida
  • Övriga marknadsaktiviteter
  •  

Uppdateringar på Facebook

Det är viktigt att hålla din Facebooksida levande vilket du gör genom att göra intressanta

uppdateringar. Det finns flera olika slags uppdateringar du kan göra på din sida såsom texter,

bilder, videor och frågor.

Framgångsrika inlägg

Facebook har följande rekommendationer för att nå mycket engagemang genom inlägg:

     

  • Korta uppdateringar

    Inlägg mellan 100 och 250 tecken (färre än tre rader) ger 60 % mer gillamarkeringar, kommentarer och delningar.

  • Tänk visuellt

    Fotoalbum, bilder och videor ger 180 %, 120 % och 100 % mer engagemang I respektive ordning.

  • Optimerade uppdateringar

    Statistiksidan hjälper dig att se vilka uppdateringar och under vilken tidpunkt människor engageras mest av ditt innehåll vilket gör att du kan optimera din sida.

  • Jämna mellanrum

    Posta innehåll med jämna mellanrum, gärna fyra till fem gånger i veckan.

  • Var relevant

    Ha respekt för dina gillare och vad de vill se från dig.

  • Synkronisera aktiviteter

    Synkronisera Facebook med andra marknadsaktiviteter såsom annonseringar eller events.

  • Specifik dag

    När ni postar olika typer av innehåll, bestäm då gärna vilken dag ni t.ex. annonserar nya produkter och vilka dagar ni ger allmänna tips etc.

  • Specifika händelser

    Posta gärna innehåll som kopplas till andra händelser runt omkring oss. T.ex. ”Har du köpt dina

    nyårskläder ännu? Kika in på webbshoppen och se det stora utbudet”.

  • Inkludera nästa steg

    Berätta vad du vill att dina användare ska göra på ett enkelt sätt, inkludera ett tydligt nästa steg, en så kallad call to action. T.ex. ”Klicka här för att läsa mer”

  •  

Dina följare kommer att se några av dessa uppdateringar i sitt nyhetsflöde. Detta nyhetsflöde, eller “Newsfeed” på engelska är Facebooks viktigaste sida och det är här 40% av Facebookanvändares tids läggs. Det är här människor delar det viktigaste från sina liv och också där företag kan engagera sina potentiella kunder om påminna kunden om företaget.

EdgeRank – Facebooks egen algoritm

Edgerank är Facebooks egna algoritm som avgör vad som ska komma upp i användares

nyhetsflöde. Denna algoritm ser allt som publiceras på Facebook inklusive statusuppdateringar,

länkar, bilder, att någon gillar en sida m.m. som objekt. Varje objekt får en poäng, en Edge, som

avgör om objektet kommer att visas i användarens nyhetsflöde. Objekt med hög EdgeRank

kommer att visas i ”Top News” och objekt med låg EdgeRank kommer i vissa fall inte visas

överhuvudtaget.

Varför syns vissa inlägg men inte andra?

Varför ett objekt blir tilldelad en viss EdgeRank beror på flera olika faktorer, med tre välkända:

     

  • Förhållandet mellan skaparen och användaren, Affinity (hur ofta brukar personerna interagera, hur många

    gemensamma vänner har de etc.),

  • Interaktion med objektet, Weight (hur många har redan gillat och

    kommenterat)

  • Aktualitet, Relevance (hur länge sedan inlägget postades).
  •  

Facebook edgerank

Hur får ens inlägg högre EdgeRank?

Hur ska man då göra för att ens inlägg ska få högre EdgeRank? Det är svårt att påverka själva algoritmen men däremot lättare att göra uppdateringar som påverkar EdgeRank till något positivt för att få så mycket interaktion som möjligt. På följande sätt kan man formulera inlägg för att få en högre EdgeRank:

     

  • Gilla – ”Klicka ’gilla’ om du är glad över att vi just nu har rea i vår webbshop”
  • Fyll i luckan – ”Det jag helst vill ha på julbordet är _________. Får fler recept här”
  • Ja/Nej – ”Gillar du snö? Hitta varmaste halsdukarna här”
  • En skala – ”På en skala 1-10, tycker jag om sommar”
  •  

På detta sätt kan du få mycket gillamarkeringar och kommentarer som gör att fler kommer att se

dina uppdateringar i sitt nyhetsflöde.

Linkbuilder

Facebook är ett bra sätt att få fler besökare till din webbplats med hjälp av länkar i inlägg. Det är

viktigt att alltid mäta av hur mycket trafik du får till webbsidan genom olika kanaler. Detta kan man göra genom en så kallad linkbuilder. Det går till så att man genom ett verktyg skriver in kanal, exempelvis Facebook, och något annat som kännetecknar just inlägget, exempelvis datum eller månad. På detta sätt kan man skapa en unik länk som länkar till samma sida som innan och se vart besökarna kommer ifrån. Då kan man analysera vilka inlägg som fungerat bäst och som konverterat mest och på så sätt optimera sina Facebookinlägg. Vi på Resultify använder ofta Google URL builder.

Testa din egen Facebooksida

Du kan själv analysera din Facebooksida med hjälp av verktyget Likealyzer Här får du tips om hur du kan förbättra din sida och göra mer engagerande uppdateringar. Spana gärna in Resultify plats under topplistan i Sverige som vi är riktigt stolta över.

Likealyzer Resultify

Viktigaste att tänka på

Det viktigaste är att du levererar bra, intressant och nyttigt innehåll på din Facebooksida. Lär känna dina följare och förstå vilka behov som finns för att på så sätt kunna erbjuda stimulerande innehåll och skapa en givande konversation för både dina följare och ditt företag,

Känns det överväldigande?

Facebook är lätt, om du ska sköta det för egen del med lite bilder på nära och kära när du försöker hitta den där första förälskelsen från högstadiet för att snoka rätt på vart de tog vägen sedan. Men om du ska sköta Facebook för företag, så måste du ha Facebookmål, målgrupper, strategier och uppföljning. Du måste kunna mäta resultatet av var enskild handling för att kunna redovisa vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Idag står marknadsförare inför två val. Antingen lära sig allt detta och sedan lära sig allt igen om 3 månader när användarvillkor, verktyg och andra förutsättningar förändrats, eller skaffa sig en digital partner. Någon som håller koll på onlinekanaler, följer utvecklingen, sätter upp relevanta Facebookmål, tittar på målgrupper, utvecklar strategier och gör bra uppföljning där resultaten redovisas. Resultify helt enkelt.

Lycka till i ditt arbete med Facebook, kom gärna med feedback hur vi skulle kunna utöka denna guide och göra den ännu bättre. Vill du ha hjälp med att ta fram Facebooktävlingar eller Facebook-annonsering hjälper vi gärna till med det.

För att leva som vi lär säger vi – Följ oss på Facebook för fler guider och tips!

Resultify Facebook

The post Den ultimata Facebookguiden appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss