Det personliga varumärket

Hur vi uppfattas av vår omgivning definierar det personliga varumärket. Troligtvis är vi många som någon gång suttit på Facebook eller Twitter och tvekat över om vi ska publicera ett inlägg eller inte. Kanske har vi känt att det kan vara provocerande gentemot vissa av våra digitala vänner. Beroende på vilken grad av offentlig ställning ...

The post Det personliga varumärket appeared first on Resultat på webben.

 

Hur vi uppfattas av vår omgivning definierar det personliga varumärket. Troligtvis är vi många som någon gång suttit på Facebook eller Twitter och tvekat över om vi ska publicera ett inlägg eller inte. Kanske har vi känt att det kan vara provocerande gentemot vissa av våra digitala vänner. Beroende på vilken grad av offentlig ställning vi har kan det vi säger associeras lika mycket till vårt företags eller vår arbetsgivares värderingar som våra privata värderingar. Poängen jag försöker komma till är att de flesta av oss nog tänker efter en sekund innan vi publicerar något som på ett eller annat sätt kan uppfattas som stötande.

Justine Sacco

Möt Justine Sacco, före detta PR-ansvarig (Senior Director, Corporate Communications) för InterActiveCorp som äger 50 varumärken i över 40 länder, med företag såsom Vimeo, OkCupid och Tinder under sina vingar. Trots en lysande karriär inom PR så skulle Justine komma att bli mest känd p.g.a. mindre smickrande anledningar. Den 8:e oktober, 2011, tweetade Sacco följande:

As I sit and eat a bagel with lox, i would like to send love to my jews who are all starving themselves right now. #hungryhungryhebrews – Justine Sacco

Kanske inte helt rumsrent att skoja om judiska högtider på det viset. Särskilt inte i hennes position som nyckelprofil inom ett multinationellt företag. Tweetet gick dock förbi relativt obemärkt. Justine’s humor, värderingar, och allmänna mentala tillstånd kunde ifrågasättas, men jobbet som PR-ansvarig för IAC behöll hon. Lite mer än ett år senare, den 24:e februari, 2012, släppte hon en ny hjärnprutt då hon tweetade följande:

I had a sex dream about an autistic kid last night. #fml – Justine Sacco

Även detta minst sagt smaklösa utlåtande kom hon undan med, trots att det bidrog till viss uppståndelse inom sociala medier. Lugnet skulle dock inte vara särskilt länge. I december samma år satte sig Justine på ett plan mot Kapstaden. Det här är Justines barndomshem, och staden hennes familj 1994 emigrerat från för att slippa undan rasismen i efterdyningarna av apartheid. Justine sket uppenbarligen blankt i detta då hon på planet tweetade följande:

Going to Africa. Hope I don’t get AIDS. Just Kidding. I’m White! – Justine Sacco

Screen Shot 2014-10-02 at 10.55.39

Den här gången skulle hon inte komma lika lindrigt undan. Innan planet ens landat hade hennes rasistiska inlägg delats mer än 3000 gånger. Det hade utbrutit en veritabel storm på Twitter, och nyheten hade spridit sig som en löpeld över nätet. En kort stund senare plockades Justine Saccos konto bort från Twitter. Hennes inlägg togs också bort, och IAC offentliggjorde att man hade avslutat hennes anställning. Som om inte detta var nog så skulle Twitter-användaren Zac_R lyckas få ett utlåtande från Justine Saccos pappa, som hade följande att säga om incidenten:

I’m so incredibly ashamed of her. She’s a f****** idiot. – Justine Saccos pappa

Vad hände sen?

I och med den här händelsen så har Justine Sacco de senaste åren mest varit känd som en person som publicerade ofattbart dumma tweets, och inte som en framgångsrik PR-profil. Att säga att hon begravt sitt personliga varumärke är nästan en underdrift. Vissa påstår att all publicitet är bra publicitet, men att bli kallad ”en jävla idiot” av sin egen pappa kan väl ändå aldrig vara positivt? Tro det eller ej, Justine Sacco jobbar fortfarande kvar inom PR. Om ni vill läsa mer om hennes bravader, eller bara se fler av hennes opassande tweets, så klicka er vidare med hjälp av länkarna nedan.

Källor:

Justine Sacco tweet Going to Africa Hope I dont get AIDS causes Twitter outrage

Justine Sacco’s aftermath: The cost of Twitter outrage

16 tweets Justine Sacco regrets

Resultifys tips för att skydda det personliga varumärket

Här kommer en liten guide med frågor att svara på innan man publicerar något – oavsett plattform.

     

  • Får detta mig att låta empatisk?
  • Får detta mig att låta smart?
  • Är detta relevant för någon annan än mig?
  •  

Om svaret på någon av frågorna är nej – rekommenderar vi att tänka om innan du publicerar.

The post Det personliga varumärket appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss