Dra insikt från data

Min termometer säger att det är 24 grader ute. Insikten är att jag inte behöver ta med mig jacka idag. Så enkelt är det. I teorin. När vi tittar på data så drar vi insikter från så mycket mer än t.ex.tempeteratur i exemplet ovan. Vi tittar på bouncerate, demografi, trafikens ursprung och tekniska plattform och tusentals ...

The post Dra insikt från data appeared first on Resultat på webben.

 

Min termometer säger att det är 24 grader ute. Insikten är att jag inte behöver ta med mig jacka idag. Så enkelt är det. I teorin.

När vi tittar på data så drar vi insikter från så mycket mer än t.ex.tempeteratur i exemplet ovan. Vi tittar på bouncerate, demografi, trafikens ursprung och tekniska plattform och tusentals andra parametrar för att kunna dra insikter som ska hjälpa våra kunder att bättre nå sina affärsmål.

bild 3-2

Vissa insikter känner vi igen, när vi tittar på partiernas online-närvaro. Moderaterna har tillexempel designat sin sida ”mobile-first”. Det innebär att den är skapad för att först och främst se bra ut och ge en bra användaranupplevelse från mobilen sett. Den är jättefin på desktopen också, men finast är den på mobilen. Sen måste ju detta jämföras med de andra partiernas hemsidor. Först då ser vi den reella skillnaden. Men insikten bakom att det är smart att designa ”mobile-first” kommer från data som visar att ca 80% av svenskarna har smart-phones och att mängden tid som vi spenderar online skiftar mer och mer från desktop till mobil. Tänk själv – hur många av de som går och röstar, går in i röst-båstet med mobilen i handen? Vem vet vad de kollar när ingen ser. Det kanske är där de verkligen bestämmer sig.

Termometrar:

Bouncerate, tid per sida och antal sidor per besök är alla kvalitetsfaktorer för hur bra en sida är. De säger oss hur användarvänlig och relevant en sida upplevs. Genom att titta på dessa tre faktorer och ständigt försöka förbättra värdet, kommer man in i ett beteendemönster där man ständigt föröker bli mer relevant i sitt innehåll och sin paketering av det innehållet.

En annan viktig ”termometer” är demografin. Den säger oss VEM som är vår publik. Genom Facebook, Twitter, Meltwater och andra onlineverktyg kan vi få koll på vem vi är relevanta för och vad de gillar mer än oss. Det finns dessutom en del bra verktyg för mätning av dessa människors individuella online-inflytande. Det ger oss ett hum om vem vi ska vara extra mån om i vår kommunikation.

Fram till denna punkt kan de flesta online-byråer hjälpa till. Men vår specialitet är steget som kommer efter. Nämligen att sätta ett värde på varje besök. Genom att strukturera upp vad dina mål är, hur dina olika sidor och plattformar presterar och vart du vill vara om till exempel ett år, kan vi få fram ett exakt värde för hur mycket varje enskilt besök är värt. Vi kan också få ett värde på varje enskild Facebook-like, delning av artikel, omnämnande i sociala medier och ja, i princip det mesta som händer online.

Att veta istället för att gissa

Skillnaden för våra kunder är att vi går hela vägen. Genom samarbetet med oss får de underlag och målvärden så att de inte behöver gissa och göra uppskattningar, utan kan fatta sina beslut på underlag som i kronor och ören säger precis hur mycket kunden tjänar på varje enskild ansträngning i onlinevärlden.

I Almedalen presenterade vi en light-version av insikter man kan dra från Big-Data för en del av de politiska partierna. Vår egen insikt var att politikerna inte riktigt är i spjutspetsen av det digitala. Kanske de inte kollar sin data tillräckligt noggrant. Kanske de har svårt för att tolka datan och dra insikt från den. Vi lärde oss i alla fall att det finns insikter att dra från all data och att ett riktigt underlag som låter dig veta istället för att gissa, blir bättre stoft till mingelsnack i Almedalen.

The post Dra insikt från data appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss