Facebook jagar ut den som spammar

Facebook lanserar nu en ny algoritm som ska rensa i nyhetsflödet. Målet är att få bort de som ”fiskar” efter likes, kommentarer och de som lägger upp spam-länkar. Det var i förra veckan Facebook satte ner foten och meddelade att de på allvar tänkte jaga bort användare som spammar nätverket eller på annat sätt genererar ...

The post Facebook jagar ut den som spammar appeared first on Resultat på webben.

 

Facebook lanserar nu en ny algoritm som ska rensa i nyhetsflödet. Målet är att få bort de som ”fiskar” efter likes, kommentarer och de som lägger upp spam-länkar. Det var i förra veckan Facebook satte ner foten och meddelade att de på allvar tänkte jaga bort användare som spammar nätverket eller på annat sätt genererar meningslös interaktion. Som exempel tog de en bild med tre djur och en insekt, som uppmanade till olika handlingar.

Screen Shot 2014-04-14 at 12.56.28

 

Problem för seriösa aktörer

Facebook menar att den nya algoritmen inte ska påverka de som genuint uppmanar till diskussion, utan bara de som spammar. Dock kan seriösa aktörer ändå straffas då det inte är säkert om de upplevs som seriösa av den nya algoritmen. Dessutom är det där med spam rätt godtyckligt. Det som är spam för den ena är kanske relevant innehåll för den andra. Att så många delar med sig av material som kan anses vara spam är väl i sig ett bevis på detta. Facebook vill vidare inte avslöja om huruvida detta bara gäller vissa marknader (läs USA) eller om det gäller Facebook globalt. Över de närmaste månaderna borde seriösa aktörer se en marginell ökning i sin räckvidd, medan de spammande aktörerna borde se en minskning i sin.

Är ditt nästa inlägg matnyttigt, eller spam?

Jag kan tycka att det borde vara rätt lätt att rensa bland aktörerna. Det är väl som i livet i övrigt, de som pratar mer än lyssnar tenderar att upplevas som brus eller spam. Facebook borde med fördel titta på förhållandet mellan hur mycket interaktion man får på sina poster (pratar), kontra hur mycket man själv interagerar med andras poster (lyssnar). Ser de dessutom över till exempel sex månader, borde de få en rätt träffsäker idé om vem som ska få växa och vem som mest skapar brus för andra.

Dessutom är det värt att se till hur demografin ser ut på Facebook. Användarsiffrorna från 2014 visar oss att åldersgruppen 13-17 har minskat med drygt 25% över de senaste tre åren. Under samma period har åldersgruppen 55+ ökat med drygt 80%. (Sett till Facebook social advertising platform). Givetvis gillar 13-17 åringar andra saker än 55+ åringar och det som är spam för den ena är relevant för den andra och vice versa, som tidigare nämnt. Därför bör du vara extra uppmärksam på hur din Facebook-tillväxt förändras över de närmaste sex månaderna. Och om du inte hanterar din Facebook själv, se till att ha en byrå som noga övervakar utvecklingen och inte försätter ditt varumärke i ”spam-facket”.

The post Facebook jagar ut den som spammar appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss