Facebook köper WhatsApp – analys av appbranschen

TechCrunch berättar idag om Facebooks köp av chat-appen WhatsApp för den kolossala summan av 16 miljarder dollar. De två varumärkena kommer även i framtiden hållas åtskilda men WhatsApps grundare och VD Jan Koum kommer även sitta i Facebooks styrelse då 12 av de 16 miljarderna betalas i Facebook-aktier. Varför köper Facebook WhatsApp? WhatsApp har ca 450 miljoner användare, ...

The post Facebook köper WhatsApp – analys av appbranschen appeared first on Resultat på webben.

 

TechCrunch berättar idag om Facebooks köp av chat-appen WhatsApp för den kolossala summan av 16 miljarder dollar. De två varumärkena kommer även i framtiden hållas åtskilda men WhatsApps grundare och VD Jan Koum kommer även sitta i Facebooks styrelse då 12 av de 16 miljarderna betalas i Facebook-aktier.

mobil

Varför köper Facebook WhatsApp?

WhatsApp har ca 450 miljoner användare, varav 70% är aktiva dagligen. Detta till trots har företaget inte fler än 50 anställda, varav 32 ingenjörer och resten supportpersonal. Användarantalet ökar med ca en miljon användare dagligen och varje dag skickas ca 50 miljarder meddelande över deras sju plattformar – nästan lika mycket som den globala SMS trafiken. Med andra ord är WhatsApp på väg att sammankoppla över en miljard människor inom snar framtid och detta är en milstolpe i branschen.

WhatsApps affärsmodell

På sitt skrivbord ska WhatsApps VD Jan Koum ha en enkel papperslapp med tre budord.

     

  • No ads
  • No games
  • No gimmicks
  •  

WhatsApp tjänar sina pengar från den avgift på 1 dollar som användarna får betala efter ett års gratis-användande. WhatsApp har inte spenderat några pengar på marknadsföring och har inte någon marknadsavdelning eller PR person. Idén är med andra ord en singel-function app.

Single-function vs. multi-function

Vi går åt ett håll där varumärken börjar inse att online upplever inte konsumenterna alltid gränser mellan olika plattformar. Dessutom måste varumärkesarbetet fungera så att nya funktioner och nya plattformar kan knytas till den redan befintliga varumärkesnärvaron och varumärkesupplevelsen.

– Liselott Lading, VD Resultify

Hon menar att utvecklingen går åt ett håll där fler och fler single-function verktyg uppkommer i den digitala sfären och efterhand som dessa får fäste och växer, måste varumärkena även integrera dessa i sina egna varumärkesupplevelser.

Frågan är om det inte borde vara möjligt att kunna kontakta ett företag på WhatsApp när trafiken på WhatsApp går om tillexempel den globala SMS trafiken? Och hur förhåller sig varumärkesarbetet gentemot nästa single-function app som tar en global ställning på världsscenen?

Facebook har redan en chatt-funktion och ändå tycker de att det är värt att betala gigantiska 16 miljarder dollar för WhatsApp – en single-function app – för att de ser att den är på väg att växa sig starkare än deras egen multi-function app.

Detta är en indikator på att konsumenter förhåller sig annorlunda till appar idag än vad de flesta utvecklare verkar göra. Enkelhet och användarvänligheten underskattas av utvecklare, men premieras av användare. Vi kommer kanske se en ökning av att företag släpper flera olika appar med en funktion var, under samma varumärke, snarare än att släppa en app med alla funktioner.

Vad får man för 16 miljarder om man inte köper WhatsApp?

Eftersom affären rör sig om så otroligt stora summor pengar, har det gett ringar på vattnet i form av bland annat den underhållande bloggen om vad man får för mindre pengar än vad det kostar att köpa WhatsApp. Hysteriskt roligt om ni frågar mig.

Things that are cheaper than WhatsApp.

 

The post Facebook köper WhatsApp – analys av appbranschen appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss