Facebook mäter onlineannonseringens effekter på offlineförsäljningen

I Tech Chrunch uttalar sig Facebooks Brian Boland, Vice president Ads Product Marketing, om det nya systemet för Sales Measurement eller försäljningsmätning, som ska ge Facebook nya och större intäkter samtidigt som det ska revolutionera den digitala marknadsföringen. Vad är då det nya systemet för försäljningsmätning? Det är ett system för att mäta hur onlinemarknadsföring ...

The post Facebook mäter onlineannonseringens effekter på offlineförsäljningen appeared first on Resultat på webben.

 

I Tech Chrunch uttalar sig Facebooks Brian Boland, Vice president Ads Product Marketing, om det nya systemet för Sales Measurement eller försäljningsmätning, som ska ge Facebook nya och större intäkter samtidigt som det ska revolutionera den digitala marknadsföringen.

Vad är då det nya systemet för försäljningsmätning?

Det är ett system för att mäta hur onlinemarknadsföring påverkar offlineförsäljning. Något som varit näst intill omöjligt fram tills nyligen. Det går till såhär:

Eftersom allt fler har något slags betalmedel kopplat till antingen Facebook eller Google, kan köparen identifieras. Denna data krypteras och skickas till Facebook som jämför med sin egen data över vilka som sett en viss annons och jämför sedan resultatet med en kontrollgrupp som inte sett annonsen, men som handlat i samma affär. Därmed kan Facebook statistiskt avgöra om hurvida en annons gett någon effekt på offlineförsäljningen eller inte. Detta i kombination med specialerbjudanden som bara annonseras via Facebook, sovaldi sale A/B testning och stora volymer av kunddata kan generera mer exakt statisktik över ROI på oklickade annonser. Något som fortfarande mäts i uppskattat värde och inte i konkret, mätbart värde.

Skillnaden märks främst i mobilen

Idag mäts annonseringens ROI genom klick och konverteringspixlar. Visserligen vet vi att exponering har ett visst värde, men det värdet är mer svårmätt. Generellt görs uppskattningar av värdet på exponeringar. I mobilen innebär ett klick dessutom ett avbrott för användarens flow, vilket leder till att färre klickar på annonser i mobilen. Men vår egen e-handels expert Adam Feldt har sagt “Ett bra erbjudande är ett bra erbjudande!” och menar just att om vi effektivt exponerar varumärket, platsen och erbjudandet, så ger det effekt.

Med det nya systemet kan nu effekten av dessa bra erbjudanden mätas även i offlineförsäljningen – i butikskassorna.

Ska Facebook verkligen veta vad jag köper i butiken?

Uppgiften om varje persons specifika köp, är oviktigt i sammanhanget, då verktyget är till för att bevisa att till exempel de som såg en specifik annons spenderade 50% mer i kassan än de som inte såg samma annons. Således behövs ett statistiskt representativt underlag och i det sammanhanget är det individuella perspektivet oviktigt. Samtidigt har Facebook förståelse för den oro som deras användare kan känna inför att deras köp kommer till Facebooks kännedom, även om det sker offline.

Brian Boland på Facebook menar att det nya systemet dels krypterar all information, dels raderar det efter att den dragit den statistiska slutsatsen och att i sin helhet kommer verktyget snarare leda till en bättre upplevelse för användaren, då det hjälper till att ytterligare spetsa in annonser så att de endast når den grupp som upplever dem relevanta.

Resultify och Facebooks nya system

En bättre mätning av effekten av annonser online på försäljning offline är välkommet då fler och fler riktar om sina marknadsbudgetar till de digitala kanalerna. Men fortfarande finns det många som inte riktigt hängt med i svängarna. Enligt Smart Insights egen undersökning, arbetar fortfarande 69% utan en direkt strategi i sin digitala marknadsföring, än mindre en övergripande strategi för två år framåt. Varför du skall ha en digital strategi kan du läsa här.

The post Facebook mäter onlineannonseringens effekter på offlineförsäljningen appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss