Facebook tappar till Snapchat

Vad visade undersökningen? 70% av de tillfrågade svarade att de postar på Snapchat dagligen men endast 11% postade på Facebook dagligen. Detta är inte första gången Facebook ser sig omsprungna av Snapchat. Sumpto har även tidigare undersökt universitetsstudenters app-vanor och även förra undersökningen visade att Facebook tappar mark bland ungdomar. Det är delvis eftersom att ...

The post Facebook tappar till Snapchat appeared first on Resultat på webben.

 

Meddelande-appen Snapchat sopar banan med Facebook bland unga användare i universitetsåldern. Det är Amerikanska Sumpto som frågat 2.000 studenter från hundratals campus i USA.

snapchatt till bloggen 2

Vad visade undersökningen?

70% av de tillfrågade svarade att de postar på Snapchat dagligen men endast 11% postade på Facebook dagligen. Detta är inte första gången Facebook ser sig omsprungna av Snapchat. Sumpto har även tidigare undersökt universitetsstudenters app-vanor och även förra undersökningen visade att Facebook tappar mark bland ungdomar. Det är delvis eftersom att Facebook utvecklat sin egen version av Snapchat, som heter Slingshot. Dessvärre var det färre än 2% av de tillfrågade som ens laddat hem Slingshot.

Vad innebär detta för mitt varumärke?

Om du redan idag har en Facebook-närvaro för ditt varumärke och tycker att det är givande och nödvändigt, och om din målgrupp omfattar unga människor i universitetsåldern, så måste du nu fråga dig;

 

När är det dags för mitt varumärke att kommunicera på Snapchat?

 

Det finns en risk med att inte bry sig om Snapchat och den risken grundar sig i att det tar ett tag att lära sig kommunicera på en ny plattform. På samma sätt som du lärt känna din Facebook-sida, dina följare, och blivit bättre på att sköta och hantera kommunikationen där, tar det ett tag innan du blir bra på att kommunicera på Snapchat.

Är det verkligen hela sanningen?

Nej. Sanningen är att Snapchat användes för att posta inlägg dagligen av 70% av de tillfrågade. 46% använde Twitter. 11% använde Facebook och 10% använde främst Instagram, som ägs av Facebook. Sanningen är också att bland Svenska varumärken premieras Facebook och Instagram framför Snapchat och Twitter. Svara på frågorna;

När såg du senast en Instagram- eller en Facebooktävling?

När såg du senast en Snapchat- eller Twittertävling?

Sanningen är att här finns en möjlighet att få ett försrpång gentemot konkurrenter. Det som händer i USA nu kommer så småningom till Sverige, så i detta specifika fall kan du redan idag förutspå vad du behöver vara bra på 2015-2016. Eventuellt innan dess.

 

Vill du ha hjälp med att planera din digitala närvaro?

Click Here!

 

The post Facebook tappar till Snapchat appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss