Gravida värda mer enligt Big-data

Att vår information samlas upp på nätet och säljs vidare till bland annat marknadsförare vet vi. Men vad innebär detta i praktiken? Princeton-professorn Janet Vertesi försökte dölja sin graviditet för internet. Det blev ett nio månader långt experiment som avslöjade mer än hon kunde ana. I gränslandet mellan online och offline Det kallas för big-data. ...

The post Gravida värda mer enligt Big-data appeared first on Resultat på webben.

 

Att vår information samlas upp på nätet och säljs vidare till bland annat marknadsförare vet vi. Men vad innebär detta i praktiken? Princeton-professorn Janet Vertesi försökte dölja sin graviditet för internet. Det blev ett nio månader långt experiment som avslöjade mer än hon kunde ana.

I gränslandet mellan online och offline

Det kallas för big-data. Big-data betyder olika saker för olika intressenter, men gemensamt är att det alltid rör sig om stora datamängder. Begreppet big-data syftar i Janet Vertesis case till ”kartlägga individers vanor och surfmönster”-branschen. Det är detta som Google gör när de går igenom dina mail och kartlägger dina sökningar. Det är detta Facebook gör när de följer upp vad du gillar och vilka länkar du delar med dig av. Och någonstans längs vägen möter big-data big-konsumtion. Det är där vi finns, vi vanliga dödliga människor.

Big data – Wikipedia

Janet Vertesis historia börjar här. För om du ska mörka att du är gravid online, inför big-data, räcker det inte att inte skriva ut det på facebook. Det börjar med att inte köpa graviditetstester på kontokort som kan spåras till dig. Sen blir det mer och mer komplext och extremt. Janet Vertesi vittnar om att det fick henne att känna sig som en kriminell som var tvungen att gömma sig.

I Brooklyn hölls en konferens under titeln Theorizing the Web där Janet Vertesi berättar om sin upplevelse.

Gravida är mer värda

I och med graviditeten, tvingas mamman förhålla sig till saker som hon tidigare inte behövt förhålla sig till. Till exempel;

     

  • Vilken är den bästa blöjan?
  • Vilken hudkräm är bäst för mitt barn?
  • Vilken tandkräm är bäst för barn?
  • Vilken välling är bäst för barn?
  •  

osv.

Med andra ord, så skapas konsumtionsmönster som håller i sig under lång tid, under själva graviditeten. Det är därför en gravid kvinna är värd 1500% mer värd än snitt-konsumenten när big-data säljer uppgifter vidare till marknadsförare. Ca $1,5 dollar per användare är marknadsföringsvärdet för en gravid kvinna, medans snitt-användaren ligger på $0.1 dollar.

Smart eller skrämmande?

Att big-data är stort och att det är svårt att leva helt ”off-the-grid” vet vi, men är detta informations-samlande bra för oss eller dåligt för oss? Jag upplevde en isande ”storebror ser dig”-känsla när jag lyssnade på Janet Vertesi. Men det beror ju på hur vi använder big-data.

Dr. Joel Selanikio berättar också om big-data, fast inte sett från marknadsförings vinkeln. Dr. Selanikio använder big-data för att dra slutsatser om hälsotilståndet i ett land, och hur det kommer utvecklas. I sin föreläsning berättar han om vägen från enkätundersökningar hela vägen fram till automatiserade moln-tjänst-baserade data-paket.

Vad gör du av din data?

     

  • Hur många besöker din hemsida?
  • Vad använder de för browser?
  • Hur många procent av dina besökare använder en mobil enhet?
  • Är den enheten Android- eller iOS-baserad?
  •  

Frågan är väl egentligen: Hur bra koll har du på din egen data?

Det är så otroligt mycket man kan lära sig av att se över sin egen data i t.ex. Google Analytics eller Comscore. De lärdomar man drar därifrån kan man även ställa mot de insikter man får från s.k. ”big data”, för att se vart trenden pekar för den egna målgruppen jämfört med marknaden eller samhället i stort.

Förra våren var vi först med att uppmärksamma att surfandet på surfplattor i södra Sverige gick om desktop-surfandet. Det skedde i samband med att vädret ställde om, och folk satt mer i sina trädgårdar och sommarställen.

Trenden uppdagades i samband med att vi höll ett vakande öga på alla våra kunders webbplatser såväl som vår egen. Slutsatsen att vädret drev fram en beteendeförändring hos semesterfirare kom som ett direkt resultat av en avvikelse när antalet besök från desktop-enheter minskade. Flera timmar om dagen sitter vi med näsorna begravda i siffror, grafer, cirkeldiagram och stapeldiagram som tillsammans målar upp en bild av hur landet ligger, dels för oss, dels för våra kunder.

Vi såg direkt när något bröt mot mönstret.

Nu kanske det inte spelar så jättestor roll att folk surfar på plattan istället för laptopen på sommaren. Eller gör det? Om man inte har en responsiv webbplats kan det säkert spela stor roll för konverteringsgraden. Och kanske också fastän man har en responsiv webbplats. Oavsett så är det bättre att ha koll än att inte ha koll på trender och beteendemönster när det gäller data. Både när det gäller din egen och Big data rent generellt. Det ger oss möjligheten att kunna fatta bättre underbyggda beslut. Beslut baserat på insikter från din digitala data.

The post Gravida värda mer enligt Big-data appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss