Have you met Karin Olby – Senior Digital Marketer

Karin Olby bor med sin man i Danmark och pendlar över nationsgränsen dagligen på väg till och från jobbet. Som liten ville hon bli elitryttare eller polis. Yrket marknadsförare visste hon inte ens vad det var. Ändå är det inom just marknadsföring som denna stjärna skiner klarast. Riktigt kul blev det när hon under rekryteringsprocessen ...

The post Have you met Karin Olby – Senior Digital Marketer appeared first on Resultat på webben.

 

Karin Olby bor med sin man i Danmark och pendlar över nationsgränsen dagligen på väg till och från jobbet. Som liten ville hon bli elitryttare eller polis. Yrket marknadsförare visste hon inte ens vad det var. Ändå är det inom just marknadsföring som denna stjärna skiner klarast.

Riktigt kul blev det när hon under rekryteringsprocessen presenterade citatet:

The toes you step on today might be attached to the ass you have to kiss tomorrow.

Karin-3-comp

Vad är du mest stolt över på ditt CV?

Helheten! Det är en bra mix av år både på kund- och byråsidan, på stora globala bolag och på lite mindre nationella företag, alla med olika inriktning; allt från snabbrörliga konsumentvaror, Medtech-produkter till bostadsprojekt och intresseorganisationer. Sen kan jag nog inte sticka under stol med att jag är rätt stolt över min MBA i Business Communication från Paris där jag var på Dean’s honor list varje trimester.

Vilken roll gillar du att ta på möten?

Det beror helt på mötet. Om det är ett möte som jag själv har bjudit in till brukar jag ha en väldigt aktiv och drivande roll men om det till exempel är ett första möte med en kund försöker jag vara inlyssnande och göra allt för att förstå på vilket sätt jag kan hjälpa just denna kund på bästa sätt.

Vilken bransch-floskel har du kommit att hata?

Jag förstår inte frågan? Vad är det för fel att snacka om att vara en tough leader, skapa synergieffekter och optimera ROI med big data, content marketing och native advertising, gärna med lite gamification- och omnichanneltänk?

Skämt åsido, jag kan glatt erkänna att många branschfloskler säkert kommit över mina läppar alldeles för många gånger och att det har gått lite inflation i att använda buzzwords. Men ofta har ju dessa ord skapats av en orsak och om användandet av dem leder till att fler får upp ögonen för viktiga saker ser jag inget fel i att använda dem. Men rent allmänt tycker jag att mindre snack och mer action är att föredra. Sluta snacka – gör bra saker istället!

Vad kan kunderna förvänta sig av dig?

Ärlighet, engagemang och nyfikenhet. Efter några år på ett och samma företag är jag nu superpeppad på att vara på konsultsidan igen och få lära känna nya branscher, hjälpa kunder med deras utmaningar och skapa bättre resultat.

Vad är det roligaste du vet?

Privat är det det mesta med action och lite adrenalinpåslag i form av hästhoppning, offpist-skidåkning och segling men också sociala saker som att äta en god middag med goda vänner. Jobbmässigt är det nog när jag får en briljant insikt som leder till en stor förbättring av något slag.

Har du någon talang du önskar du hade tid att ägna mer tid åt?

Det är väl kanske mer en passion än talang men jag är en av de tjejer som inte har lagt ridningen på hyllan. Och det där med hästar är extremt tidskrävande, eller för att citera en gammal pojkvän;

Jag förstår inte hur man kan lägga så många timmar på att sköta om sitt träningsredskap för att sen bara använda det i ett par minuter på tävling!

De senaste åren har jag inte haft min egen häst, utan ridit andras hästar några gånger i veckan just på grund av tidsaspekten, men om det fanns fler timmar på dygnet skulle jag nog ha ägnat lite mer tid i stallet.

Apropå pojkvänner finns det ett gäng roliga blogginlägg etc av stackars pojkvänner som känner sig försummade, se till exempel Johan Lantz stå-up-inslag om sin ridande flickvän eller en artikel som denna.

När är du som nördigast?

Jag har ett stort behov av att hålla mig uppdaterad och tycker att det är kul att lära mig nya saker – praktiska som teoretiska – och kan grotta in mig i researcharbete i flera timmar i sträck. Därför känns det verkligen som att jag har valt rätt bransch eftersom den är extremt snabbrörlig och kräver konstant kunskapsuppdaterande för att man inte ska hamna i kölvattnet.

En trendspaning – hur branschen och marknaden ser ut år 2020:

Jag tror att de flesta marknadsbudgeter kommer vara omfördelade med tyngdpunkt på digitala kanaler. Jag tror för övrigt inte att man kommer att snacka så mycket om digitala versus traditionella/analoga medier längre eftersom det digitala kommer vara en helt naturlig del av en marknadsavdelnings vardag (vilket det i många fall redan är). Saker som just nu mer är hypade snackisar än verklighet för den största allmänheten såsom wearables, internet of things och självkörande bilar kommer vara en naturlig del i de flestas liv. Traditionell TV kommer vara ett minne blott och i den TV form som kommer finnas kommer man kunna jobba med bland annat retargeting och liknande för högre relevans. Mätning och uppföljning kommer vara en självklarhet och Resultify kommer vara en mycket viktig aktör på banan och har naturligtvis expanderat flera gånger om.

The post Have you met Karin Olby – Senior Digital Marketer appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss