Hur humorbefriad har du råd att vara?

Reklamaren David Ogilvy har sagt “En bra annons är en som säljer produkten utan att dra för mycket uppmärksamhet till sig själv.”. Ad-testing företaget Ace Matrixs studie bekräftar att framgångsrik marknadsföring är reklam som säljer produkten genom att först och främst se till konsumentens behov och “törst”. De menar även att ca 20% av all ...

The post Hur humorbefriad har du råd att vara? appeared first on Resultat på webben.

 

Reklamaren David Ogilvy har sagt “En bra annons är en som säljer produkten utan att dra för mycket uppmärksamhet till sig själv.”. Ad-testing företaget Ace Matrixs studie bekräftar att framgångsrik marknadsföring är reklam som säljer produkten genom att först och främst se till konsumentens behov och “törst”. De menar även att ca 20% av all reklam förlitar sig på humor, men att detta inte ger något avsevärt rest, sett till försäljning.laughter copy

I studien från 2012 om hur humor påverkar marknadsföringen och dess resultat, pekar Ace Matrix på två uppseendeväckande insikter. Dels att demografi eller målgrupp inte spelar roll i roliga reklamfilmer, dels att roliga reklamfilmer säljer sämre.

I studien har de studerat all tv-reklam som gått nationellt i USA mellan januari 2011 och mars 2012. Då humor är subjektivt, har de med en nyligen utarbetad, objektiv metod, låtit mäta tittares upplevelse av vad som är roligt och inte.

Bäst är de reklamfilmer som är roliga OCH informativa. De som enbart är roliga, förbättrar renommé, ger ökad varumärkeskännedom och en rad andra åtråvärda effekter, men de ökar inte försäljningen. Dessutom visar det sig att målgruppen är irrelevant hos de annonser som är enbart roliga och inte roliga/ informativa. Detta trots att humor i videoform ofta spelar på stereotyper av just olika målgrupper. Om man ser till helheten, står var och en av världens varumärken inför ett beslut.

– Hur humorbefriad kan jag verka, innan det kostar mig pengar?

Visserligen visade Ace Matrix att enbart humor, i videoreklam inte leder till direkt ökad försäljning, men det leder till ökad varumärkeskännedom och bättre renommé, vilket i sin tur leder till ökad försäljning. Det kallas för goodwill och åstadkoms genom bland annat en sund portion humor och självdistans.

Men hur kommuniceras denna självdistans och humor?

Den stora kostnaden för video, har fram till nyligen varit distributionen, men i och med sociala medier, kan hela den budgetten, med fördel, läggas på produktionen och således skapa en bättre kvalitetsprodukt som på lång sikt ger en stabil, och engagerad följarskara som fungerar som ambassadörer för varumärket.

Genom att knyta till oss kompetenser inom media och storytelling, är vår målsättning att ta täten i branschen inom just innehåll och innehållsproduktion. Gärna med humor. Gärna med självdistans. När vi dessutom systematiskt och regelbundet ser över våra kunders trafik, kan vi med största träffsäkerhet berätta kundens brand-story på alla kanaler där deras kunder och framtida kunder finns.

Ace Matrix fokuserar på TV reklam, men 2013 är TV ett otroligt klumpigt verktyg för marknadsföring. Det går inte att mäta resultaten förrän försäljningssiffrorna kommit in. Online kan allt mätas till punkt och prick, kontinuerligt. Att mäta, analysera, justera och producera ger mest “bang for your buck”. Det är det vi gör på Resultify

Så var ska man börja?

Vi har gjort en 5 punktslista.

1. 10 insikter om din data. Börja med att ta reda på hur landet ligger. Vem är du online idag? Vilken målgrupp har du? Var växer du och var krymper du? Genom att låta en professionell digital affärsutvecklare ser över din online-data, får du se din verksamhet med nya ögon och bättre förstå vart ditt företag är på väg.

2. Aktiv omvärldsbevakning. Detta är ytterligare ett sätt att mäta. Framförallt ett sätt att mäta om de förändringar du är på väg att göra har fungerat eller inte, men även ett slags skyddsnät för att rädda ditt varumärke om det uppstår hot mot den.

3. Skaffa en digital handlingsplan. Om ditt företag inte redan har en online-strategi, är det hög tid att skaffa en. De i din bransch som har en plan för hur de ska växa online är de som kommer överleva i framtiden. De andra riskerar att hamna efter. Det är viktigt att ha en helhetssyn och en plan för vart vi vill komma och hur det ska gå till.

4. Formulera din “brand-story”. Vad är storyn om ditt varumärke och hur berättar vi den. Det är här humor kommer in i bilden. Kom ihåg att humor är allvariga grejer i bemärkelsen att det är ett hantverk. En vetenskap. En konst. Ta hjälp av din omgivning för att hitta rätt kreatör. Det viktiga är inte “haha-faktorn” utan att det är en kreatör och producent som förstår dig, din vision och som du känner att du kan arbeta långsiktigt med.

5. Konverteringsoptimering. Här pratar man såklart om att omvandla fler besökare til kunder. Sälj mer på samma underlag, få fler att göra mer på din site, öka engagement. I slutändan är ju trots allt pengar det bästa mätinstrumentet.

The post Hur humorbefriad har du råd att vara? appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss