Hur man skapar resultat på webben

Känner du igen dig i något av det här? Du har en webbplats men är inte säker på vilket resultat den genererar Du ser på din webb som en kostnad, men vet inte vilka intäkter den ger Du vill ha hjälp med helhetsbilden snarare än att ha många byråer som alla vill ta betalt per ...

The post Hur man skapar resultat på webben appeared first on Resultat på webben.

 

Känner du igen dig i något av det här?

     

  • Du har en webbplats men är inte säker på vilket resultat den genererar
  • Du ser på din webb som en kostnad, men vet inte vilka intäkter den ger
  • Du vill ha hjälp med helhetsbilden snarare än att ha många byråer som alla vill ta betalt per timme
  •  

Vi på Resultify känner att vi är ute på ett uppdrag. Ett uppdrag att få företag att sluta se på webben som en ”cost of doing business” till att faktiskt vara ett verktyg man ställer resultatkrav på.

Svenska företag är, utan att sticka ut hakan allt för långt, urusla på att se till att webben skapar resultat. De har en webb för att ‘de måste’, och ‘för att alla andra har det’. Samtidigt vet vi att webben blir ett allt viktigare verktyg för att göra affärer. Men för en oinvigt verkar det här med SEO, att marknadsföra sig via sociala medier och att ta ansvar för sidans conversin rates som ett ointagligt berg.

Och som Peter Drucker sa: “If you can’t measure it, you can’t manage it.”. Resultify hjälper våra kunder att öka resultat av webben, och tar bara effektbetalt på de ökade resultat vi skapar. Så inga resultat = inget betalt. Och då måste vi kunna mäta. Vad är det vi mäter då? Och vad är resultat?

Här kommer ett exempel: vi har en kund som heter VisitSweden Denmark. Deras övergripande mål är att det skall vara fler danska bilar på de svenska attraktionerna, såsom Skånes Djurpark eller Smögens havsbad. Det här övergripande målet, om att ha så många danskar som möjligt på parkeringen har vi tillsammans med kunden brutit ner till ett antal ‘hur’. ‘Hur’ skall detta genomföras? Och när vi bestämt det, bryter vi ner alla ‘hur’ till ‘vad’ det är de skall göra. T.ex. i detta fall ladda ner en pdf som är en reseguide om hur man kör över till Sverige, var man kan stanna på vägen etc. Eller något så konkret som att man bokar en övernattning på Smögens Havsbad. På varje sådan aktivitet har kunden och vi satt ett monetärt värde. När vi har definierat ett antal ‘vad’ som alltså är på nivån ”klicka här” så hjälper vi kunden att öka de resultaten. Och på den ökade effekten tar vi betalt.

Men hur mäter vi det här då, det kanske inte räcker med standardinstallation av Google Analytics? Nä precis! Vi har ett kundverktyg där Google Analytics är en källa av data in, men det är en av flera källor. Baserat på vad det är vi skall mäta, så lägger vi in de mätverktyg som behövs. Det är alltid data från Google Analytics men för att ta ett annat exempel, så kan vi också koppla på tjänster med olika typer av prospect finders, så att vi också får data om vilka potentiella kunder som surfar på din sida och hur de beter sig. Vi kan också följa olika ‘social streams’ om vad som sägs på de sociala medierna, så att det blir lätt för företaget att reagera snabbt, på t.ex. ett tillfälle för att göra affär.

Det faktum att vi tar resultatbetalt gör ju att vi hamnar i en lite annorlunda sits än en traditionell leverantör till våra kunder. Vi vill ju öka resultaten, och gör då ibland lite ”vad som helst” för att det skall ske. T.ex. om vi ser att det skulle kunna öka resultaten att göra en kampanjsida och styra trafiken mer specifikt till den, då kan det hända att vi själva skapar en sådan webbpltas utan kostnad för kunden, eller för väldigt låg kostnad, för det är i de ökade resultaten vi har vår affär.

Så vi gör det som krävs för att öka resultat. Några av de tjänster vi kan erbjuda för detta är teknisk SEO, innehålls-SEO, copy, A/B testnigar, webbproduktion, design, bild- och videoproduktion, köp av Adwords, fix med mätbara telefonnummer, kopplingar till sociala medier o.s.v. Vi bemästrar de flesta verktyg i den digitala paletten och väljer ut det som ger resultat åt respektive kund.

En typisk kund till Resultify är ett B2B-företag där man önskar att man hade musklerna att anställa en hel webbavdelning men istället tar hjälp av Resultify för att få alla de tjänsterna för en betydligt mindre summa pengar.

Varför gör vi det här? Jag tror det sitter MÅNGA marknadschefer / webbansvariga med Google Analytics, statistik från Adwords etc, de sitter med data, som vi hjälper dem att skapa mening utifrån. Vi hjälper dem dessutom att förstå vad det är de egentligen gör, vad webben bidrar med för intäkter och hjälper dem att mäta att deras arbete ger resultat! Vi hjälper dem helt enkelt med att sluta gissa på att det man gör på webben fungerar. Här mäter vi ner på detalj, men kopplar det upp hela vägen till affärsmålen. Och vi tror faktiskt, att jobbet för en webbansvarig eller marknadsansvarig blir lite lättare och lite roligare när man har tydliga mål och mätbarhet i dem.

Hela föredraget går att se på Bambuser: bambuser.com/v/2590233

The post Hur man skapar resultat på webben appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss