Hur mycket är för mycket marknadsföring enligt Samsung?

I en artikel från Wall Street Journals Digits, läste jag om hur Samsung hamnat i klistret sedan det uppmärksammats att de spenderade mer på marknadsföring än på produktutveckling och forskning. Tydligen är detta strikt förbjudet om man vill göra anspråk på att vara störst, bäst och vackrast inom teknikbranschen. I siffror Samsung spenderade knappa 702 ...

The post Hur mycket är för mycket marknadsföring enligt Samsung? appeared first on Resultat på webben.

 

I en artikel från Wall Street Journals Digits, läste jag om hur Samsung hamnat i klistret sedan det uppmärksammats att de spenderade mer på marknadsföring än på produktutveckling och forskning. Tydligen är detta strikt förbjudet om man vill göra anspråk på att vara störst, bäst och vackrast inom teknikbranschen.

samsung_2

I siffror

Samsung spenderade knappa 702 miljoner kronor på produktutveckling och forskning under 2012 enligt sitt bokslut. Samma år spenderade de knappt 788 miljoner kr på marknadsföring. Värt att notera är att Samsung egentligen inte spenderade en enda krona utan den sydkoreanska valutan Won. Siffrorna jag nämner är de 11, 5 respektive 12,9 triljonerna Won omvandlat till svenska kronor enligt dagens kurs.

Om marknadsförare får bestämma

I den bästa av världar hade Samsung tagit till sig av kommentarerna, justerat sitt spenderande och bemött kritiken med en lugn och sansad diskussion om hur de resonerat, varför de gjort som de gjort och hur de tänker gå vidare i framtiden. Detta skulle ju vara logiskt och vettigt, dock är det inte så marknadsföring fungerar. Marknadsföring är kreativt och ”smart”. Därför bestod Samsungs lösning av en ny redovisningsmodell som förflyttade delar av sin marknadsföringsbudget till andra delar av organisationen. Sedan applicerades denna nya modell retroaktivt på 2012 års bokslut och plötsligt så var marknadsföringsbudgeten mindre, närmare bestämt ca 37 miljoner kr mindre.

Så får man väl inte göra!

Anledningen till att Samsung blev kritiserade för att de spenderade mer på marknadsföring än på produktutveckling och forskning är enkel. Samsung är nämligen bra. Så bra att de kan leva på sina meriter i form av bra produkter och innovativ, nytänkande teknik. Att det sedan visar sig att de spenderar mer på att övertala folk om att de är innovativa och nytänkande snarare än att spendera slantarna på att vara innovativa och nytänkande får även de mest hängivna fansen att tänka att de kanske inte är så bra som de säger. Fansen blir rädda för att Samsungs hand kanske skriver checkar som Samsungs kropp inte kan backa upp.

Men lugn. Samsung stillade allas oro genom att förklara att de bytt redovisningsmodell för att anpassa sig till ”en ny lokal och global standard”. Det viktiga är att denna nya modell inte påverkar det slutliga resultatet för 2012.

Marknadsavdelningen vs forskningsavdelningen

Samsung är riktigt bra. Men är de bättre än alla konkurrenter?

Med sin Samsung Galaxy Gear, S5 och Note har de onekligen tagit plats på frontlinjen av tekniska innovationer. Men frågan är om inte konkurrenterna levererar på samma nivå, tekniskt sätt i alla fall.

När det kommer till marknadsföring ligger dock konkurrenterna i lä. Bortsätt från att vara sponsorer till stora events såsom Oscarsgalan och NBA finalen var det faktiskt Samsungs marknadsföringsteam som låg bakom Ellen Degeneres virala selfie från Oscarsgalan.

Screen Shot 2014-04-03 at 16.01.30

Screen Shot 2014-04-03 at 16.13.04

Det är även Samsungs marknadsföringsteam som ligger bakom baseballstjärnan Davis Ortiz selfie tillsammans med Barak Obama, USAs president (…i skrivande stund).

Screen Shot 2014-04-03 at 15.58.00

Screen Shot 2014-04-03 at 16.13.21

När det kommer till att spöa konkurrenter är Samsungs marknadsförings-team snäppet vassare än Samsungs ingenjörer än så länge. Kanske därför var det vettigare att göra en ny redovisningsmodell än att minska anslagen till marknadsföringen.

Jag vill inte vara med!

Ja, nästan så lät det, när vita husets administration ”fattade” att selfien egentligen var en Samsung-reklam. De menar att det som regel inte är ok att använda presidenten som verktyg i kommersiella sammanhang. Dock har de inte än beslutat om de ska vidta juridiska åtgärder mot Samsung. Oavsett så verkar det som att Barack Obama var mindre nöjd, bara sekunderna efter att bilden togs.

Screen Shot 2014-04-04 at 09.25.20

Modigt av Samsung

Om det nu visar sig att det är sant att vita huset inget visste om Samsungs selfie-kupp, måste vi här på Resultify ge dem extra cred, för att de vågar i hemlighet uttnyja den person som sitter på övervakningsorganisationer som FBI, CIA och NSA och som förbehåller sig rätten att droppa bomber på vem som helst, var som helst utan rättslig prövning. Det är sjukt modigt av Samsung och den typen av rebellisk galenskap måste respekteras och uppmuntras.

Screen Shot 2014-04-04 at 10.32.06

The post Hur mycket är för mycket marknadsföring enligt Samsung? appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss