Hur skall traditionell media överleva den digitala åldern?

Hur ser framtiden ut för de traditionella medierna i den digitala eran? Vilka är utmaningarna för public service och tidningarna i den närmaste framtiden och på längre sikt? Är tiden för ett starkt public service och en stark tidningsbransch sida vid sida förbi? Det här var frågorna som av Sveriges Radio skulle diskuteras i Almedalen ...

The post Hur skall traditionell media överleva den digitala åldern? appeared first on Resultat på webben.

 

Hur ser framtiden ut för de traditionella medierna i den digitala eran? Vilka är utmaningarna för public service och tidningarna i den närmaste framtiden och på längre sikt? Är tiden för ett starkt public service och en stark tidningsbransch sida vid sida förbi?

Det här var frågorna som av Sveriges Radio skulle diskuteras i Almedalen tillsammans med Charlie Beckett från London School of Economics. Resultify var där.

macbook cup

Tidningsläsandet sjunker

Tidningsläsandet sjunker, annonsintäkterna likaså och den digitala kapplöpningen ökar. Finns det ett existensberättigande för traditionella medier i den digitala eran? Som oftast, när en bransch står inför stora förändringar, uppkom det diskussioner om hur man skall göra för att komma tillbaka till sina glansdagar. Hur får vi folk att läsa morgontidningen igen? Var en av frågorna. Vad händer med journalistiken, när det inte längre går att ta betalt för den? Var en annan.

Två sorters journalistik kommer att blomstra men det krävs tvåvägskommunikation

Charlie Beckett svarade att han tror att två sorters journalistik kommer att blomstra i den digitala eran. Först underhållningsjournalistiken med fokus på kändis- och livsstilsnyheter. Den genererar mycket trafik. Den andra vägen är att tillhandahålla ny journalistik och kringstjänster till den, till en målgrupp som värderar trovärdig information. Av den här journalistiken, krävs det dock att den blir mer öppen och en tvåvägskommunikation, så att mottagaren känner sig delaktig i vad det är som rapporteras och hur. Självklart kommer tidningar att överleva när de förändras, inte alla, men nya kommer till.

Charlies tre tips

Jag fick en liten pratstund med Charlie, efter seminariet, och vi diskuterade lösningar för den nya tvåvägsjournalistiken i praktiken. Här är Charlies tre tips:

     

  • Låt läsarna vara med och bestämma innehållet. På riktigt. Enbart en redaktör kan inte längre sätta agendan för vad det skall skrivas om. Redaktionerna behöver lyssna, vara responsiva och snabbare än någonsin.
  • Skapa annat innehåll i de digitala kanalerna. Att enbart pusha det innehåll man redan har, räcker inte. Som exempel kan nämnas fotografen Bill Cunningham. Han har fått sina modebilder publicerade i the New York Times väldigt länge, men när färre och färre läser tidningen har Bills bilder flyttats över till att också bli små filmsnuttar på tidningens webbplats, som han lägger ett kommentatorsspår till.
  • Fortsätt investera i god kvalitet på det journalistiska materialet. Det kommer bli viktigare än någonsin!
  •  

Läs mer

Charlie Beckett har mer än 20 års erfarenhet av internationell journalistik, bl.a. har han jobbat för BBC och Channel 4. Nu är han ansvarig för POLIS – en tankesmedja på avdelningen för media och kommunikation vid London School of Economics.

Charlies blog hittas här: blogs.lse.ac.uk/polis/

Följ Resultify på Facebook för tips om hur du ska lyckas digitalt här: www.facebook.com/resultify

The post Hur skall traditionell media överleva den digitala åldern? appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss