Innehåll online och hur det påverkar oss

Allt vi gör berättar en historia. Allt från orden som kommer ur munnen på oss till färgen på vår jacka, fläcken på tröjan och vad som hänger i bakgrunden medan vi berättar det där vi skulle säga. Och alltihop spelar roll för det är sammanhanget som avgör hur konsumenten kommer att uppfatta dig och ditt ...

The post Innehåll online och hur det påverkar oss appeared first on Resultat på webben.

 

Allt vi gör berättar en historia. Allt från orden som kommer ur munnen på oss till färgen på vår jacka, fläcken på tröjan och vad som hänger i bakgrunden medan vi berättar det där vi skulle säga. Och alltihop spelar roll för det är sammanhanget som avgör hur konsumenten kommer att uppfatta dig och ditt budskap. Detta gäller i synnerhet innehåll online och hur det påverkar vår tilltänkta målgrupp.

unsplash aleks dorohovich

Marknadsföring och värderingar

Marknadsföringsgurun Seth Godin förklarar att förr så riktade marknadsförare in sig på den stora massan i mitten, när de producerade sina budskap. Tanken var att ju fler de når, ju fler köper. Detta innebar att alla budskap anpassades till den breda massan. Man ”rundade av hörnen” på allt som kunde uppfattas som kontroversiellt eller stötande för den breda massan. Allt marknadsförare producerade var normativt.

Men efterhand som alla började rikta in sig måt samma målgrupp, började den breda massan få för mycket budskap som gav dem för många val och allt mindre tid. Med andra ord började de uppleva en absolut majoritet av detta som brus. Något de blev blinda för, då de upplevde att det inte längre hade någon relevans för dem.

Innovatörer och ”Early adopters”

Innovatörer och ”Early adopters” är färre i antal men än så länge är det inte lika många som marknadsför sig gentemot dem. Således är det lättare att bryta igenom bruset. Men när man riktar sig till dessa gäller det att göra tvärtom gentemot när man riktar sig till den breda massan. Här gäller det att sticka ut och vara på framkant av allt. Det är här många marknadschefer får en klump i magen.

Att vara i framkant innebär att vara utanför sin ”comfort zone” och våga göra det som den breda massan kanske finner kontroversiellt eller stötande. Men det är gruppen innovatörer och early adopters som sätter trenden och avgör vad den breda massan ska konsumera, tycka och förhålla sig till härnäst.

Sverige i tiden

I Sverige är vi väldigt långt fram när det kommer till mycket, men även vi har mycket kvar att lära. I homofobi-skuggan av av OS i Sotji 2014 och homofob-lagarna i Uganda, är det lätt att tro att vi i Sverige har nått hela vägen med ett jämställt samhälle oavsett kön och sexualitet, men så är det inte.

Jag såg en film om en fotograf som tar romantiska bilder och det var först när hans älskare påpekade att även i denna homo-fotografs sinne, råder en hetro-normativ inställning som han bestämde sig för att ta homo-romantiska bilder.

Det slog mig att jag aldrig sett homo-romantiska bilder. Trots att jag är i Sverige där vi är i framkant när det kommer till så mycket.

Hur vi jobbar själva

På Resultify jobbar vi med mångfald i människor på alla sätt. Jag bryr mig inte om mina kollegors sexuella läggningar, men för övrigt har vi tillräckligt många nationaliteter representerade för att hålla möten på engelska, vi representerar olika socio-ekonomiska bakgrunder och våra värderingar sträcker sig från konservativ till extrempopulär.

Detta ger en grogrund i vilket idéer och tankar tål att testas och där vi blir måna om att visa hänsyn. Den här mångfalden försöker vi nyttja i vår egen marknadsföring när vi försöker nå den grupp av marknadschefer som hör till innovatörer och early adopters.

Alla våra kunder är early adopters, de har vågat digitalt genom att komma till oss!

Liselott Lading, VD Resultify

Det vi gör är ofta utanför comfort zone eftersom siffrorna ibland tvingar en att fatta beslut som ingen hade förutspått. En stor anledning till att de vågar, är att det digitala är mätbart och att vi mäter och analyserar utfall – vet vet varför vi fattar de beslut vi fattar. Därför kan vi hjälpa våra kunder se vilka som är deras early adopters och vilka metoder som fungerar bäst på just deras kunder.

The post Innehåll online och hur det påverkar oss appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss