Jesper Petersson – growthhacker och e-commerce specialst

Jesper Peterson är den typen av människa som det är lätt att strö socker på som arbetsgivare. Han är kompetent, erfaren och driven. Vi är väldigt glada över att han anslutit sig till oss, men gladast borde våra kunder vara för i och med denna rekrytering har vårt e-commerce team musklerna för att leda våra kunder till nya höjder!

 

Vad är du mest stolt över på ditt CV?

Att jag faktiskt varit med in en omställning och städning en marknadsledande spelare i en lite kontroversiell bransch som har haft ett stort behov av förändring.

Min tidigare tjänst innan Resultify var som e-handelsansvarig på Mshop (tidigare Martinshop). Mshop är störst i Sverige på vuxenleksaker. I mitt arbete där kunde vi med hjälp av en grundlig data-analys identifiera huvudmålgruppen som par i långvariga relationer. Därför var det möjligt att styra om hela varumärket emot ett relationsfokus. Detta innebar bland annat att erbjuda en mer fokuserad rådgivning på hur par-relationer kan utvecklas och fördjupas med hjälp av de produkter som Mshop säljer. Vi kunde också med detta fokus börja ställa om kommunikationen emot ett mer inkluderade uttryck ur ett HBTQ-perspektiv då majoriteten av mänskliga relationer på många sätt påminner om varandra.

I och med att Mshop är störst och äldst inom branschen satte den nya position en ny standard som många mindre spelare hakat på. Det är egentligen denna katalysator-effekt som jag är mest stolt över att ha kunnat vara med och skapa.

Vilken roll gillar du att ta på möten?

På möten gillar jag att fokusera på att kommunikationen fungerar så bra som möjligt. Alltså att se till att det inte finns missuppfattningar om vilken konsensus som verkligen råder. Det här innebär både att jag gillar att ställa många frågor och också att jag försöker lägga tid på att mina svar på andras frågor faktiskt får fram det som jag vill förmedla. För mig finns det inga dumma frågor. Jag tror att det ofta finns något nytt att lära sig i varje möte även om det bara handlar om småsaker.

Vad förväntar du dig av oss här på Resultify?

Jag tror att jag kan förvänta mig en väldigt stor kompetensbredd med spetsar inom alla områden som jag vill lära mig mer om. Så jag hoppas hitta svar på livets alla frågor eller i alla fall alla frågor jag kan komma på om digital försäljning. Utöver det så förväntar jag mig en kul arbetsplats med trevliga kollegor och intressanta arbetsuppgifter.

Vad är det roligaste du vet?

Enligt min sambo är det uppfinningar. Att läsa om uppfinningar eller att komma på egna är nog det roligaste jag vet. Att uppfinna är kanske ett lite för stort ord men att bygga nya saker eller hitta nya idéer inom nischade områden är något som jag verkligen gillar. Att redigera videos är också väldigt kul.

 

Har du någon talang du önskar du hade tid att ägna mer tid åt?

Egentligen har jag ganska mycket tid över i realiteten men jag har en idé om att löpträna lite mer än jag gör just nu. Jag sprang Stockholm Marathon 2015 ganska mycket på ren vilja och har nu fått en halvkorkad idé om att springa Ultravasan. Det är 90 km löpning i terräng så det krävs ganska mycket förberedelse även om vilja räcker långt så kommer det krävas en hel del tid för att kunna psyka mig själv till att genomföra de förberedelser som krävs.

 

När är du som nördigast?

När det gäller Startups! Det finns ganska många meetups i Stockholm där stämningen närmast är religiös när det kommer till Startup-kulturen. Som tur är känner jag mig långt ifrån värst på de mötena. Jag märker i och för sig att utanför startup-bubblan verkar inte alla vara lika entusiastiska över koncept så som en SaaS-startups affärsmodell för den amerikanska försäkringsbranschen, som jag kan vara.

Gör en trendspaning om hur branschen och marknaden ser ut 2020

Digitala tjänster och appar är mer naturligt integrerade i människors vardag särskilt genom digitala assistenter. Apples Siri och Google Now kommer att faktiskt fungera som de utlovats, vilket innebär fler appar blir baserade på muntliga konversationer med våra assistenter. Den här utvecklingen är särskilt intressant då Googles sökmotor kommer att förlora sin särställning då Apple, Microsoft eller Amazon använder andra sätt än Google-sökningar för att få fram information till sina virtuella assistenter. Därför kommer digital försäljning behöva utvecklas emot att hantera dessa plattformar i större utsträckning än tidigare.

På retail-sidan kommer självkörande bilar, drönare och automatiska lager börja göra stor skillnad. Med dessa kommer retailers att kunna synka transporter av varor med vår aktuella plats och leverera dit kunden är inom ett par timmar från beställning. Butiker kommer att ha utvecklats mer emot att vara showroom och upplevelseplatser med ett bredare sortiment med beställningsleveranser direkt hem till dörren snarare än att man måste bära hem produkterna själv från butiken.

Utöver det kommer fler Kinesiska startups och allmänt Uber-inspirerande startups forsätta sin kreativa förstörelse av alla branscher som kommer i deras väg. Det kommer leda till ännu bättre service och utbud för konsumenterna och tvinga de flesta företag att ställa om digitalt snabbare och på en större skala än de gjort tidigare. Utvecklingen digitalt är exponentiell vilket innebär stora och spännande förändringar inom det mesta framöver.

The post Jesper Petersson – growthhacker och e-commerce specialst appeared first on Resultat på webben.

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss