King Digital tar samtliga tre topplaceringar för de mest använda Facebook-apparna.

För första gången innehar ett och samma företag samtliga tre topplaceringar för de mest använda Facebook-apparna. Svenska King Digital Entertainment (som visserligen har huvudkontoret i London) håller första plats med Candy Crush Saga, andra plats med Farm Heroes Saga och tredje plats med Pet Rescue Saga. Vad innebär det? Det är appdata.com, ledande leverantör på ...

The post King Digital tar samtliga tre topplaceringar för de mest använda Facebook-apparna. appeared first on Resultat på webben.

 

För första gången innehar ett och samma företag samtliga tre topplaceringar för de mest använda Facebook-apparna. Svenska King Digital Entertainment (som visserligen har huvudkontoret i London) håller första plats med Candy Crush Saga, andra plats med Farm Heroes Saga och tredje plats med Pet Rescue Saga.

Vad innebär det?

Det är appdata.com, ledande leverantör på Facebook app-analyser som redovisar siffrorna. De tre spelen från King Digital Entertainment håller totalt sett drygt 243 miljoner användare sysselsatta. Egentligen skulle man kunna säga att det är liknande spel, men de riktas till tre olika marknader.

Spelen

farm heroes saga

Spelen må heta olika saker och rikta sig till olika målgrupper, men består i grunden av samma spelmekanik. För alla som inte känner till Candy Crush Saga, Farm Heroes Saga och Pet Rescue Saga, ska jag förklara:

De är alla olika varianter av ”tre i rad-spel” med tydliga likheter av Tetris. Med andra ord så handlar det om att få klossar, godisar eller grödor att hamna i rad, så att de kan försvinna i bästa Tetris-manér. Det låter sådär kul, men spelen är konstruerade för att vara beroendeframkallande genom dessa inslag:

     

  • Det är simpelt. Ett enkelt spel innebär att alla kan spela och att det sysselsätter din hjärna med jättemeningslösa sysslor som ändå är roligare än ditt dagliga arbete du förväntas utföra, eller dina så kallade nära och kära. Det är aningen fördummande.
  • Det är beroendeframkallande genom sin utformning, som gör att när du lägger ifrån dig spelet tänker du – bara en runda till, sen ska jag lägga av. Det är uppdelat i banor eller ”levels” och ju närmare du kommer till att avsluta en bana eller level, ju mer beroende blir du.
  • Du får inte själv välja när du ska spela. Du får fem liv och när du spelat upp dem, får du vänta en halvtimme per liv, för att kunna spela igen. Detta lilla trick skapar ett ständigt sug efter spelet och ger illusionen att när du spelar är det du som har kontroll, men i själva verket är det spelmekaniken som styr dig som en marionett.
  • Det är utmanande, men av fel anledningar. Du kan fastna på en bana i flera veckor utan att göra några betydande framsteg, men så plötsligt en dag, så är det som om någon har radat upp alla godisarna för optimal utgång. Det hade inget med din spelförmåga att göra, utan mer med hur många gånger du klarar att förlora och komma tillbaka för en ny omgång. Frågan är – Hur mycket förnedring tål du?
  • Musiken är komponerad för att hypnotisera dig. Det finns ingen annan anledning att ha en 15 sekunders loop.
  • Spelen är uppkopplade till Facebook, där du kan följa alla de andra spelarnas framsteg. Således skapas ett tävlingsmoment som bidrar till beroendeproblematiken.

  • Det finns inget slut. Med över 300 banor eller levels, så är sannolikheten minimal att du kommer komma till slutet. Och med minimal menar jag fullkomligt obefintlig.
  •  

Varför gör de så här mot oss?

Det finns ett par olika anledningar till att King Digital Entertainment gjort så här, och fortsätter göra såhär mot oss.

     

  • De förvandlar oss till SPAMMARE. När du väl är beroende och behöver din fix, och du får slut på ”moves” eller liv, är du beredd att offra tre personer i ytterkanterna av din sociala sfär för att få lite till av den där känslan att ”it just might happen” att du klarar banan.
  • De vill ha våra pengar. De av oss som mot förmodan har integritet och inte offrar vår sociala sfär för extra liv i ett spel som går ut på att rada upp godisbitar, klossar och kreatur, kan köpa oss till fler liv, fler ”moves” och fler chanser att finna den söta tillfredsställelse som bara timmar av spelande kan ge. Det går även bra att köpa allt detta, EFTER att du uppoffrat hela din sociala sfär och hjälpt till att skapa ett nytt gäng kunder för King Digital Entertainment.
  •  

Värt att notera är att King Digital Entertainment i skrivande stund är värderade till ofantliga 48 miljarder kronor. Jag känner att jag vill skriva ut den siffran med alla dess nollor för att du som läser ska verkligen förstå omfånget av dessa spel och dess verkan på mänskligheten. 48 000 000 000 kr.

(Enligt en rapport från Statens Bostadskreditsnämnd från 2010 kostar det mellan 20-40 miljarder att bygga bort bostadsbristen i Sverige.)

Skammen

Med lite distans kan du se att spelare av dessa spel successivt isolerat sig från nära och kära och umgås mest med varandra. De får personlighetsförändringar och tappar ord från sin vokabulär. Skammen kommer när de i ett ögonblick av klarhet får lite distans till det egna beteendet och ställer sig frågan;

Vad har jag egentligen åstakommit?

Top 3 på appdata.com

Screen Shot 2014-03-18 at 11.31.17

Det är med en bitter sötma i munnen som vi på Resultify vill gratulera King Digital Entertainment för deras bedrift. För det är en bedrift att engagera en knapp kvarts miljard människor. Det är en otrolig bedrift att inneha både guld, silver och bronsplatsen på appdata.coms prispall. Men jag föreställer mig att denna vinst smakar i King Digital Entertainments mun, som guldet smakade i Ben Johnsons mun efter OS 1988 eller som komplimanger måste låta i Kim Jong Uns öron, när de kommer från partikamrater i den nordkoreanska regimen. En bitter sötma.

The post King Digital tar samtliga tre topplaceringar för de mest använda Facebook-apparna. appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss