Lögn, förbannad lögn och statistik

Hur ser sanningen ut? Om vi tittar på Tillväxtverkets siffror för turismnäringen i Sverige sedan tidigt 2000-tal, ser vi att grafen pekar uppåt. Under 2013 omsatte turismen i Sverige 284, 4 miljarder kronor. En ökning med 3,9%, förklarar Lundgren. Det återspeglas inte av Google trends graf, för att folk inte nödvändigtvis söker på ”Sweden” när ...

The post Lögn, förbannad lögn och statistik appeared first on Resultat på webben.

 

Sedan 2014 har intresset för Skandinavien sjunkit, om man utgår från Google trends – Googles eget verktyg för jämförelse av söktermer.


 

Det verkar ju som om att intresset för Skandinavien sjunker, advice när man tittar på denna grafen, men det är inte riktigt sant.

<small>Fredric Lundgren, Senior Analyst Resultify </small>

Hur ser sanningen ut?

Om vi tittar på Tillväxtverkets siffror för turismnäringen i Sverige sedan tidigt 2000-tal, ser vi att grafen pekar uppåt. Under 2013 omsatte turismen i Sverige 284, 4 miljarder kronor. En ökning med 3,9%, förklarar Lundgren. Det återspeglas inte av Google trends graf, för att folk inte nödvändigtvis söker på ”Sweden” när de vill till Sverige. De kanske söker på ”Hotel in Ghotenburg” eller ”Fishing salmon” och sedan hamnar på svenska sidor, som leder en vidare till Sverige.

 

Vanligast är att människor söker på boende och upplevelser när de vill resa någonstans i Sverige, enligt min erfarenhet.

<small>Fredric Lundgren, Senior Analyst Resultify </small>

Fredric lundgren

Påverkar språket?

Då engelskan är det mest dominerande språket online, är det de engelska namnen för de olika länderna som vi trendspanat på, men långt från alla söker på engelska. En sökning på samma länder fast på svenska, visar att intresset för Island är enormt, jämfört med intresset för resten av våra grannar – sett ur ett svenskt perspektiv. Ändå verkar det inte vara några överväldigande mängder svenskar som turistar på Island.

Varför är Island så poppis?

Den mest sannolika förklaringen till islands popularitet är att Island stavas Iceland på engelska. Island på engelska betyder ö och troligtvis är det denna betydelsen som folk avser när de söker på island hos Google. Med andra ord, så får ett engelskt ord konkurrera med svenska ord i just denna grafen. Och med tanke på att engelskan är det dominerande språket online, kan det lätt bli vilseledande med resultatet.

Att läsa grafer är bara halva jobbet

Verktyg som Google trends och liknande finns gratis online för alla som vill använda dem, men de ger sällan hela sanningen. På sin höjd kan de ge en fingervisning åt vilket håll sanningen ligger. Andra halvan av jobbet är att underbygga sina slutsatser med fakta från flera källor och slutsatser som tål att testas.

Det är ett hantverk. Om du vill ha en vettig analys av din bransch är det lämpligt med någon som har erfarenhet av att jobba gentemot din bransch. Annars är det lätt att man hamnar med någon som mest radar upp en massa floskler som egentligen inte säger så mycket.

<small>Fredric Lundgren, Senior Analyst Resultify </small>

Om man inte tittar på sin data i rätt sammanhang, kan man inte mer än dra fel slutsatser. För att effektivt kunna marknadsföra sitt varumärke eller sin produkt, måste man förstå sina kunder och samla in statistik på sina kunder. Man måste ha koll på vem utöver en själv som för statistik över ens målgrupp och sedan jämföra med den statistik man fört själv. Branschkännedom är A & O för att kunna göra en vettig analys och tolkning.

Det kanske är just den där nogranheten som gör vår egen analyticsexpert, Fredric Lundgren så eftertraktad. För både små och stora företag hör av sig till oss och efterfrågar just herr Lundgrens ögon. Det har faktiskt hänt att branschkollegor bett om hjälp, för att säkerställa att de ger sina nyckelkunder rätt insikter från sin data.

Jag har haft näsan i Analytics och annan data sedan 2009. I fem år har jag inte gjort annat än att tolka data och dra insikter. Så, ja. Jag har väl blivit rätt vass på det. Men så tycker jag att det är rätt kul också. Man lär sig mycket om människor när man studerar hur de beter sig online. Oavsett om de surfar efter resor, nyheter eller letar efter utrustning till tung industri.

<small>Fredric Lundgren, Senior Analyst Resultify </small>

 

Vill du ha hjälp med att tolka din data?

Bjud Fredric på fika, så berättar han mer!

Maila Fredric

 

The post Lögn, förbannad lögn och statistik appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss