Nikola Krstic – junior designer

Han är ung, ambitiös och en naturbegåvning. Vår designavdelning har fått förstärkning i form av en ung man med fingertoppskänsla och öga för detaljer. Vad är du mest stolt över på ditt CV? Det jag är mest stolt över måste definitivt vara Augmented Reality Fotoboken som ska släppas i slutet på året. Håll ögon och ...

The post Nikola Krstic – junior designer appeared first on Resultat på webben.

 

Han är ung, ambitiös och en naturbegåvning. Vår designavdelning har fått förstärkning i form av en ung man med fingertoppskänsla och öga för detaljer.

Nikola Krstic

Vad är du mest stolt över på ditt CV?

Det jag är mest stolt över måste definitivt vara Augmented Reality Fotoboken som ska släppas i slutet på året. Håll ögon och öron öppna!

Det hela var ett Kickstarter projekt med två andra personer där målet var att producera en fotobok som kunde användas med en app som gav användaren möjlighet att uppleva de platserna i boken de siktar sin mobilkamera på. Helt klart det roligaste och lärorikaste projektet jag involverat mig i.

Vilken roll gillar du att ta på möten?

Som person är jag rätt så jordnära och lugn, därför överlåter jag gärna det till andra att stå i centrum. Jag brukar ta på mig rollen som en lyssnare och ge utrymme för andras åsikter innan jag yttrar mina egna för jag vill inte begränsa andras tänkande innan jag hört helheten.

Vad förväntar du dig av oss här på Resultify?

Kort och koncist förväntar jag mig att bli prövad till min kompetens gräns. Utveckling sker inte av att enbart göra komfortabla och bra saker, de sanna insikterna dras när gränsen tänjs. Genom att omge mig av skarpa och kompetenta kollegor kan jag därför inspireras, utvecklas och förhoppningsvis även utveckla och inspirera andra.

Vad är det roligaste du vet?

De som känner mig vet att jag skrattar på tok för ofta, så den listan kan göras lång. Annars är ett guilty-pleasure att teckna/illustrera och att avnjuta bra historier i all dess former (helst i form av spel). Att skissa ett kreativt koncept och sedan fylla i med en svart fineliner till musik och övergå till ett transliknande tillstånd där allt sker per automatik. Då är jag ett med mitt skissblock.

Nikola Krstics skissblock

Har du någon talang du önskar du hade tid att ägna mer tid åt?

På Resultify är jag en grafisk designer men på min fritid tycker jag även om att syssla med video, spel, basket, illustration och har en besatthet av trycksaker. Hade jag haft all tid och utrymme i världen hade jag börjat producera illustrationer och tryckt dessa med en Screentryckspress i mitt eget hem. Att blanda fysiskt arbete med grafiskt skapande låter som en idyllisk fritidssysselsättning i min värld.

När är du som nördigast?

Utöver sistnämnda transliknande ritandebeteende så är diskussion och analys något jag älskar. När ett kreativt eller strategiskt koncept ska sättas och ett temporärt team går tillsammans för att skapa ett hållbart koncept och det bästa möjliga resultatet frodas jag. Under en sådan konversation är mitt ego obefintligt och endast slutresultatet är intressant, den formen av intellektuell stimulans/utmaning är så tillfredställande och underhållande så att det nästan är farligt eftersom det är så många faktorer och beteendevetskaper som tas i akt.

Gör en trendspaning om hur branschen och marknaden ser ut 2020

Ofta i kretsar kring webben talar vi om att anpassa oss för webben genom att ta i akt responsivitet och alla typer av användare. Trenden framåt bör egentligen vara dels att man kommer ta nya kanaler av marknadsföring i akt och anpassa innehållet för dessa. Man kommer också ta sig tid till att analysera begränsningar och fördelar med hur användare brukar dessa nya medium.

Det råder ingen tvekan om att den mobila marknaden kommer att öka, nu handlar det bara om att lära sig av den och hitta nya innovativa sätt att nå ut till, påverka marknaden och arbeta sig mot 2020 med en dominant position på marknaden inom digital annonsering.

Ett exempel på detta är Instagrams nyligen tillagda annonseringstjänst. Fördelarna är många om en är först på marknaden med att bruka ett nytt medium och dessutom gjort tillräckligt mycket utredning kring hur detta egentligen brukas av marknaden till skillnad från att antaga. Med tanke på att källor påstår att ”mobile ad-spending” och dess procentmängd digitala marknadsföringsbudgeteringar kommer att öka med ungefär dubbel mängd tills 2020.

Den digitala designen har under de senare åren mognat och gått ifrån skeumorphism och rört sig mot flat design, funktion och simplicitet. Allt eftersom vi rör oss framåt kommer interaktionsupplevelsen med digitalt material spela en allt större roll. Redan nu ser vi User Experience bli en allt större avgörande faktor framåt. Undersökningar i interaktion, prototyper och design som är hållbar för alla individer på alla enheter kommer att överta vackra webbkonstverk som offrar funktionalitet för form i majoriteten av fallen.

Här tror jag personligen att fokusgrupper, användartester, interaktionsdesign och anpassning för alla målgrupper och nedsättningar som påverkar användarens förmåga att interagera med innehållet kommer bli allt viktigare.

The post Nikola Krstic – junior designer appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss