(Not Provided) i Google Analytics – Den nya normen?

Google har ändrat på spelplanen för oss som arbetar med web och sökmotoroptimering (SEO). Där man förr kunde se vilket nyckelord eller “keywords” som besökaren sökt på för att hitta just din site, och därigenom få bekräftelse på att de justeringar och innehåll du publicerat hade fungerat eller inte fungerat, får man idag ett o-charmigt ...

The post (Not Provided) i Google Analytics – Den nya normen? appeared first on Resultat på webben.

 

Google har ändrat på spelplanen för oss som arbetar med web och sökmotoroptimering (SEO). Där man förr kunde se vilket nyckelord eller “keywords” som besökaren sökt på för att hitta just din site, och därigenom få bekräftelse på att de justeringar och innehåll du publicerat hade fungerat eller inte fungerat, får man idag ett o-charmigt och otacksamt “(not provided)”.

Anledningen är att när man nu gör en sökning på Google sker det via HTTPs. Med andra ord anonymiseras sökordet som användaren använt sig av.

Detta innebär att analysarbetet på siten påverkas och det blir knepigare att utröna hur besökarna hamnar just på din site. En betydande del av besökarna från Google-sökningar var sedan tidigare (not provided), men det fanns ändå underlag för att se ifall de kommit in från specifika nyckelord, som därmed blev en smidig bekräftelse på att ditt arbete med sökmotoroptimering gav önskad effekt.

(not provided) i Google Analytics

(not provided) i Google Analytics

 

Relevant innehåll en av vägarna till att komma runt (not provided)

Då Googles grundtes är att sökningarna ska leda användaren till relevant information blir det därför än viktigare att innehållet på din site motsvarar det användarna letar efter, och dessutom att det fungerar väl för att du ska kunna ha en chans att få goda placeringar hos sökmotorer framöver. Det gäller såväl små som stora siter.

För dem av oss som kontinuerligt arbetar med att producera klockrent, relevant och användarvänligt content, är detta ett mindre problem men det kan vara besvärande för dig som är osäker på om ditt innehåll appellerar till rätt målgrupp. Vad Google har gjort är m.a.o. att göra kvalitativt content till en av de bästa justeringarna du kan göra i samband med din sökmotoroptimering.

Vad är då välfungerande innehåll?

Kort och enkelt uttryck:

     

  • Informativt; Eller underhållande i form av text/bild/video
  • Korrekt; Angiven metadata med fokus på utvalt nyckelord
  • Extensivt; Det finns en mängd innehåll på din site som beskriver t.ex. dina tjänsteområden, din personal och ämnen som tangerar verksamhetsområden i tillräcklig utsträckning.
  • Kvalitativt; Här är också troligtvis den punkt där det finns mest att göra för de flesta – en struktur och design som uppmanar användaren att utföra olika handlingar kan lättare påvisa relevans och kvalitet gentemot sökmotorernas algoritmer.
  •  

Vi hoppas givetvis att du som idag fokuserar på att driva en uppdaterad hemsida med relevant och aktuell information kommer fortsätta ditt utmärkta arbete med att göra din webbplats värd att besöka, och att du som överväger eller är osäker på hur du ska arbeta med innehåll och digital affärsutveckling framöver hör av dig till oss på Resultify för att utbyta tankar och funderingar.

Tips för att komma runt (not provided)

På KISSmetrics kan du läsa 5 bra tips för att komma runt ”not provided”: How to Unlock Your ‘Not Provided’ Keywords in Google Analytics

Moz VD Rand Fishkin förklarar hur du som marknadsförare kan arbeta med din site framöver: When Keyword (not provided) is 100 Percent of Organic Referrals, What Should Marketers Do? – Whiteboard Tuesday

The post (Not Provided) i Google Analytics – Den nya normen? appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss