Online till offline och tvärtom

Heinz låter sina kunder skicka soppa till varandra, som om det vore ett vykort. I en kampanj under parollen ”Get well soon” låter Heinz sina kunder beställa personliga etiketter på sopp-konserver som sedan levereras till någon som känner sig lite krasslig. Vinsten från dessa konserver går sedan till välgörenhet. Gränsen mellan online och offline måste ...

The post Online till offline och tvärtom appeared first on Resultat på webben.

 

Heinz låter sina kunder skicka soppa till varandra, som om det vore ett vykort. I en kampanj under parollen ”Get well soon” låter Heinz sina kunder beställa personliga etiketter på sopp-konserver som sedan levereras till någon som känner sig lite krasslig. Vinsten från dessa konserver går sedan till välgörenhet.

Gränsen mellan online och offline måste suddas ut och det gör den också, sakta men säkert. Vi kan hävda att övergången från desktop till mobil var ett steg i just detta. Sydsvenskan.se och Sydsvenskans app är ett konkret exempel.

Varför är det viktigt att koppla samman online och offline?

Vi hade två praktikanter hos oss. Två killar på vardera 14 år som var här för att lära sig om vår bransch och om arbetslivet. För att göra detta till en win-win, fick de i uppgift att hålla en presentation för företaget om vilka de 10 mest besökta och mest använda siter, appar och programmen var för dem. I förberedelserna för denna uppgift upptäckte vi ett gap mellan oss då de inte särskiljde på siter, appar och program. För dem var de varumärken, oavsett plattform eller teknik.

De såg således inte skillnad på Aftonbladets app och site. De använde Skype en hel del, men förstod initialt inte vad jag menade när jag frågade var de använder Skype, då det är upplevelsen av varumärket som står i centrum i deras värld och inte tekniken. Skype är ju Skype oavsett om det är mobilt eller desktop.

Vi faller fortfarande lite kort när det kommer till att se tråden mellan de olika medierna och ta tag i möjligheterna som ligger där. En online bilannons kan inspirera en kund att besöka en återförsäljares utställningslokal, medan en annan kund kan testa en bärbar dator i butiken innan denne köper den billigare på nätet.

Företag börjar förstå detta, och framsynta marknadsförare använder verktyg för att skapa en konsekvent varumärkesupplevelse mellan deras tryck, sociala , mobil och webbkampanjer. Denna typ av gränslöshet kan leda till ett intensifierat genomslag över hela marknadsföringsekosystemet och ge insikter i hur varje kanal, kampanj och strategi påverkar varandra.

Marknadsförare kan dra nytta av den där känslan av ett gränslöst varumärkesnärvaro, för att driva ett starkare samspel mellan online och offline-kanaler. Vad som behövs är ett marknadsföringsystem som integrerar offline-kampanjer och med digital marknadsföring såsom betalda annonser, banners och inlägg på sociala medier.

Det handlar inte om att uppfinna ett helt nytt system, utan snarare att ansluta och utnyttja befintliga initiativ för att förstärka både räckvidd och konvertering. Tricket är att skapa en nonstop-slinga av aktivering som exponentiellt kan multiplicera ROI för era ansträngningar i båda världarna.

Vad är nästa steg?

En Nikon kamera är en Nikon, oavsett om den köps online eller offline. Kvalitetsbegreppet överskrider här gränsen och således är kan vi säga att Nikon har en gränslös varumärkesnärvaro. För oss, som är duktiga på online (Bäst i Sverige enligt likealyzer.com), handlar det om att hjälpa dem som är duktiga offline, men även själva bli bättre på att tänka utanför online-boxen. Det som många inte pratar om ännu, är hur vi kopplar samman mätningen online/ offline.

Hur mäter vi köp offline som är resultatet av online-kampanjer och tvärtom? Facebook har börjat successivt implementera metoder för detta. Nästa steg är just att hitta riktigt bra lösningar för att på ett tillförlitligt och säkert sätt mäta dessa relationer. Först då kan mindre etablerade varumärken på allvar konkurrera med de stora som redan idag har en gränslös varumärkesnärvaro.

Olle Lidgren – Näringslivsutvecklare, Härnösand kommun

OlleL2013

I ett samtal jag hade med Olle Lidgren nyligen berättade han om online till offline och tillbaka. Han menar att det idag oftast är antingen eller. Antingen finns det en e-handel där man ska betala online, och då kan man missa de som inte vill betala med kort, eller fysisk handel i butik, och då kan man missa den kund som vill vara säker på att varan finns i lager.

Att tänka både on- och offline kan hjälpa lokala butiker i centrum med problematiken att de tappar kunder till förmån för stora köpcenter utanför stan. Kanske en integrering där jag kan titta på prylen i butik, beställa online och hämta i butik hade hjälpt butikerna i stadskärnan att överleva. Lidgren berättade om några julstjärnor som han sett hos en ICA-handlare, beställt på ICA.se och betalat vid uthämtning hos sin egen ICA-handlare där han bor.

Idag har de stora elektronikkedjorna svårt att överleva, men ändå verkar våra liv fyllas med mer elektronik än någonsin.

Med andra ord verkar det som om de fungerar som showroom för e-handelsbolagen i branschen. Vi vill känna på produkten nära oss i vardagen, och sedan köpa den där den är billigast. Inför julhandeln öppnade bland andra Ebay en pop-up affär i New York, för att de vet vikten av att få känna på den fysiska varan för att känna trygghet i köpet.

”Människor vill söka globalt – handla lokalt, och tvärtom. De vill se i butik och rekommendera online.” säger Olle Lidgren. Det måste vara ”uppkopplat men avkopplat uppkopplat i en balans.” avslutar han.

Google köper Nest

Det främsta tecknet för att gränslöshet mellan offline och online är nästa stora sak, måste ändå vara Googles köp av företaget Nest, av Apple. Nest, som bara har två produkter. En termostat och en brandvarnare som bägge kopplas till iPhone, värderades till 3,2 miljarder dollar. Högt kan man tycka, men det vittnar om värdet i kunskapen att kunna överbrygga gapet mellan den värld som är online och den där andra, vanliga världen där vi sover, äter och lever, fryser och utsätts för brandfara.

The post Online till offline och tvärtom appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss