“PR-bluff! Känn dig lurad!”

Hur kännetecknas egentligen en PR-bluff? Är det när konsumenten känner sig lurad eller är det när skvallerpressen målar upp något som en bluff? En popup-restaurang vid namn DILL startades upp i form av en lyxkrog vid Slussen i Stockholm under tre veckors tid. Den 2-stjärnige Michelinkocken Michael Wignall var på plats och serverade en nio-rätters ...

The post “PR-bluff! Känn dig lurad!” appeared first on Resultat på webben.

 

Hur kännetecknas egentligen en PR-bluff? Är det när konsumenten känner sig lurad eller är det när skvallerpressen målar upp något som en bluff?

En popup-restaurang vid namn DILL startades upp i form av en lyxkrog vid Slussen i Stockholm under tre veckors tid. Den 2-stjärnige Michelinkocken Michael Wignall var på plats och serverade en nio-rätters avsmakningsmeny för 495 kronor. Nöjda kunder och fullbokad restaurang. Så långt allt gott.

Restaurangen DILL

Bild från restaurangen DILL

 

Avslöjades som bluff

Det var först en vecka innan stängning som restaurangen avslöjades som en “bluff” av skvallerpressen eftersom det hela var en kampanj från matvarukedjan Lidl. Alla ingredienser – köttet, fisken, grönsakerna, ostarna och saltet – kommer från Lidl som ville visa att det går att göra god mat trots att varorna har ett lågt pris. Testa själv att kasta om två bokstäver i ordet DILL så får du just LIDL. Bakom kampanjen står reklambyrån INGO.

Positiv och negativ kritik

Lidl’s kommunikationschef, Caroline Forsshéll, beskriver det:

“Vi tycker att vi har bevisat att bra mat inte behöver kosta mer än den gör i våra butiker. Nu har vi bevisat att våra råvaror har kvalitet nog för stjärnkockar och kräsna finsmakare.”

Aftonbladet i sin tur beskriver det som en bluff och menar att Lidl har lurat sina kunder. De intervjuar bland annat Ica’s mediestrateg Paul Ronge som säger:

”Man försöker låtsas att man är någonting som man inte är. Det är att undervärdera människors intelligens att tro att sådant här går hem.”

Ström av kommentarer

När Lidl själva släppte nyheten på deras egna Facebooksida strömmade det in positiva kommentarer. En del menar att det är ett genidrag och andra vädjar om att de ska göra samma i ytterligare en stad.

Kommentarer på Lidl's inlägg på Facebook

PR-bluff eller genidrag?

Är det då en bluff eller ett genidrag? En bättre definition skulle vara en PR-kupp. Lidl och deras reklambyrå har tänkt till vilket resulterat i att det omnämnts flitigt i media. All publicitet är väl bra publicitet, right?

Att Lidl går som vinnare ur denna historia är något som står klart. Framför allt med tanke på att en viktigare diskussion har uppstått som handlar om att ta reda på var maten på restauranger faktiskt kommer från. Att dessutom bevisa att god mat inte behöver kosta allt för mycket är ytterligare en positiv påverkan.

Vad hade hänt om fler företag försökte satsa på att göra en annorlunda kampanjer utan att vara rädda för att trampa någon på tårna? Att skvallerpressen målar upp något som en bluff gör inte heller så mycket då vår tilltro får stå till läsarna och deras egna tolkningar. Vi på Resultify hoppas att Lidl har digitala mål på antalet nya följare på Facebook eller antal positiva kommentarer så att de med tydlighet kan räkna hem sin aktivitet, vilket lär ha kostat en hel del.

bild på restaurangen Dill, Lidl

Popup-restaurangen DILL

 

Vad tycker du?

Diskutera gärna ”bluffen” i kommentarsfältet eller på vår Facebook.

Läs mer

Se Lidl’s egen film:

The post “PR-bluff! Känn dig lurad!” appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss