ROI på webben

De flesta företag räknar ROI (Return On Investment) på de investeringar de gör. Framförallt om de innehåller en fysisk produkt, eller produktion. Det går nog inte en dag utan att chefsekonomen på TetraPak, eller motsvarande, räknar på hur tänkta investeringar skall betala sig. Och som Peter Drucker sa: ”If you can’t measure it, you can’t manage it”. Men ...

The post ROI på webben appeared first on Resultat på webben.

 

De flesta företag räknar ROI (Return On Investment) på de investeringar de gör. Framförallt om de innehåller en fysisk produkt, eller produktion. Det går nog inte en dag utan att chefsekonomen på TetraPak, eller motsvarande, räknar på hur tänkta investeringar skall betala sig. Och som Peter Drucker sa: ”If you can’t measure it, you can’t manage it”.

Men så är det skrämmande få företag som gör sin hemläxa på webben. Webbshopar undantagna, såklart, de har ju hela sin affär på webben. Men de flesta halvstora företag jag träffar, oavsett branch eller om det är B2C eller B2B gör ingen ROI på webben. Varför, undrar jag?

Låt oss titta på ingredienserna: vad kostar din webb idag?

– Ett webbproduktionsbolag har byggt själva tekniken. Du har betalat en klumpsumma och/ eller betalar en månadsavgift för att de skall ordna saker löpande.

– Någon har gjort texterna. Antingen du själv eller en extern byrå

– Någon har gjort design.

– Någon har tagit fram bilderna. Eventuellt har du köpt bilder bara för ditt företag.

– Någon loggar in (dagligen? veckovis? månadsvis?) och ändrar texter, lägger till nyheter, uppdaterar när ni har anställt någon ny etc.

Troligtvis blir summan av det här större än vad du hade önskat. Eftersom du bara ser på webben som en kostnad. Så VARFÖR räknar bolag inte ROI på webben? Det är inte svårt.

Alla företag har makromål. T.ex. ökade intäkter, sänkta kostnader, ökade marknadsandelar etc. Dessa går att bryta ner till micromål (som stödjer makromålen). Är det väl gjort, är det inte svårt att titta på aktiviteter på webben, och vad de är värda. Tänk såhär: om en säljare hade kommit till dig och sagt ”vad får jag för kickback om jag genererar ett lead som blir affär?” Ditt svar hade kanske varit en viss procentsats av vad affären är värd. Varför då inte göra samma sak med webben?

För då blir kostnaderna ovan jämförbara med de intäkter som webben faktiskt genererar. Och då kan vi börja räkna på ROI. Och du kan ställa nya typer av krav till dina respektive leverantörer av teknik, design och texter på att de faktiskt skall leverera det du önskar.

Åter:” If you can’t measure it, you can’t manage it”. Börja räkna ROI på webben!

Om jag kan hjälpa? Klart :) Både med att ta fram vad det är som ska mätas, men också att faktiskt genomföra det. Välkommen till Resultify eller ring 070-277 21 73.

The post ROI på webben appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss