Sanningen om Black Friday

Julfirandet har sin förankring i Jesus födelse och påsken i hans död. Allahelgona blev halloween, men har fortfarande rötterna i kristendomen precis som Lucia. Sen har vi icke-kristna helgdagar och högtider också. Midsommar har t.ex. “förkristnats” över åren. Valborg är en årtidsfest som firar våren och finns i någon form i de flesta kulturer. Bland iranier, ...

The post Sanningen om Black Friday appeared first on Resultat på webben.

 

Julfirandet har sin förankring i Jesus födelse och påsken i hans död. Allahelgona blev halloween, men har fortfarande rötterna i kristendomen precis som Lucia. Sen har vi icke-kristna helgdagar och högtider också. Midsommar har t.ex. “förkristnats” över åren. Valborg är en årtidsfest som firar våren och finns i någon form i de flesta kulturer.

Bland iranier, afghaner och andra persiskspråkiga firar vi t.ex. “char-chambeh-souri” som är som valborg, men istället för en stor eld, har vi 7 mindre. Men även dessa har sina rötter i gammal folktro, vare sig det är kristendom eller någon annan tro.

Black Friday då. Vilken religiös förankring har den?

Jo, det är kommersialismens högtid. Den har sina rötter i bokföringen då namnet syftar på att detta är dagen då julhandeln börjar och många företag går från röda siffror till svarta. Det är ett amerikanskt koncept och i praktiken går det till som följer:

Butikerna öppnar jättetidigt och stänger jättesent. Vissa har öppet dygnet runt. Priserna sänks markant och det hela kan väl liknas vid vår egen mellandags-rea. E-handeln har i synnerhet anammat Black Friday och precis som de flesta handlare i Sverige deltar i mellandags-rean, deltar de flesta e-handlare i USA i Black Friday.

Med andra ord är sanningen om Black Friday att det är den första riktiga penga-högtiden. En konsumtionens högtid som råkar sammanfalla med den amerikanska “thanksgiving”- helgen och blir i praktiken en så kallad klämdag som inkluderar skolor såväl som många arbetsplatser. Precis som vilken helgdag eller högtid som helst egentligen, men lite ärligare. På Black Friday är det ingen som låtsas att det egentligen handlar om någon spirituell samhörighet eller att känslan går djupare än det “ha-begär” som vi kan uppleva när vi ser ett par riktigt snygga skor eller när vi ser nya Play Station 4.

Win-Win kan man säga, med tanke på att kunderna får göra sina kap innan jul och handlarna får vad som mest kan liknas vid en kick-off för julhandeln. Vi på Reusltify önskar därför alla en glad Black Friday!

Screen Shot 2013-11-29 at 9.25.24 AM

Nu är Black Friday i Sverige för att mata det svenska konsumtionsmonstret med kommersialism och fin-fina priser och erbjudanden. Frågan är bara;

Vill DU ha Black Friday i Sverige?

Skriv gärna vad du tycker i kommentarerna.

The post Sanningen om Black Friday appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss