Social media policy

Egentligen är jag allergisk mot begreppet policy. Det kanske är rebellen i mig som vill bryta alla regler men samtidigt inser jag att det inte är så dumt att ha lite riktlinjer för hur vi gemensamt ska förhålla oss. I synnerhet när det kommer till sociala medier där utrymme för diskussion finns, är det lätt ...

The post Social media policy appeared first on Resultat på webben.

 

Egentligen är jag allergisk mot begreppet policy. Det kanske är rebellen i mig som vill bryta alla regler men samtidigt inser jag att det inte är så dumt att ha lite riktlinjer för hur vi gemensamt ska förhålla oss. I synnerhet när det kommer till sociala medier där utrymme för diskussion finns, är det lätt att samtalen spårar iväg från huvudämnet och och blir ”off-topic” som det heter på internet-språk.

typing on laptop

På Resultifys Facebooksida ska vi tillexempel försöka hålla oss till sådant som Resultify ägnar sig åt -digital affärsutveckling och digital marknadsföring. På den sidan har vi inget jätteproblem med inlägg som är just ”off-topic” men om vi ser till andra sidor som till exempel Musiker Mot Rasisms (Jag sitter i styrelsen för Malmöföreningen) Facebooksida, så är verkligheten en annan.

Detta är dock inte svårare än att vi kan lösa problemet med en policy. Ett litet regelverk för vad som gäller för kommunikationen på sidan. Detta regelverk upprätthålls sedan av vår socialmedia-redaktör.

Hur ska ett sådant regelverk se ut?

Man får givetvis anpassa detta till verksamhet, i bemärkelsen att regelverket för en liten lokal Facebookgrupp i Malmö, skiljer sig från det regelverk som ett stort multinationellt varumärke använder sig av. Men om man ska vara någorlunda effektiv och trovärdig bör samma regler gälla för de som är med och representerar gruppen och de som inte är det. Med andra ord måste vi alltid föregå med gott exempel själva.

Ett annat tips är att hålla sig kort och koncist när man formulerar dessa regler. Ingen kommer läsa 20 sidor juridisk text, för att sedan skriva 4 rader på en Facebooksida eller i kommentarsfältet på en blogg. Och det behövs heller inte i de flesta fall.

Ett förslag på regelverk kan se ut som följer:

Social media policy

Våra moderatorer förbehåller sig rätten att ta bort inlägg som bryter mot följande:

     

  • Det framgår inte klart och tydligt vem avsändaren är
  • Inlägget saknar relevans för gruppen
  • Inlägget håller inte god ton
  • Inlägget är en upprepning
  •  

 

Mer kött på benen?

Vi sköter ju till exempel Facebooksidor för flera av av våra kunders räkning. Därför gäller det för oss på Resultify att ständigt hålla ett vakande öga på vad som händer, vilken problematik som lurar runt hörnet och komma på smarta lösningar för hur vi handskas med sådan här problematik. Man måste fråga sig hur viktigt social medier är för ens verksamhet för att kunna avgöra hur mycket resurser och kompetens man behöver inom det. Kanske klarar sig din verksamhet på att du själv modererar kanalerna en gång i veckan eller i den mån du hinner. Kanske är det dags att ta steget och komma in i sociala medier på allvar, professionellt. Då gör du rätt i att kontakta vår social media expert Kristina Berg

The post Social media policy appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss