Sociala medier – hett eller stolligt?

I en post på Facebook läste vi idag ett inlägg i debatten om sociala mediers vara eller inte. Slutsatsen var att det allt ökande fokuset på sociala medier är stolligt och att i snitt 0 % av kunderna kommer den vägen. Vi är med på poängen att de som höjer sociala medier till skyarna alltför ...

The post Sociala medier – hett eller stolligt? appeared first on Resultat på webben.

 

I en post på Facebook läste vi idag ett inlägg i debatten om sociala mediers vara eller inte. Slutsatsen var att det allt ökande fokuset på sociala medier är stolligt och att i snitt 0 % av kunderna kommer den vägen.

Vi är med på poängen att de som höjer sociala medier till skyarna alltför ofta har dragits med i en hype som inte riktigt har täckning i fakta och statistisk analys. MEN här ser vi tyvärr ett exempel på den raka motsatsen. Felaktiga slutsatser med fakta och statistik i grunden. Nedan dyker vi ner lite i den undersökning som leder fram till slutsatsen att 0 % av kunderna kommer från sociala medier. För att återanvända terminologin så är den slutsatsen minst sagt stollig…

Som alltid när man ska tolka data från en studie så är en analys av metodiken de använt helt avgörande för vilka slutsatser man kan dra. Det går inte på något sätt att dra slutsatsen att sociala medier inte kan generera kunder från denna studie!

facebook app on smart phone

1. Godtycklig indelning av kanalerna

Om man kollar mätmetod ser man snabbt att det är e-handlarnas egna UTM-koder som styrt. Därav har man PPC och Google och CPC osv som olika kanaler… Detta är ingen jättegrej om än lite slarvigt men det stora är att man inte rensat varumärkessökningar i det organiska. För många e-handlare är över 50 % av det organiska så kallad indirekt direkttrafik dvs egentligen mer riktigt räkna det som direkt än organiskt (i alla fall när det kommer till att jämföra ROAS).

2. Hänsyn till indirekt trafik.

Att dela upp kanaler som separerade sökvägar är något man kom undan med för 5 år sedan. Idag vet alla e-handlare att verkligheten inte ser ut så. För några år sedan gick en konvertering genom 5 kanaler, idag är det 10. Att tolka köpbeteende utan en attributionsanalys är således både dumt och fel. Direkttrafik är för de flesta e-handlare den attributionspunkt som står för flest konverteringar och denna är helt sonika inte medräknad i studien.

För att förstå vilket värde en kanal har så måste man alltså ta hänsyn till indirekta omvandlingsvärden. Fram tills ganska nyligen var detta inte möjligt i gratisversionen av GA utan bara i GA Premium samt mer avancerade verktyg så som Webbtrekk. Men nu finns det där för alla även om väldigt få vet hur de ska använda det och ens har sett/gjort en Multi-attribution analys.

3. Äpplen och Päron

Sist men inte minst så måste man gå bakom siffrorna och titta på den faktiska verkligheten för att första ett resultat. Här kommer nästa problem. Att jämföra Organiskt med Facebook är verkligen att jämföra äpplen och päron. Kanalerna har helt olika styrkor och funktioner. Det är inget snack om att sök är ledande inom konverteringar. Det är en no-brainer. Facebook styrka är inte direktkonverteringar. Facebooks styrka är precis som e-mail att konvertera de som redan står en nära (ex kundbas, likebas).

Hur står sig då FB vs E-mail när det gäller konvertera på befintlig bas? I total volym så är av naturliga skäl e-mail överlägset. Tittar man på hur många mailadresser som finns i databaserna vs antal likes samma företag har så är det också så att det sistnämnda ligger långt efter. Det som är spännande är dock inte det som varit utan det som händer nu och framåt. Med inblick från flera stora e-handlare i Norden och internationellt ser vi att allt fler (ofta i tysthet) flyttar budget från ex CPC till Socialt då det i vissa fall ger högre ROAS. En utveckling få av oss hade sett komma för säg 2 år sedan.

4. Slutsats.

Vår ståndpunkt är alltså att den här studien inte är så givande för att förstå olika kanaler och kundkonverteringar och att sociala medier knappast kan dömas ut med den som grund. Däremot ser vi fram mot att följa utvecklingen hos de e-handlare och analytiker som mäter interaktionen mellan kanalerna och förstår deras samspel i beslutstunneln. Man behöver balansera aktiviteter som driver både direkta och indirekta konverteringar. Detta för att stötta upp i hela beslutstunneln. Ett exempel på indirekt nytta i sociala medier är denna artikel av Magnus som dömer ut sociala medier som icke-affärsgenererande. Vi noterar med ett leende att artikeln nådde oss via en suggested post på Facebook och har fått en del genomslag. Har författaren månne förstått mer om Facebooks indirekta konverteringsgenerering än han vill avslöja? :)

Adam Feldt – Digital Affärsutvecklare – Resultify

The post Sociala medier – hett eller stolligt? appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss