Sophie Sköld – Digital marknadsförare

Sophie sökte praktik hos oss och och fick det då hon hade relevanta tidigare erfarenheter, relevant utbildning och framför allt tycker det är kul med Google Analytics. Det är få människor man finner den kombinationen hos. Väl på plats visade hon sig vara en strålande kollega, så vi anställde henne. Lär känna Sophie Sköld. Vad ...

The post Sophie Sköld – Digital marknadsförare appeared first on Resultat på webben.

 

Sophie sökte praktik hos oss och och fick det då hon hade relevanta tidigare erfarenheter, relevant utbildning och framför allt tycker det är kul med Google Analytics. Det är få människor man finner den kombinationen hos. Väl på plats visade hon sig vara en strålande kollega, så vi anställde henne. Lär känna Sophie Sköld.

Sophie Sköld - 2015

Vad är du mest stolt över på ditt CV?

Min fallskärmslicens, fast än jag inte skrivit ut det på mitt CV. När jag var 21 bestämde jag mig för att jag ville börja hoppa fallskärm, så jag anmälde mig till en kurs i Eslöv. Efter några veckors studier, låtsashopp och förfärliga olycksscenarioövningar fick jag äntligen min licens. Upp i luften bar det, och innan jag visste ordet av det hängde jag in mid-air, helt ensam. Det var bara jag och molnen. Landningen satt som en smäck, dessvärre var efterarbetet både otroligt tidskrävande och väldigt invecklat. Att packa ihop den fallskärmen måste ha varit en av de mest ångestfyllda sakerna jag varit med om. Dessutom stod ju näste man till hoppnings liv på spel, tänk om jag liksom packar fel? Jag kände att det var något som jag inte direkt behövde ha på mitt samvete så jag tog beslutet att avsluta min karriär som fallskärmshoppare där och då. Men när jag ser tillbaka känner jag mig otroligt stolt och imponerad av mig själv. Jag borde skriva in det på mitt CV.

Vilken roll gillar du att ta på möten?

Jag skulle nog vilja kalla mig själv en lyssnare som gillar att observera och analysera. Jag älskar att träffa nya människor, speciellt när mötet sker i en skön och avkopplad miljö. Helt enkelt möten där människor möts för att hjälpa, stötta och dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter med varandra. Självklart ska det finnas en tydlig agenda med mötet så att båda parter får ut bästa möjliga resultat. När mötet är avslutat låter jag det som beslutats sjunka in, och sätter mig sedan så fort som möjligt ner och påbörjar arbetet.

Vad förväntar du dig av oss här på Resultify?

När jag sökte till Resultify visste jag vad jag gjorde. Jag har tidigare varit intresserad av den kreativa biten av digital marknadsföring, men har med tiden insett att det jag gillar är när man kan se resultat. Det jag förväntar mig är väl att bli ett lika stort analys- och optimeringsgeni som min handledare, Fredric Lundgren. Det låter väl rimligt?

Något annat jag förväntar mig är att jag ska få massor att göra, så jag kan lära mig så mycket som möjligt under mina tolv veckor här på Resultify. Slutligen förväntar jag mig behandlas som en i gänget och inte en praktikant. Denna förväntning uppfylldes dock redan första dagen på kontoret då Fredrik Ardmar sa, och jag citerar, ”här behandlas minsann ingen med silkesvantar”. Underbart!

Vad är det roligaste du vet?

Sedan jag tog studenten 2005 har jag varit på långresor i Västindien, Australien, Syd- och Centralamerika, Östafrika och Europa. Sammanlagt var jag på resande fot i 2,5 år och jag kan nog lätt kalla det den bästa tiden i mitt liv. Att få chansen att uppleva så många olika kulturer och träffa så många olika människor är verkligen ett privilegium. Nu blev väl i och för sig tre månader på en strand i Kenya ganska långtråkigt efter ett tag, men man är ju svensk och har väl alltid något att klaga på!

Har du någon talang du önskar du hade tid att ägna mer tid åt?

På gymnasiet startade jag och några vänner ett rap-band och började skriva tunga (läs barnsliga och det-funkar-så-länge-det-rimmar) rhymes och spela in lite i en ”hemmastudio”. Sedan dess har jag fortsatt med musiken och gjort en hel del låtar med tillhörande ofrånkomlig heartbreak-lyrik, utan att kunna spela ett enda instrument. Även fast jag har haft en gitarr ståendes i tio år, har jag fortfarande inte fått tid över till att sätta mig ner och lära mig mer än fem ackord. Fem ackord som jag lärde mig i somras och som tyvärr redan har raderats ur minnet. Jag hoppas att jag, inom en snar framtid, tar mig i kragen och lär mig spela på min gura så att jag äntligen kan få åka på turné som Hellströms opening act!

När är du som nördigast?

Jag är en oerhört pedant person. När jag var yngre och mina vänner kom hem till mig brukade jag gå efter dem och se till så att de inte flyttade på exempelvis stereokontrollen. Den skulle ligga diagonalt på skrivbordet till vänster om porslinshästen jag fått av min gammelmormor. Och varje dag kröp jag in under sängen och letade efter dammråttor. Detta har hängt med mig och jag njuter fortfarande lika mycket (förhoppningsvis inte exakt lika mycket) av att plocka fram disktrasa, dammsugare och mopp! Mina kompisar blir alltid lika stressade när jag ska komma på besök, för det betyder att de måste städa och diska. Detta ser jag dock inte som något negativt, jag är glad att jag är som jag är och jag är ganska säker på att det påverkar mitt arbete positivt!

Gör en trendspaning om hur branschen och marknaden ser ut 2020

Nu kommer jag låta som en riktig sci-fi nörd, vilket jag egentligen inte är; jag lutar mycket mer åt fantasy-hållet. Men, min bild av framtidens marknadsföring innefattar hologram. Kommunikation är ju som vi alla vet otroligt viktig för människan, och det är här jag ser en stor potential att kunna bedriva business; i samtalet mellan privatpersoner. Tänk er att ni samtalar med en god vän via en hologramtjänst och helt plötsligt dyker det upp en, till synes, livs levande hundvalp bredvid din vän hologrammet. Hundvalpen påminner dig om att det är dags att köpa hundmat, så du viftar till med handen, touchar vovven – och vips har du hundmat i din virtuella varukorg. Traditionell annonsering kan slänga sig i väggen! Marknadsföringen kommer att vara så exakt och skräddarsydd så det nästan kommer kännas läskigt. Men vi vänjer oss, för vi är ju sådär anpassningsbara vi människor.

The post Sophie Sköld – Digital marknadsförare appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss