Ta ut handen ur kakburken, JP Morgan!

The Daily Mail skrev igår om investmentbanken JP Morgan och deras försök att bättra på sitt anseende genom att låta en av direktörerna, Jimmy Lee, svara på frågor på Twitter med hashtaggen #AskJPM. Det hela slutade i en katastrof så pass omfattande att eventet ställdes in redan innan direktör Lee fått svara på en enda ...

The post Ta ut handen ur kakburken, JP Morgan! appeared first on Resultat på webben.

 

The Daily Mail skrev igår om investmentbanken JP Morgan och deras försök att bättra på sitt anseende genom att låta en av direktörerna, Jimmy Lee, svara på frågor på Twitter med hashtaggen #AskJPM.

Det hela slutade i en katastrof så pass omfattande att eventet ställdes in redan innan direktör Lee fått svara på en enda fråga. Det kom nämligen så otroligt mycket sarkasm och negativa kommentarer från andra twitteranvändare att initiativet blev ohållbart.

Av de runt 80 000 inläggen, var närmare 2/3 negativa. JP Morgan svarade:

Tomorrow’s Q&A is cancelled. Bad Idea. Back to the drawing board.

Varför blev det så?

Jo, JP Morgan är inte vilken investmentbank som helst. De är en av de allra största och en som åkt fast med “handen i kakburken” flera gånger. Bland annat fick de betala miljardböter i England för sin manipulering av marknaden i samband med senaste bankkrisen. £570 miljoner pund närmare bestämt. Och detta är bara ett av de många klavertramp som JP Morgan tagit. Andra är t.ex. att tvätta mexikanska knarkpengar och att sälja silver som de inte äger.

Varför då ta notis om detta?

För att det finns några goda insikter och lärdomar att ta till sig av i fallet JP Morgan:

     

  • En snabb omvärldsbevakning hade visat i förväg vad folk tycker om JP Morgan och i vilken ton de uttrycker sig.
  •  

     

  • En snabb genomgång av det egna varumärket i medierna, hade gett en indikation på vad frågorna hade berört och handlat om.
  •  

     

  • Det är en sak att åka dit med “handen i kakburken” men att ställa upp på en Q&A medan man fortfarande har handen där, är bara klantigt.
  •  

En kritisk röst skrev:

Från Twitter @lisaansell3

Men inget ont som inte för något gott med sig. #AskJPM gav upphov till en massa kul humor och kreativitet.

Till exempel:

Screen Shot 2013-11-15 at 2.22.54 PM

Men vad kunde JP Morgan gjort istället?

JP Morgan ställde in i det här fallet. Helt fel tycker vi. De borde bemött kritiken istället. Följt upp med en kampanj där de visat att de tagit till sig delar av denna, och etablerat rutiner för att i framtiden ha bättre kommunikation med allmänheten så att uppfattningen om varumärket inte ska hinna bli så här infekterad.

Det går nämligen att exploatera världen OCH komma undan med det. Citibank visade vägen med en kampanj de kallade Citibikes. 27 maj, 2013 lanserades den i New York och tillsammans med borgmästare Bloomberg berättade Vikram Pandit, VD på Citibank om de 10000 Citi-blåa cyklarna som banken skänkt till staden New York till ett värde av 41 miljoner dollar.

Så här ett halvår senare har New York-borna tagit knappa 5 miljoner cykelturer och kändisar såsom Leonardo Dicaprio och Bruce Willis har inte bara synts på dessa cyklar, utan har även aktivt förespråkat dem, Citibank och lösningen. Kritiker tystas av pöbeln och stämplas som bakåtsträvare av allmänheten.

Jon Stewart och Stephen Colbert har tagit Citibank i försvar över cykelsatsningen när andra mediaprofiler höjt kritiska röster. Citibanks Citibikes-kampanj är nämnvärt i sammanhanget för att de spenderade 41 miljoner dollar. Citibank är samtidigt den bank som tagit störst del av de statliga skattefinansierade krispaketet för banker. Närmare 476 miljarder dollar. 41 miljoner dollar motsvarar ca 0,008% av 476 miljarder dollar. Snyggt jobbat Citibank.

The post Ta ut handen ur kakburken, JP Morgan! appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss