Twitter-annonser; här är en ”best practice”

För inte så länge sedan var AdWords utan konkurrens en av de mest effektiva kanalerna inom onlinemarknadsföring. Men efterhand som allt fler marknadsförare började använda AdWords, blev textannonserna dyrare och effekten per spenderad krona (ROI) sjönk. Sedan lanserade Facebook ett annonseringsprogram, vilket snabbt blev det hetaste inom onlinemarknadsföring, men samma sak händer där. Fler upptäckte ...

The post Twitter-annonser; här är en ”best practice” appeared first on Resultat på webben.

 

För inte så länge sedan var AdWords utan konkurrens en av de mest effektiva kanalerna inom onlinemarknadsföring. Men efterhand som allt fler marknadsförare började använda AdWords, blev textannonserna dyrare och effekten per spenderad krona (ROI) sjönk. Sedan lanserade Facebook ett annonseringsprogram, vilket snabbt blev det hetaste inom onlinemarknadsföring, men samma sak händer där. Fler upptäckte fördelarna. Priset gick upp och effekten ner. Men var i cykeln finns Twitter-annonserna?

Detta är ett exempel på en Twitterannons

Detta är ett exempel på en Twitterannons

 

Spendera dina pengar på att sikta rätt

För att kunna göra en vettig jämförelse måste du i varje annonseringskampanj sikta på samma målgrupp, oavsett vilken plattform. Annars blir det svårt att dra några korrekta slutsatser. Detta skapar en utmaning då man på Twitter annonserar gentemot en viss profils följare.

T.ex: Vill du annonsera ut fotbollsskor, så kanske du väljer att annonsera bland de som följer @Ibra_official (Zlatans twitterkonto), medan du väljer @sr_ekot. (Sveriges Radios Eko-redaktions twitterkonto) om du vill annonsera ut din nya dokumentärfilm som avslöjar det ena och det andra.

Twitter tillåter dig även att annonsera på sökord och intressen. Beträffande sökord, kan det vara en idé att skjuta brett. Ca 50 sökord som är relevanta för din produkt eller bransch. När det kommer till intressen, hjälper det nog att vara lite mer smal och välja själva kärnan i intresseområdet.

Precis som i Adwords och Facebook kan du experimentera med annonsering på mobila enheter när du väljer Twitter-annonser. Värt att notera här är dock att människor surfar olika. Vissa gillar Twitter och sitter med näsan i twitterflödet hela dagen, medan andra gillar Facebook och en tredje grupp kanske inte engagerar sig i sociala medier alls. Genom att experimentera med olika annonser på olika plattformar, lär vi oss vilken annons som gör sig rätt på vilken plattform, och vem vi når när vi väljer det.

Faran med att inte experimentera med olika plattformar, annonstyper och målgrupper är att man i slutändan satsar för mycket pengar på fel grupp i fel plattform och får således en urusel ROI.

Satsa på exponeringar

Twitters annons-algoritmer hjälper oss optimera våra annonser, men för att fungera riktigt bra, måste vi ge den en ordentlig grund att stå på. Därför kan det straffa sig att sikta för smalt i sin Twitter-marknadsföring. Sum All, en marknadsföringsblogg jag gärna använder, menar att varje annonskampanj på Twitter ska nå ut till mellan 50 000 – 100 000 människor. Det gäller att få exponering!

Om din kampanj bara når 10 000 – 20 000 människor, är den för smal för att dra nytta av Twitters egna automatiserade optimeringsfunktioner.

3-5 Tweets / kampanj

När du skapar dina annonskampanjer för twitter, är det viktigt att ge varje kampanj 3-5 olika Tweets att arbeta med. Detta för att Twitter bättre ska kunna anpassa och optimera annonsen. Man kan säga att Twitter gör ett automatiserat AB-test bakom kulisserna för att alltid visa den mest effektiva annonsen. Men då måste vi ha gett Twitter ett par alternativ att leka med, annars går vi miste om denna funktionen.

Twitter-cards & website-cards

En av de där 3-5 Tweetsen som vi förespråkar att du lägger in i annonsen borde dessutom vara ett så kallat Twitter-card eller website-card. Det är en slags förstorad Twitterannons med bild. Dessa borde ge högre CTR och således bättre konvertering. Skillnaden mellan en Twitter-card och en website-card är att Twitter-card används för att marknadsföra en specifik artikel medan website-card används för att marknadsföra en website.

Klar och tydlig CTA

Precis som i all annan marknadsföring, är det viktigt att det framgår vad vi vill att kunden skall göra. En klar och tydlig Call To Action är alltid A och O. Detta blir ännu viktigare då en tweet av naturen är 140 tecken. Ju kortare text, dessto svårare att skriva och därför bör man funder både två och tre gånger när man formulerar sina CTAs för Twitterkampanjer.

Exempel på bra CTAs:

Få 50% rabatt på ”XY” genom att klicka annonsexempel.1

Tävla om en tatuering – klicka på http://annonsexempel.2

Få mer utav din marknadsbudget med resultat-baserad marknadsföring – läs http://annonsexempel.3

Våga satsa!

Precis som när du annonserar på AdWords eller Facebook, kan du lägga bud på hur mycket du vill betala per klick. Här är det viktigt att våga satsa. Dels för att du får fler exponeringar ju högre ditt bud är, men främst för att Twitters automatiserade optimering gynnar de som vågar satsa. Dessutom optimerar Twitter alltid för att du ska få den billigaste CPE (Cost Per Exposure), oavsett hur högt ditt bud är.

Vi hjälper dig gärna!

I skrivande stund sitter jag mittemot en Analytics guru, en mästare på PPC och planering av mediaköp, en av CDON gruppens stjärnskott som vi på Resultify har ”snott” (läs: rekryterat) och vår senaste rockstjärna som skrev sin avhandling om bilders viralitet online. Med andra ord, om är där en massa fackuttryck som ser spännande ut, men som du kanske inte riktigt förstår; CTR, ROI, CTA etc. så kan du alltid höra av dig till oss med frågor och funderingar kring allt som rör digital marknadsföring. Vi hjälper dig mer än gärna!

 

The post Twitter-annonser; här är en ”best practice” appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss