Utomhusreklam är så 2005

En servitör som dessutom studerade marknadsföring, uppmärksammade mig på att displayen på kort-terminalen med vilken jag betalade min nota, är en outnyttjad reklam-yta. För visst står man och stirrar på displayen hela tiden, fram tills man ser att köpet gått igenom och man kan andas ut. Nästa stora reklamyta Kreditkort kostar allt från ett par ...

The post Utomhusreklam är så 2005 appeared first on Resultat på webben.

 

En servitör som dessutom studerade marknadsföring, uppmärksammade mig på att displayen på kort-terminalen med vilken jag betalade min nota, är en outnyttjad reklam-yta. För visst står man och stirrar på displayen hela tiden, fram tills man ser att köpet gått igenom och man kan andas ut.

Times_Square_1-2

Nästa stora reklamyta

Kreditkort kostar allt från ett par hundra om året till flera tusen. Men även kreditkort är en bra exponeringsyta. Här skulle bankerna kunna sälja reklamutrymmen.

Begravningsbyråer kan ju kanske sälja gravstenar till reducerat pris, mot att de får ha sin logga på stenen, under namnet. Låter det dumt? Galet? Fel?

Jag minns när jag var på mitt första ultraljud. Bilderna vi fick med oss därifrån var märkta med GE (General Electric) loggan. Det var ingen mer än jag som reagerade på det. Kanske det finns fler outnyttjade ytor som kan med fördel användas för att visa upp logotyper och budskap. En kuvös i Coca-cola röd plexiglas till exempel?

Eller varför inte se varje enskild gatlyckta som en potentiel logotyp-projektor. Då hade vi kunnat ha ännu mer reklam i vår vardag och det hade gett enorma intäkter för de kommuner som applicerar detta.

Motsatsen finns i Sao Paulo

I september 2006 införde borgmästaren i Sao Paulo den så kallade ”clean city law” eller ”lagen om den rena staden”. Det är en lag eller kommunal förordning som förbjuder reklam på offentliga platser. Det omfattar bussar, reklamskyltar och liknande, skyltar utanför affärer och så vidare. Inom ett år hade 15000 reklampelare tagits bort och butiker fick minska ner sina skyltar för att följa lagen. Även affischering och utdelning av flygblad har blivit förbjudet. Ca 8 miljoner dollar i böter utfärdades under det året till de som inte ville rätta sig i ledet.

Men hur gick det?

2011 genomfördes en undersökning av vad Sao Paulo-borna tyckte om reklamförbudet. Det visade sig att 70% var nöjda. Tydligen hade förbudet mot reklam lett till att Sao Paulo-borna kommit att uppskatta stadens arkitektur mycket mer. Och Sao Paulo är inte ensamma. Vermont, Alaska, Hawaii, och Maine i USA, så väl som 1500 andra orter i Europa har förbjudit utomhusreklam. Där ibland hittar vi Bergen i Norge.

Kan vi förbjuda utomhusreklam i Sverige?

Vänsterpartiet la en motion om att förbjuda utomhusreklam i Stockholm 2013. Reaktionen samanfattades av VD för Sveriges Annonsörer Anders Ericson som kallade det för ett

…urbota dumt förslag och jag är övertygad om att de flesta stockholmare kommer att göra tummen ner.

Vidare fortsatte han att jämföra med Times Square och ifrågasätta om huruvida Times Square hade varit lika populärt utan all den reklamen. Han påpekade neonlampornas värmande effekt i höstmörkret och menade att utan utomhusreklam skulle kollektivtrafiken bli dyrare.

Men faktum är att de ställen som förbjuder utomhusreklam blir fler och fler och människorna där verkar trivas med det.

Det finns bättre ställen att synas på

ca 80% av Svenskarna har smartphone och de flesta kollar på den mycket mer än vad de kollar upp. Nästa gång du går förbi en busskur, så kan du ju göra din egen marknadsundersökning.

     

  • Hur många tittar på mobilen?
  • Hur många tittar på reklamen?
  •  

Utumhusreklamskampanjer är dessutom jättedyra. De pengarna räcker mycket längre inom digital marknadsföring. Dessutom är digital marknadsföring spårbar och mätbar. Det är inte utomhusreklam på samma sätt. Vår eminenta VD brukar regelbundet citera Peter Drucker som säger:

If you can’t measure it, you can’t manage it

Vi kan hjälpa dig

Att skapa värden och resultat är Resultifys signum och det har kommit att bli lika mycket av ett framgångsrecept för våra kunder som det är för oss. Så om du inte funderat på att lägga din marknadsföringsbudget online, är det hög tid att göra det. Kanske är det så att i just din specifika bransch med just din specifika produkt eller tjänst, så är utomhusreklam det bästa alternativet. Men kanske är det så att du för samma pengar som du får en vecka på alla busskurer, får så mycket mer, om du tar steget över till digitalt.

Dessutom bidrar du ju till en renare stad – precis som i Sao Paulo och Bergen och över 1500 andra orter i Europa.

The post Utomhusreklam är så 2005 appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss