Vad är viktigt för Aftonbladet?

Vi jobbar med digital marknadsföring och är vansinnigt duktiga. Väldigt förenklat kan man säga att det handlar om att utgå från hur användaren interagerar med sajten i förhållande till vilka mål vi har med sajten. Idag reagerade jag på Aftonbladet.se’s förstasida så som den såg ut precis innan lunch. Vad definierar en nyhet? 2006 började ...

The post Vad är viktigt för Aftonbladet? appeared first on Resultat på webben.

 

Vi jobbar med digital marknadsföring och är vansinnigt duktiga. Väldigt förenklat kan man säga att det handlar om att utgå från hur användaren interagerar med sajten i förhållande till vilka mål vi har med sajten. Idag reagerade jag på Aftonbladet.se’s förstasida så som den såg ut precis innan lunch.

Screen Shot 2015-02-27 at 10.56.24

Vad definierar en nyhet?

2006 började jag arbeta inom Sveriges Radio och det är väl där min egen utforskning av begreppet ”nyhet” började. Viktigt att särskilja på begreppet ”nyhet” i journalistiskt respektive andra sammanhang. I andra sammanhang räcker det med att det är en aktualitet, något nytt och något som för mottagaren tidigare varit obekant. Inom journalitiken ställs både krav på format och allmännytta. Således bör alla som gör anspråk på epitetet nyhetsförmedlare rätta sig efter den journalistiska definitionen då det är ett journalistiskt sammanhang. Men som i alla sammanhang där lingvistik skall definieras, blir definitionen alltid subjektiv, oavsett hur mycket man vill förhålla sig objektiv.

Andra definitioner

     

  • Vissa journalister menar att ”allt som någon vill dölja är en nyhet”.
  • Andra menar att det oväntade är alltid en nyhet. Klassiskt exempel på detta är att om en hund biter en man är det ingen nyhet, men om en man biter en hund är det definitivt en nyhet.
  • En del menar att det handlar om närhet. Geografisk närhet, kulturell och social närhet och således är det som är relevant för västerländska vita kristna människor mer relevant för oss. Detta ställs dock på sin spets i och med att definitioner av närhet förändras. Exempelvis har gamers i Korea och gamers i Sverige mer gemensamt än rika och fattiga i samma stad.
  • Allmänintresset är ett mycket brett begrepp. Det kan vara skvaller, brott, intresseområde (så som videospel, inredning, fiske eller mode) eller allt det som ryms inom ramen för folkbildande perspektiv. De som hävdar att journalistik spelar större roll än den individuella journalisten och är viktigt för en fungerande demokrati bör till exempel ägna sig åt journalistik som omfattar folkbildning för att vara konsekventa och således trovärdiga.
  • Nyhetens behag fångar också upp i begreppet. Här menar man allt som sticker ut och bryter bruset av budskap som kommit att bli vår vardags bakgrunds-surr. Här finner vi det dramatiska och spektakulära. Det fantasi-eggande och inpirerande eller det avskräckande och morbida. Det förhåller sig alltid till kontexten i vilket det upplevs.
  •  

Hur värderas nyheter?

Ja, här får vi återigen titta på kontexten. Vad är det för kontext som nyheten presenteras i? I en tidning om fiske kan det vara en nyhet att någon fångat en fisk. Samma sak känns väldigt trivialt och ibland helt absurt när det presenteras i ett annat sammanhang. Oavsett måste varje nyhet värderas mot andra som konkurrerar om samma plats eller samma utrymme. Det handlar altså mer om vad som inte sägs än vad som sägs. Journalistik handlar mycket mer om vad som utelämnas än vad som tas med. Således ska man inte bara se till vad som nyhetsmedier tar upp, utan även vad de väljer att prioritera bort.

Vad säger detta om Aftonbladets prioritering av nyheter?

I bilden ovan ser vi en del olika nyheter:

     

  • Vilks avbokas
  • Hockytränare slutar
  • Misstänkt barnövergrepp
  • Mobbing i en app
  • Geni som ska stoppa näthat
  • Mänsklig sköld runt synagoga
  • Vapenaffär med Saudiarabien
  • Färre bönder som odlar ekologiskt
  • Marsch för att hedra dödade studenter
  • Buddhister som blev katoliker i Norge
  • Protester efter mord på bloggare
  • Nerlagd utredning om argentinsk korruption
  • Tränare slutar
  • Fransk kan bli tysk
  • Sparkad SD-jurist jobbar kvar
  • Byte av NHL-klubb för 8:de gången
  • Kastas av från scen
  •  

Om man tar en stund att titta på nyheterna såhär i punktform utan att en fått ta mer plats än någon annan, kanske vi värderar dem annorlunda. Var och en värderar ju efter vad man upplever som relevant för sig själv. Så även Aftonbladet.

Vad är viktigt för Aftonbladet?

Av alla ovanstående nyheter har aftonbladet valt att fokusera på en tjej på 20 år som utsatts för näthat. Detta ser de som mest iögonfallande eller mest värt att uppmärksammas. Detta trots att 2015 är näthat varken nytt, unikt eller på annat sätt häpnansväckande. Det är inte min avsikt att förringa den enskildes subjektiva upplevelse av hur tragiskt det är och hur hemskt det är att bli hatad, oavsett om det är online eller offline, men om vi tittar på begreppen nyhetsvärdering och nyhetsvärde, så måste jag fråga hur aftonbladet tänkt. Även OM man skulle tycka att näthat faktiskt är nyhet, så borde väl ändå den där som påstår sig ha en lösning på näthatsproblemet vara en större nyhet än den enskilda personens subjektiva upplevelse. Eller?

Resultifys rekommendationer på lämpliga åtgärder för Aftonbladet

Hade nu detta varit en workshop med Aftonbladet och inte en bloggartikel, hade jag rekommenderat Aftonbladet att rannsaka sig själv i förhållande till hur de vill vara och hur de vill upplevas. Om vi för ett ögonblick låtsas att Aftonbladet är en person och inte en tidning och denna personen är en person bland andra i ett rum, säg klassrum – då hade Aftonbladet varit den där skrikiga, ettriga, skitsnackaren som bara gillar att höra sin egen röst och fullkomligt skiter i det blir omöjligt att ta den personen på allvar. Jag tror inte Aftonbladet vill vara den personen. Jag tror inte att någon vill vara den personen.

Ser vi till det verkliga livet så tror jag att till och med de som råkar vara den personen helst hade velat vara någon annan.

Ett par tips till tjejen i artikeln

Det finns en sajt som heter inteokej.nu där människor kan hjälpa varandra med att hantera näthat och tillsammans göra skillnad i samhället. Nu vänder sig denna sida till snäppet yngre människor än tjejen i artikeln, men jag tror att när det kommer till just näthat har vi som är äldre mycket att lära av de som är yngre än oss.

De har mer vana av att hantera det och ser det ibland mer nyanserat.

Jag har sökt Aftonbladet för en kommentar men inte fått någon.

Nyfiken på hur du tar ansvar för ditt varumärke online?

Genom att definiera dina mål, dina målvärden och inventera dina sociala kanaler, kan du skapa förutsättningar för en content-strategi som låter dig ta ansvar för hur du framstår och uppfattas i de digitala kanalerna.

Svårt att göra det själv?

Ring mig – Vi på Resultify kan nästan alltid hjälpa dig.

The post Vad är viktigt för Aftonbladet? appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss