Vad har snabbväxande företag gemensamt?

Några av de snabbast växande nystartade företagen har en egenskap gemensamt: De uppnådde snabbt framgång utan att göra några av de saker som företag brukar göra för att synliggöra sina produkter. De har kastat ut den traditionella marknadsföringens playbook… Säger Ryan Holiday, chef för marknadsföring för American Apparel, och författare till ”Trust Me, I’m Lying” ...

The post Vad har snabbväxande företag gemensamt? appeared first on Resultat på webben.

 

Några av de snabbast växande nystartade företagen har en egenskap gemensamt: De uppnådde snabbt framgång utan att göra några av de saker som företag brukar göra för att synliggöra sina produkter.

RyanHoliday

De har kastat ut den traditionella marknadsföringens playbook…

Säger Ryan Holiday, chef för marknadsföring för American Apparel, och författare till ”Trust Me, I’m Lying” i ett tal vid TheNextWeb USAs konferens tidigare denna månad. I stället, sade han, har de blivit

tillväxthackare/growth hackers…

En term som populariserades för ungefär ett år sedan av entreprenören Andrew Chen.

I stället för att falla tillbaka på standardverktygen för handeln, såsom tidningsreklam, skyltar, och pressmeddelanden, letar dessa ”tillväxthackare” efter bevisbara sätt att växa. Holiday tillade att tillväxthackare ersätter traditionella marknadsföringschefer på de smartaste bolagen.

Hur gör man?

Allt som får och håller kunderna är marknadsföring

Säger Holiday. Han tillade att de smartaste bolagen tänker längre än traditionell marknadsföring och PR-gränser. Till exempel, sade han, Dropbox fann att det kostade några hundra dollar per ny kund för att bygga upp sin kundbas genom Google AdWords.

Det är inte hållbart

Sade han.

Istället började företaget erbjuda extra lagring som ett incitament för att få en vän att registrera sig eller ta en kort genomgång som skulle lära kunderna hur man använder tjänsten på ett mer effektivt sätt, vilket ökar chanserna att de skulle stanna som kunder. Enligt Holiday genererades 40 procent av företagets tillväxt genom dessa incitament.

Ställ bättre frågor

Traditionella marknadsförare försöker ringa in målgruppen, säger Holiday. De frågar, ”Vem är det till för?” I stället föreslår han att fråga:

Varför skulle någon använda det och varför använder jag det?

Att räkna ut vad din produkts starkaste USP är, kommer att få dig att växa snabbare än att identifiera en målgrupp, sade han. När du gjort det, och vet att du har en bra produkt, vill du snabbt och billigt hitta nya användare/ kunder. Gratis användarkonto under en begränsad tid eller till en begränsad målgrupp är en vedertagen metod.

Fokusera på resultat

Tillväxt hacking är ett tänkesätt, inte en verktygslåda…

Säger Holiday. Det finns inga enkla instruktioner för det men han hade en specifik råd: Fokusera på att få riktiga kunder och inte bara generera leads.

Till exempel, sade han, Twitter såg att många människor anmälde sig till deras tjänst. Men de som följde mellan fem och 10 konton strax efter registreringen tenderar att bli de mest aktiva.

Så de skrev snabbt lite kod för att föreslå konton att följa,

säger Holiday. Det är att analysera data, dra slutsats och agera utifrån dessa slutsatser. Det kräver att allting mäts och att vi alltid ser över mätmetod och mätinstrument, så tillväxt hacking är i sin grund just att sitta och mäta allt du kan mäta för att sedan prioritera enligt vad som faktiskt ger resultat och framförallt sluta ödsla tid och energi på sådant som inte ger något tillbaka. Det är hårt arbete att vara ett snabbväxande företag.

 

The post Vad har snabbväxande företag gemensamt? appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss