Vetenskap och digital marknadsföring 2015

En av de stora fröjderna kring att arbeta med marknadsföring, och då i synnerhet digital marknadsföring, är möjligheten det ger till inblick inom diverse olika branscher. Beträffande content-marketing gäller det dessutom hela tiden att sätta våra kunders varumärke och historier i ett sammanhang. Så hur har sammanhangen sett ut under de gångna tolv månaderna? Vad hände ...

The post Vetenskap och digital marknadsföring 2015 appeared first on Resultat på webben.

 

En av de stora fröjderna kring att arbeta med marknadsföring, och då i synnerhet digital marknadsföring, är möjligheten det ger till inblick inom diverse olika branscher. Beträffande content-marketing gäller det dessutom hela tiden att sätta våra kunders varumärke och historier i ett sammanhang. Så hur har sammanhangen sett ut under de gångna tolv månaderna? Vad hände i världen som kan vara inspirerande att veta och ta med sig in i 2015?

Digital marknadsföring 2015

Medan vår in-house marknadsförings-guru Fredrik Ardmar blir eld och lågor över vertikala annonseringsverktyg för destinationsmarknadsföring online, fokuserar vår media-chef Sannah Westerlund på programmatic buying. Det är andra sidan av samma mynt kan man säga.

Vertikala annonseringsverktyg är de verktygen som tillåter dig att köpa exponering gentemot en specifik målgrupp i olika nätverk. Du syns där din målgrupp finns helt enkelt. Programmatic buying är samma sak, fast för att automatisera inköp av mediautrymme. Men även för att anpassa inriktningar efter databaserade algoritmer, som ökar träffsäkerhet i att rätt person ser min annons med rätt budskap, vid rätt tidpunkt och på så sätt få ökad ROI i form av fler konverteringar. Detta eftersom min annons visas fler gånger för de som verkligen finner min produkt intressant och ligger närmare köpet i den traditionella köptratten.

Vad både Sannah och Fredrik är överens om är att under 2015 kommer detta vara den stora ”game-changer”n inom digital marknadsföring. De må ha rätt, men personligen tror jag att den stora förändringen inom branschen inte kommer i form av ny teknik eller nya verktyg, utan i form av att fler får insikten att digital content/context marknadsföring är den enda vägen fram.

Insikt och slutsats

Vem har rätt? Fredrik, Sannah eller jag? Ja, det beror på vem du är, vad din bransch är och hur långt du kommit i processen av att marknadsföra dig digitalt. Oavsett så bör du ta en ordentlig titt på dig själv och din egen ambitionsnivå, samt försöka hitta en partner som, precis som du, har an ambition att bli bäst inom sitt område och sin bransch.

 

Andra branscher 2014 – månad för månad

Alex Klokus sammanfattar, förenklar och förklarar vetenskapsartiklar på Futurism.co. Han beskriver sig själv som livs-entusiast. Futurism.co är även den källa jag använt för denna artikel. Jag tar med honom och hans blog här, för att påvisa kraften med content marketing.

Alex Klokus har gjort sig själv relevant som en frontfigur inom vetenskapen på samma sätt som Veteskapens värld gjort. Jag tar med Futurism i sammanhanget för att det gör en gott med lite ”mind-blowing” inspiration så här i början av året. Men mest intressant är ändå digital marknadsföring!

Alex Klokus - Futurism.co

Alex Klokus – Futurism.co

 

Januari

Inom gen-tekniken händer otroligt mycket just nu. Ingenjörer på Cornell-universitetet lyckades till exempel bekämpa en viss typ av cancer-celler i blodet, genom att låta ett specialtillverkat protein åka snålskjuts på kroppens egna vita blodkroppar. Under samma månad lyckades kirurger vid Oxford-universitetet i England att med en ny genteknik hjälpa sex patienter som annars blivit blinda.

Februari

Under Februari 2014 öppnade världens hittills största solkraftverk i Kalifornien. Ivanpah solkraftverk som med över 300 000 speglar i Mojaveöknen, genererar ca 377 megawatt-timmar per år. Dessutom medelade Nasa att deras Kepler-projekt funnit ytterligare 715 exoplaneter. Totalt känner vi idag till ca 1700 exoplaneter.

Mars

Astrofysiker på Harvarduniversitetet lyckades i Mars månad 2014 observera gravitations-vågor. Det är det första riktiga beviset för att Big-Bangteorin stämmer. Man skulle kunna säga att det härmed inte är någon teori längre, utan konstaterad fakta. Dessutom lyckades ett gäng jättesmarta forskare inom biologin med stycket att framställa mänskliga pluripotenta stamceller (hiPSCs) genom att utgå från en enda droppe blod taget från ett finger.

April

Har du hört talas om en tetra-quark? Det hade ingen annan heller förrän forskare på den stora partikelacceleratorn i Cern hittade den i April 2014. Det är en ny form av materia. Bra jobbat Cern! Inte alls illa med tanke på att de använder uråldrig utrustning i jämförelse med den utrustning som kommer finnas på ESS och Max-lab i Lund (Två svenska partikelacceleratorer)

Minns du det där Kepler-projektet som fann 715 nya exoplaneter i Februari 2014? I April upptäckte forskare Kepler-186f. En exoplanet i samma storlek som jorden, som dessutom befinner sig på lämpligt avstånd från sin stjärna, vilket gör den till ett lämpligt alternativ till vår egen planet, ifall vi skulle bli trött på den så att säga.

Maj

Ununseptium är ett grundämne. Du kanske inte känner till den, men det är förmodligen för att den först i Maj 2014 erkändes som ett grundämne. Med atomnummer 117 är de enskilda atomerna ca 40% tyngre än blyatomen.

I samma månad upptäckte forskare att grafen (en allotrop av grundämnet kol) leder värme obehindrat. Helt obehindrat. En fysisk omöjlighet trodde forskarna fram tills dess.

Juni

I Juni experimenterade nederländska forskare framgångsrikt med kvantum-teleportering av diamanter och samtidigt lyckades andra forskare först radera, för att sedan återskapa minnen hos genmodifierade råttor, med hjälp av blixtar.

Juli

I England lyckades forskare under juli 2014 odla fram ett livs levande slående miniatyrhjärta i ett laboratorium. Fråga mig inte hur, men de avser att använda detta hjärtat för att testa nya mediciner. Dessutom hittade forskare den första genkombinationen som bevisligen betingar autism. Nu är autism en väldigt bred diagnos, men detta är ett jättesteg mot att finna någon form av lindring eller hjälp för de av oss som har autism eller har en anhörig som har autism.

Augusti

Stamceller är användbara. I Augusti 2014 användes stamceller från en patients ryggmärg för att skapa en återhämtningsprocess där hjärnan reparerade sig själv efter en stroke. Under samma månad lyckade forskare att omvandla negativa minnen till positiva minnen genom att koppla en optisk fiber till hjärnan av en mus. Artikeln jag läste gav dock inga förklaringar för vad som är positivt eller negativt sett från en mus perspektiv.

September

En del bananflugor fick under September 2014 30% längre livslängd än beräknat sedan forskare börjat leka med en gen som de tror påverkar kroppens åldringsprocess. På en annan planet, nämligen Mars, kom Nasas Curiosity Rover fram till berget som fått namnet Sharp. Där kommer den att ta prover på jorden eller marken för att fastställa om det är ett eller har varit ett beboligt ställe. Resan tog mer än två år.

Oktober

En magnon är en kvasipartikel som mest beskriver spin-strukturer av elektroner i en kristall. Ingenjörer på Yale-universitetet upptäckte att dessa magnon har en stark koppling till mikrovågs-fotoner. Jag vet inte alls vad detta innebär, men dessa ingenjörer menar att detta är en jätteupptäckt för de som arbetar med utvecklingen av kvant-datorer.

November

Google X tillkännager ett projekt där man med hjälp av nanopartiklar som ska gå runt i människans blodomlopp ska kunna förutspå både cancer, pest och förhöjda halter av sodium, eller salt som det heter i vardagsmun.

December

Forskare upptäckte att DNA kan bibehålla den genetiska informationen även under rymdfärd och i extrema omständigheter, såsom återinträde in i jordens atmosfär. Detta påvisar att DNA är otroligt starkt för påfrestning. Mycket starkare än vad vår tids vetenskapsmän och kvinnor har vetat hittills

 

 

The post Vetenskap och digital marknadsföring 2015 appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss