Vi har tittat på Big-Data för Miljöpartiet

Big-Data låter oss titta på människors kolletktiva beteenden över tid. Resultify har tittat på Big-Data för Miljöpartiets online-kommunikation. Till vardags använder vi våra skarpa sinnen för att dra insikter ur data för våra kunders räkning. För dem handlar det om att ständigt optimera alla kanaler, för att bättre nå affärsmål. Fler besök, mer interaktion och ...

The post Vi har tittat på Big-Data för Miljöpartiet appeared first on Resultat på webben.

 

Big-Data låter oss titta på människors kolletktiva beteenden över tid. Resultify har tittat på Big-Data för Miljöpartiets online-kommunikation.

Till vardags använder vi våra skarpa sinnen för att dra insikter ur data för våra kunders räkning. För dem handlar det om att ständigt optimera alla kanaler, för att bättre nå affärsmål. Fler besök, mer interaktion och bättre relation till sina kunder – helt enkelt. Både nuvarande och blivande. Men…

Vad händer om vi applicerar samma teknik och analys på våra Riksdagspartier?

– Liselott Lading

Det har varit en intressant övning och en insiktsfull resa för oss. Insikterna bjuder vi på live kl 9:00 i Almedalen tillsammans med frukost. Detta är ett perfekt sätt att börja dagen för dig som är proffsminglare, lobbyist, politiker eller journalist.

Spola fram klippet till ca 37 minuter för att se Liselott presentera datan.

Ordmoln

Ett ordmoln visar vilka andra ord som används när det skrivs om Miljöpartiet. Just detta ordmolnet är baserat på Twitter över de senaste sex månaderna och ger en antydan av de sammanhang Miljöpartiet omnämns. Miljöpartiet är utan tvekan det största av riksdagspartierna på Twitter med hela 70.000 följare.

Almedalen Onsdag MP.006

Ska man generalisera kring de som använder Twitter som social plattform, så är detta oftast storstadsfolk och medborgare som arbetar inom IT, media, journalism och reklambranschen.

Det vi ser tydligt i detta ordmoln är att Miljöpartiet ofta nämns i samband med innehållet i politiken de för. Detta skiljer sig från de tidigare partierna vi har tagit under lupp denna vecka eftersom de är just innehållet i politiken som kommer fram, snarare än politik som allmänt ämne (Kristdemokraterna) eller skarpa ord (Sverigedemokraterna)

 

Men hur pass i symbios är Miljöpartiet med sina följare vad gäller aktivitet och dygnsrytm på Twitter?

Till viss del skulle man kunna säga att de faktiskt följer varandra åt. För även om en relativt stor andel av deras följare är tämligen nattaktiva varelser, så retweetar de oftast material från följare tidigt nästkommande morgon.

AlmedalenOnsdagMP_09.001

På Facebook

Facebook är även det en väldigt aktiv kanal för Miljöpartiet. Mycket passion, engagemang och heta diskussioner, dock vid lite andra tillfällen på dygnet än när deras följare är aktiva. Följarna är som mest aktiva mellan 21-00, medans Miljöpartiet själva, postar som mest mellan 9-12. En åtgärd man kan göra åt detta är att tidsstyra sina inlägg, så att de publiceras i samband med att deras följare faktiskt är aktiva.

Almedalen Onsdag MP.010

Ovan kan ni se vilka andra sidor som Miljöpartiets följare gillar på Facebook. Ämnena som de olika sidorna behandlar är ämnen som står nära och i linje med den politik som miljöpartiet vill föra, så hur ska de nu utnyttja dessa olika sidor för att nå framgång?

Ett förslag vi har är att rikta in sina annonser på dessa sökord, samt sajter. Och då ska man vara noga med att innehållet på den landningssida man styrs in på är relevant och har ett tydligt budskap och exempelvis inte är en generell startsida på partiets webbplats.

Visuell kommunikation

Vad gäller de olika bilder som finns i samtliga kanaler så skiljer sig bilderna från plattform till plattform. När det gällde Sverigedemokraterna så pratade vi om ”trust” och för att man ska känna igen sig och känna någon form av förtroende online, så ska man optimalt sett mötas av samma budskap och material i alla de digitala kanalerna.

Om vi tar en närmare titt på vilket material som används i deras sociala medier så är detta överlag, och genomgående, samma typ av material och är även av en sådan karaktär att det både framstår som seriöst och professionellt, samt även personligt:

Almedalen Onsdag MP.008

Men…

…något har hänt när miljöpartiet gjorde sin senaste webb. De som så ofta pratar om äkthet och väldigt personliga i sin politik har blivit vaxdockor på sin webb. Det gäller det att inte underskatta att folk vill känna igen sig i de digitala kanalerna, och här blir det lite skevt ör Miljöpartiet.

Almedalen Onsdag MP.009

Summa summarum

För att få lite input och feedback gällande den visuella kommunikationen borde MP söka stöd hos en av de digitala makthavare som vi har samlat.

En av alla digitala makthavare som har både hög ”online-trust” och kompetens kring Visuell kommunikation är Henrik Torehammar. Då tänker vi framförallt på dennes sätt att uttrycka sig själv visuellt. Vi rekommenderar alltså att Miljöpartiet tar ett snack med Henrik för att få lite tips.

Almedalen Onsdag MP.012

Fråga en Miljöpartist

Slutligen frågar vi oss huruvida MP själva tittat på sin data. Vi tycker att du som läser ska fråga dem nästa gång du träffar en Miljöpartist. Svaret kan du twittra ut under hashtag #Resultify.

 

Datat kommer från

Tack till Meltwater för att vi har fått låna ert verktyg för att kunna göra våra analyser.

Data kommer också från Facebook och Followerwonk 

 

Träffa oss!

Under dagen hittar du @LiselottMalmo & @KristinaBerg på

Humordralen

Självklart hittar du oss också alltid på:

Facebook

Twitter

LinkedIn

 

The post Vi har tittat på Big-Data för Miljöpartiet appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss