Vi har tittat på Big-Data för Sverigedemokraterna

Big Data låter oss titta på människors kolletkiva beteenden över tid. Resultify har tittat på Big Data för Sverigedemokraternas online-kommunikation. Till vardags använder vi våra skarpa sinnen för att dra insikter ur data för våra kunders räkning. För dem handlar det om att ständigt optimera alla kanaler, för att bättre nå affärsmål. Fler besök, mer ...

The post Vi har tittat på Big-Data för Sverigedemokraterna appeared first on Resultat på webben.

 

Big Data låter oss titta på människors kolletkiva beteenden över tid. Resultify har tittat på Big Data för Sverigedemokraternas online-kommunikation.

Till vardags använder vi våra skarpa sinnen för att dra insikter ur data för våra kunders räkning. För dem handlar det om att ständigt optimera alla kanaler, för att bättre nå affärsmål. Fler besök, mer interaktion och bättre relation till sina kunder – helt enkelt. Både nuvarande och blivande. Men…

Vad händer om vi applicerar samma teknik och analys på våra Riksdagspartier?

– Liselott Lading

Det har varit en intressant övning och en insiktsfull resa för oss. Insikterna bjuder vi på kl 9:00 tillsammans med frukost. Detta är ett perfekt sätt att börja dagen för dig som är proffsminglare, lobbyist, politiker eller journalist.

Ca 29 minuter in i klippet kan du se Liselott presentera datan.

Ordmoln

Ett ordmoln visar vilka andra ord som används när det skrivs om Sverigedemokraterna, här är det alltså mest intressant i vilket sammanhang Sverigedemokraterna nämns. Just detta ordmolnet är baserat på Twitter över de senaste sex månaderna. Vi ser att Sverigedemokraterna positioneras mot Socialdemokraterna och Centern samt att de har svårt att skaka av sig rasist-stämpeln. I allmänhet är det skarpa ord som används som rasist, facist, tröttna, begränsa och skarp kritik.

Vad är valuta online?

Valuta online är ”trust”. Att få frågor inom det område man verkar och vara auktoritet inom området. Att komma dit är ett hårt arbete av att vara transparent och väldigt delande i sin kommunikation. Man delar, ger sig in i diskussioner, tipsar om bra saker, svarar på frågor, bjuder in till diskussion etc. Det är här det skär sig för Sverigedemokraterna.

Om vi tittar på Sverigedemokraternas data rent generellt så framstår en intressant och tydlig bild. Sverigedemokraterna har nämligen en väldigt bra närvaro online. De har flest antal följare om man lägger ihop alla digitala kanaler. De har t.ex. 83.000 gillare på Facebook och 5.000 prenumeranter på Youtube. Fler än någon annan.

Screen Shot 2014-06-30 at 19.10.38

Men, det räcker inte att stirra sig blind på kvantitativa siffror. För det skär sig när vi tittar på vad som egentligen händer. Det var med den här bilden som skevheten visade sig och som vi sedan grävde vidare i:

Almedalentisdag SD_KB_09.007

För det ni inte ser i den här bilden, men som vi ser i grunddatat som ligger bakom den, är att Sverigedemokraterna inte släpper igenom kommunikationen från sina egna väljare. Såhär: de kommunicerar mycket, bra, med många följare etc. Men de låter inte sina egna väljare och följare komma till tals. Sverigedemokraterna retweetar i särklass minst. Och nästan inte alls. De uppmuntrar inte till diskussion och debatt i sin Facebook-kanal. Det verkar helt enkelt som om det råder viss diskrepans mellan vad målgruppen säger och vad partiet säger. Att man försöker tysta ner målgruppen och endast föra ut sitt eget budskap.

Det pratas en del också om falska följare i digitala kanaler. De spelar inte så stor roll när man tittar på interaktionen mellan följare och Sverigedemokraterna. Att köpa fler kommer inte få det här mönstret att ändra sig men det är klart att det skadar trovärdigheten, trust.

Klout

Klout är ett poängsystem för att mäta inflytande online eller förtroendekapital online. Baserad på vad du får för gehör för sin egen kommunikation och vem som får gehör hos dig, avgör den hur trovärdig just du är. Vi har skapat en lista med 12 partiobundna personer med hög klout-score. Det är de vi tycker gör störst skillnad online. Förebilder inom digital kommunikation skulle man kunna säga. Av dessa har Fredrik Wass @bisonblog höst Klout-score. 72. Vi har alla en del att lära oss av honom, men i synnerhet på detta området kan Sverigedemokraterna behöva ett par tips.

Screen Shot 2014-06-30 at 19.11.09

Synas på Facebook?

De som gillar Sverigedemokraterna på Facebook gillar också rätt vanliga grejer som hamburgare, Ica-Jerry, helg och mjukisbyxor. Sen har vi Låt Persbrandt knarka ifred och Linda Norstedt (Eddie Meduzas dotter). Och ja – Facebooksidan heter faktiskt så. Det är inte ett förtydligande som Resultfy har gjort.

Screen Shot 2014-06-30 at 19.11.48

Fråga en Sverigedemokrat

Slutligen frågar vi oss huruvida SD själva tittat på sin data. Vi tycker att du som läser ska fråga dem nästa gång du träffar en Sverigedemokrat. Svaret kan du twittra ut under hashtag #Resultify.

 

Datat kommer från

Tack till Meltwater för att vi har fått låna ert verktyg för att kunna göra våra analyser.

Data kommer också från Facebook och Followerwonk 

 

Träffa oss!

Under dagen hittar du @LiselottMalmo & @KristinaBerg på

Humordralen

Självklart hittar du oss också alltid på:

Facebook

Twitter

LinkedIn

 

The post Vi har tittat på Big-Data för Sverigedemokraterna appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss