Vikten av content

I April slog Googles egen städpatrull till mot webbplatser som enligt förhandsprognoser var ”överoptimerade”. Få webbmasters lyckades luska ut exakt vad en överoptimerad webbplats var, och ett flertal tappade hakan när deras webbplatser tappade 40-50 placeringar på ett dygn. Men efter att den värsta stormen lagt sig, ryktades det om ankartexter som länkade på exact ...

The post Vikten av content appeared first on Resultat på webben.

 

I April slog Googles egen städpatrull till mot webbplatser som enligt förhandsprognoser var ”överoptimerade”. Få webbmasters lyckades luska ut exakt vad en överoptimerad webbplats var, och ett flertal tappade hakan när deras webbplatser tappade 40-50 placeringar på ett dygn.

Men efter att den värsta stormen lagt sig, ryktades det om ankartexter som länkade på exact match i sökfraser, och hur Google Penguin, som uppdateringen hette, såg negativt på dessa.

Många av de som rättade till och modifierade sina ankartexter, lyckades i viss mån arbeta sig tillbaka till sina ursprungliga placeringar igen.

Vad har då detta med vikten av content att göra? Jo, jag tror att de som oroade sig mest för att de hade en överoptimerad webbplats, inte litade på att innehållet på deras webbplats var tillräckligt kvalitativt för att matcha de sökfraser de arbetade med. Så länge du har relevant, kvalitativt och rätt mängd innehåll på din webbplats, bör du inte oroa dig för att din webbplats ska klassas som överoptimerad. Jämför t.ex. content och ankartexter i den här kontexten med ett väl utfört grundarbete i ett hus. Invändiga dörrar kan enkelt bytas ut eller modifieras för att skapa mer variation och liv i ditt hus, men om du måste renovera grunden krävs helt andra resurser.

Content hjälper dig inte bara för att Google ska kunna spindla din webbplats efter relevant innehåll, utan ocks för att du ska kunna ha det mest relevanta svaret på en sökning i Googles sökfält. Det är inte så viktigt att ligga överst i listan. Det är mycket viktigare att ha rätt svar på dina potentiella kunders behov. För om du du inte kan omvandla ett besök till en konvertering, spelar det ingen roll hur hög placering du når.

Bra content

Vad är då bra content?

Bra content är innehåll som talar ett lika tydligt språk till Google, som till fysiska besökare med en fråga. Därför kan content utformat för att nå en specifik målgrupp vara lika bra för din webbplats i SEO-kontext, som content framtaget med Googles algoritm i åtanke. Men med Google Penguin som facit, så röstar jag för det första förslaget. Bra content är helt enkelt bra content. Svårare än så är det inte.

The post Vikten av content appeared first on Resultat på webben.

 

Mätbara Resultat

Resultify gör dina digitala kanaler mätbara och lönsamma. Med smarta lösningar från hela den digitala paletten, hjälper vi dig planera, uppdatera, marknadsföra och optimera din digitala kanal.

Vill du ha mätbara resultat från dina online kanaler? Kanske vi kan hjälpa till? Kontakta mig på (+46) 70 277 21 73. Liselott Lading.

Om oss