Hur botar man sin Google Analytics-skräck?

Blir du stressad av blotta tanken på Excel-dokument, statistik och nya digitala verktyg – men vill jobba målmedvetet och datadrivet med din marknadsföring? Vår CSO Fredrik Ardmar är kursansvarig för en vidareutbildning i just digital analys och mätning. Vi frågade honom hur han hjälper sina kursdeltagare på Berghs att bli kvitt sin Google Analytics-skräck – och börja älska analys.
 

Hej Fredrik! Du är ansvarig för kursen Digital Analys och Mätning på Berghs School of Communication i Stockholm. Vem går en sådan kurs, och varför?

– Mestadels är det personer som har jobbat några år och nu känner att de inte kommer undan det här längre. Man är trött på att inte förstå data, mätning och analys. Spannet på deltagarna är stort – allt från 20-åriga influencers till 60-åringar med styrelseuppdrag, men såklart mestadels folk som på något sätt jobbar med marknadsföring.
 

Vad går ni igenom?

– Vi börjar ganska basic med vad analys är och vad det kan användas till, och utvärderar hur mogna deras organisationer är för att bli datadrivna. Vi går igenom begrepp som kundresa och ekosystem, ritar upp spelplanen för deras marknadsföring och lär oss att mäta hur deras målgrupper rör sig över den.

– Eftersom Google Analytics är en central mätplattform lägger vi mycket tid på att titta på den, innan vi går vidare med andra relevanta kanaler. Vi lägger in vår data i spreadsheets (Excel-dokument) och skaffar oss en överblick över alla kanaler – cross channel.

– Sista steget är att vi tittar på hur vi kan visualisera och rapportera vår data, så att analysen av den går att använda som insikter och actions i praktiken.
 

Och om man har Google Analytics-skräck?

– Det har visat sig att det som skapat mest ångest inför kursen också är det som sedan blir roligast, när man kommer över tröskeln och förstår – nämligen Google Analytics. Vi fokuserar på 12 olika rapporter som man kommer väldigt långt med att ha koll på.

– Folk är lite rädda för mätning och analys, så när de kommer hit och upptäcker att det inte är så himla svårt blir det ofta en väldigt positiv stämning. Den lättnaden skapar god energi och lust att lära mer.
 

Vad brukar vara svårast?

– Man skulle kunna tro att det är själva arbetet inne i de digitala verktygen, men det är det aldrig någon som inte klarar. Min bild är snarare att utmaningen ofta kommer efter kursen, när man ska fortsätta arbetet i sitt eget företag och få andra med på tåget. Därför har vi nu lagt till en del om detta i kursen – metoder.
 

Vilka är de tre viktigaste sakerna deltagarna får med sig?

  1. De kommer över rädslan för att mätning och analys är svårt, jobbigt, tråkigt och dödar kreativiteten.
  2. De känner att de faktiskt behärskar Google Analytics.
  3. De kan delta i diskussioner, möten, säljpitcher och annat och veta att de har koll på läget – vilket gör att de blir bättre beställare och kan utvärdera alla säljare som ringer.
     

Vad är det bästa med att vara lärare?

– Det allra finaste är att se hur man faktiskt kan påverka människor. En del hör av sig långt efter utbildningen och berättar att de nu tagit nya steg i yrkeslivet. Jag får faktiskt fler julkort från personer som gått den här kursen än från vänner och familj!
 

Vill du komma igång med Analytics för din marknadsföring? Kom på en kaffe hos oss på Resultify med Fredrik eller någon av våra analys-experter, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att sätta igång. Hör av dig så bokar vi en träff!

Läs mer om kursen Digital Analys och mätning och Berghs.