Så aktiverar du dina kunder i sommar – tre tips

Semestertider, då är väl ingen online? Jodå. Nu har dina kunder mer tid än någonsin att surfa in i din säljfunnel – något dina konkurrenter förmodligen inte drar nytta av. Här är tre tips på hur du aktiverar dina kunder i sommar.

1. Starta en omröstning i sociala medier

En säker väg till större räckvidd i sociala medier (= fler som ser ert varumärke) är mer interaktivitet med era följare. Det kan du få snabbt och effektivt genom att skapa en omröstning, där du ställer en fråga till era följare som sedan får tycka till genom att välja ett svarsalternativ.

Omröstningen bör ha något att göra med både ert erbjudande och med sommarsäsongen, och ha svarsalternativ som era följare tydligt kan identifiera sig med.

Du kan till exempel knyta upp frågan både på er produkt och på VM-finalen, Melodifestivalen, midsommardagen eller något annat. Resultatet kan du sedan göra ett eget inlägg om.

Du skapar enkelt en omröstning på Facebook genom att välja “omröstning” i menyn när du ska skriva en vanlig status på er företagssida.

2. Bjud på sommarlyssning

När dina kunder ligger i hängmattan, på stranden eller hemma på soffan är det perfekt att erbjuda dem lite sommarlyssning. Varför inte ta tillfället i akt och skapa en spellista på Spotify eller Soundcloud signerad ert varumärke, så att du laddar ert varumärke med ett visst sound?

Tänk känsla och tänk situationer där era produkter eller tjänster löser problem – och skapa ett soundtrack!

Säljer du bilrengöring – sätt ihop en playlist att lyssna på när man tvättar bilen. Säljer du köksredskap – bygg en playlist att lyssna på när man lagar skaldjursrätter. Hyr du ut kontorslokaler – sätt ihop en playlist för djupfokus på arbetsplatsen.

Sedan gör du spellistan “öppen” eller “collaborative” så att även era följare och kunder kan lägga till de låtar de tycker passar, och dela den i sociala medier.

Du säljer löparskor – vilken låt brukar dina kunder jogga till? Låt dem lägga till! Spellistans namn bör även innehålla ert varumärke.

3. Låt dina kunder få komma med idéer

Den bästa genomslagskraften i digitala kanaler får du genom att föra en aktiv dialog med era följare, både befintliga och potentiella kunder. Ett smart sätt att få igång en konversation med så många följare som möjligt är att utlysa en tävling, där era kunder får kommentera eller mejla in tävlingsbidrag.

Vinsten behöver inte vara mer än att vinnaren får äran att bli publicerad – det brukar faktiskt räcka gott och väl, om du inte vill erbjuda något mer specifikt.

Förslag på effektiva tävlingar är till exempel:

  • Komma på en bra slogan till er mest populära tjänst
  • Hitta på nästa “dröm-feature” eller funktion till er bäst säljande produkt
  • Komma på ett namn till en ny produkt eller tjänst som ni ska lansera

Observera att tävlingar i sociala medier måste följa vissa riktlinjer för att vara lagliga, men det är egentligen inte så krångligt. Du behöver mest meddela att det inte är kanalen eller plattformen som står bakom tävlingen, ange start- och sluttid för tävlingen, ange att det finns en jury som gör ett bidragsurval, samt förklara hur det vinnande bidraget kommer presenteras. Läs mer hos Lotteriinspektionen här (sid 6) eller hos Facebook här (punkt 3).

Lycka till i sommar, och hör av dig till oss om du behöver input eller hjälp!

Kontakta oss så berättar vi mer.