5 snabba SEO-tips för bättre rankning

Vad är egentligen hemligheten bakom en sajt som rankar högt i sökresultaten på Google? Enligt Google själva handlar det om att anpassa sin sajt optimalt till den tänkta besökaren, såväl tekniskt som innehållsmässigt. Här är fem tips på hur du förbättrar din rankning genom SEO.

“De små, små detaljerna...” sjunger Povel Ramel. Och visst har han rätt, även när det kommer till vad som får en webbplats att ranka högt ur SEO-synpunkt.

När du börjar jobba med SEO kan det ta lite tid att se effekt av arbetet – det tar nämligen tid för sökmotorer att indexera sajter. Men visst finns det knep även för att se snabba resultat. Här är fem tips.
 

1. Kolla din organiska trafik

Gå in i Google Analytics och kika på hur stor andel av trafiken till din sajt som är organisk. Den procentsiffran säger mycket om hur väl innehållet och sökorden på din sajt fungerar.

En hög procent organisk trafik är bra.

En låg procent kan innebära att du använder fel sökord eller har för många sökord i Google Ads (AdWords). Se över detta, för då finns förbättringar att göra direkt!

Läs mer: Testa – så effektiv är din webbplats
 

2. Justera call-to-actions på dina landningssidor

En vanlig läcka på webbplatser är dåliga call-to-actions, alltså knappar och länkar som uppmanar kunden att göra något – “beställ”, “se produkter”, “kontakta oss” etc. Med otydliga call-to-actions tappar du besökare och dina Google Ads-kampanjer kommer troligen inte till sin fulla rätt.

Genom att se över dina call-to-actions och göra dem supertydliga – vad ska kunden göra? – kan du öka konverteringsgraden markant. Det gäller framför allt på dina organiska landningssidor.

Högre konverteringsgrad och klickfrekvens indikerar högre kvalitet på din webbplats, vilket bidrar till bättre rankning.

Läs mer: Statistik – Dina kunder väljer dig utifrån din sajt
 

3. Korta ner din sajts laddningstid

Det finns många tekniska faktorer som påverkar hur din webbplats rankar, som:

  • Hur snabb den är
  • Hur mobilanpassad den är
  • Hur relevant innehållet är för besökaren
  • Hur UX-anpassat innehållet är

Det tekniska påverkar hur dina besökare beter sig och navigerar på din webbplats. För att se vad du kan förbättra kan du utvärdera din sajt med ett verktyg. Vi brukar använda Siteimprove.

Många brukar behöva åtgärda hur snabbt sajten laddar. Genom att till exempel ta bort för tunga bildfiler kan du korta ner laddningstiden, vilket bidrar till bättre rankning.

Utvärdera hur bra din sajt är – med ett klick
 

4. Prioritera sökord utifrån just dina kunder

Vad är målet med ditt SEO-arbete? Många svarar att driva mer trafik till sajten, vilket givetvis inte är fel. Du kan jobba med populära sökord och dra in mycket trafik.

Men för att trafiken ska vara kvalitativ och konvertera behöver du också specificera och ranka sökord utifrån just dina kunder och besökare.

Gå in och titta på vad din sajt rankar på i dag och vilka besökare ni har. Vad googlar de på och hur hittar de din sajt? Sökresultat och rankning har börjat bli allt mer personligt – det utgår ifrån dina kunders tidigare sökningar, geografi och webbhistorik, så det behöver du ha koll på.

Läs mer: 5 snabba tips för effektivare marknadsföring
 

5. Anpassa erbjudandet efter din SEO

Det är inte ovanligt att SEO-arbete leder till upptäckten av en ny målgrupp eller ett nytt användningsområde för produkter eller tjänster. Dina besökares sökbeteende kan avslöja en efterfrågan på något du inte erbjuder i dag – en ny affärsmöjlighet.

Titta på möjligheten att utforma produkter och tjänster utifrån dina SEO-insikter, för att tydligare särskilja dig från dina konkurrenter. Borde du kanske rentav göra en rebranding?

Genom SEO-arbetet kan du vara lyhörd för dina besökare och kunder och faktiskt ta ditt erbjudande till en ny nivå.
 

Sammanfattning: 5 frågor att ställa dig om din SEO

  1. Hur stor del av min trafik är organisk?
  2. Har jag koll på mina organiska landningssidor?
  3. Hur fungerar min sajt utifrån ett tekniskt perspektiv?
  4. Hur rankar min sajt på mina sökord?
  5. Kan jag utveckla mina produkter eller tjänster utifrån SEO?
     

Kontakta oss för att göra en sökordsanalys, för att få en rapport över hur du förbättra din webbplats rankning eller få hjälp med att arbeta löpande med SEO.

Du kan också läsa mer om SEO och sökord här.