Topprankad inredningssajt för Hemisfär

Styling- och homestagingföretaget Hemisfär ville skapa en ny webbplats för att synas bättre online och tydligare förmedla sitt unika sätt att jobba med inredning. Resultify tog fram en sajt som nu rankar företaget högst på de tio viktigaste sökorden – och som driver fler och bättre leads.

Känner du igen namnet Anna Arehov? Hon är grundaren och inredningsarkitekten bakom Hemisfär, inrednings- och homestagingföretaget som tagit Skåne med storm och nu anlitas för att styla de dyraste lägenheterna som någonsin sålts i Malmö.

Hemisfär har alltid haft ett mycket gott rykte i branschen, med nöjda och återkommande kunder, men inte helt kunnat dra nytta av efterfrågan digitalt då den officiella hemsidan varit i behov av en uppfräschning.

Därför inleddes ett webbprojekt med Resultify för att bygga en responsiv, användarvänlig och sökmotoroptimerad sajt med tillhörande webbshop.
 

Inspirerande bilder konverterar sälj

Projektet utgick ifrån ett fokus på inspirerande bilder, eftersom det ofta är bilderna som säljer när det kommer till inredning. Det blev också den största tekniska utmaningen.

– Hemisfärs sajt krävde en lösning som tillät bilder och visuella effekter av hög kvalitet utan att det blev för tungt, då det straffas av sökmotorerna, säger Michelle Nordqvist, projektansvarig på Resultify.

Anna Arehov önskade även en funktion som gjorde det möjligt för besökare att köpa de produkter som använts i stylingprojekten direkt genom sajtens bilder – en del av Hemisfärs hållbarhetstänk. Därmed behövde bilderna bli konverteringspunkter för att driva sälj.
 

Kreativ design och målande copy

Webbplatsen behövde även ny design och copy. Anna Arehov såg en potentiell utmaning i att hitta en skribent som verkligen kunde reflektera vem hon var språkligt, men det vände när hon mötte Resultifys copywriter Anna Sandahl.

– Texter har alltid varit en stor utmaning för mig, särskilt då jag är uppvuxen i Sydafrika och har gjort yrkeskarriär utomlands. Hade det inte varit för Anna Sandahl hade det aldrig gått. Hon gav sig verkligen inte förrän hon hittade precis rätt tone-of-voice, och satte ord på allt jag ville säga, berättar Anna Arehov.

Samma sak var det med designen. Anna Arehov tog fram otaliga exempel på hur hon ville ha det. När hon väl fick se webbdesignern Jonas Björnänges designförslag blev det inte som hon tänkt sig – det blev mycket bättre.

– Jonas hade lyssnat noga och förstått vad jag var ute efter. Han levererade något helt annat än det jag trodde att jag ville ha, och det blev mycket bättre än allt jag hade visat honom.

Topprankad sajt – på bara några veckor

Kort efter det att nya hemisfar.com lanserades kunde Anna Arehov se resultat i form av fler kundsamtal och nya leads.

– Jag får fler privata uppdrag och företagsuppdrag, och förfrågningarna har en trevligare och artigare ton än innan. Vi ser en helt annan trafik till hemsidan och jag får förfrågningar om tjänster jag inte hade innan. Det är direkt kopplat till den nya webbsidan, säger hon.

Även sökmotoroptimeringen har gett effekt. Inom bara några veckor rankades Hemisfär högst på Google genom organiskt sök på tio av sina viktigaste sökord. När webbshopen lanseras i november 2018 kan besökarna också köpa inredningsprodukter som syns på sajtens bilder.

– Lösningen innebär att när man hovrar med musen över bilden tänds olika produkter som man kan lägga direkt i sin varukorg, förklarar projektledare Michelle Nordqvist.

Ett lyckat samarbete

För Anna Arehov var det värdefullt att ha alla kompetenser som behövdes för projektet i en och samma byrå.

– Det förenklade processen och gjorde att jag kände mig trygg med att släppa ansvaret.

Enligt Michelle Nordqvist har kunden själv bidragit mycket till slutresultatet genom att fungera som bollplank under processen.

– Anna Arehov har ett fantastiskt öga för hur hon vill att saker och ting ska se ut, och en väldigt stor förståelse för det visuella. Hon var varit ett bra bollplank, och vi har kunnat ge feedback till varandra och ha en bra kommunikation hela vägen.

Är du också intresserad av att bygga en ny webbplats, eller ta fram en webbshop?
Hör av dig till oss, så ser vi vad vi kan göra tillsammans!

I korthet:

Design och koncept
Copy
Produkthanterare
Instagram-integration
Webbshop