Dags att gå från storytelling till storymaking

För dig som vill få bättre resultat och högre MROI är det dags att släppa storytelling och istället omfamna storymaking och storyscaping. De företag som lyckas bäst med sin digitala marknadsföring i dag, är de som låter kunderna göra jobbet. Inte för att de måste, utan för att de inte kan låta bli.

Vad är det som gör att vissa varumärken vuxit så mycket de senaste åren och ständigt kan presentera bättre resultat? Svaret ligger troligen i att de förstått sina kunders djupaste behov och skapat digitala världar tillsammans med kunderna.

Om du inte är en av dem så kan du sluta vara avundsjuk, sluta vara bitter på att Facebook och AdWords kostar pengar – och ta din digitala marknadsföring på största allvar.

Den handlar nämligen bara om dina kunder.
 

Missförstånd 1: Med rätt budskap och stor budget vinner man marknaden

Det kan inte sägas tillräckligt många gånger: Företag måste släppa fokus på sig själva och se på sitt erbjudande utifrån kunden och hennes upplevelse.

Ett vanligt missförstånd hos många av de kunder vi möter dagligen är att de kan göra fler affärer om de bara vässar budskapet och investerar tillräckligt i sin digitala marknadsföring. Men det handlar inte främst om budget och budskap.

Från envägskommunikation till beteendejustering

Det handlar inte heller om att man måste skifta från analog till digital marknadsföring helt och hållet. Bara för att man byter kanal betyder det inte att man får bättre resultat (även om det mång gånger är så). Tvärtom kan en mix vara det bästa för att öka sin MROI – läs gärna mer om det i vårt förra blogginlägg:
Så mäter marknadschefer värdet av sina insatser.

Kärnproblemet är att man bara pumpar ut sitt budskap. I ställer behöver du sätta dig in i dina olika målgruppers behov och upplevelse.

Bara genom att förstå deras känslor kan du hitta vägar att erbjuda det de behöver och vill ha. Och först när du förstått dem kan du dra rätt slutsatser av deras beteende och få ett hum och vad nästa beteendetrend kommer att vara.

Med rätt strategi och duktiga strateger behöver du förstås inte ens kunna förutspå beteendet eftersom vi har verktyg att justera marknadsföringen på nolltid.

Men det kräver att du faktiskt förstått vilka det är ditt varumärke möter och varför de väljer att interagera med just ditt varumärke.

Kundperspektiv är behovsperspektiv

Det här tar tid och är inte alltid så trevligt som kan tro. Anledningarna till att kunderna föredrar ditt varumärke framför konkurrenternas – eller tvärtom – handlar oftare om kunderna än om dig, och oftare om deras liv än om vad du vill berätta.

Att börja bygga berättelser som möter kunderna i deras liv, som inte bara bjuder in till deltagande utan som verkligen låter dem skapa egna berättelser om sig själva, i relation till ditt varumärke, kan verka omfattande.

Som en kund en gång sa: man är bara en enda tanke ifrån ett helt annat perspektiv.
 

Missförstånd nr 2: Storytelling är att berätta om sig själv

Vad ska man då berätta? Det är syftet med berättelsen som avgör vad som fungerar. Du måste alltså skilja på den typ av storytelling som bygger en gripande film eller en spännande bok, och en lagom avslöjande berättelse på ett kundmöte eller en förtrolig historia som du delar med någon närstående.

Om syftet är att bygga varumärke och få högre ROI på din marknadsföring så behöver din storytelling bjuda in dina kunder att skapa sina egna berättelser.

Att vara kund är att vara människa

Förklaringen är enklare än den kanske verkar: Vi är alla huvudpersonerna i våra egna liv.

Allt som vi väljer att leva med, och allt vi tvingas hantera som vi kanske inte alls valt, är vad som formar oss som människor.

Vi bygger och plockar, sortera och sållar bort och kämpar ständigt med att slippa det vi inte vill ha, och att drömma och planera för det vill önskar oss.

Om ditt varumärke ska vara med på din kunds resa i livet så måste du göra mycket mer än pusha ut ett budskap: du måste erbjuda kunden något oemotståndligt.

You can’t always get what you want...

Produkter och tjänster är sällan oemotståndliga. Vi vill ha dem eller behöver dem men vi upplever sällan än att vårt liv försämras drastiskt om vi får det ena eller det andra av två likvärdiga alternativ.

Om de inte passar väldigt bra in på vår upplevelse av oss själva och det liv vi drömmer om att leva.

Storytelling inom marknadsföring är alltså inte att berätta om sig själv. Du kan förstås göra det också, men det är först när du tänker Storymaking som du börjar bygga världar och kan skala upp.

You get what you need

Ju mer inkluderande berättelserna är, desto mer kan kunderna skapa egna berättelser om sig själva med hjälp av ert varumärke, och desto större värld bygger ni tillsammans. Mer om Storymaking och Storyscaping kan ni läsa i Storyscaping - stop creating ads and start creating worlds.

Hur låter man sina kunder bygga egna berättelser? Vad ska det handla om?

Här kommer stora och ganska grundläggande känsloregister in: dels de mer positiva som identitet, trygghet, självkänsla och oberoende, och dels de vi uppfattar som negativa: rädsla för att inte duga eller rädslan att fatta fel beslut. Att inte få vara med, inte passa in eller rädsla för allt ska gå åt helvete.

Varumärkets syfte möter kundens behov

Om ditt varumärke identifierar vilka av dessa grundläggande behov ni tillgodoser så är mycket vunnet.

Då blir det mycket lättare att se varumärket utifrån kundens behovs-horisont, och mycket lättare för er att se vilka berättelser ni kan bygga kring ert varumärke och det landskap som växer fram mellan er och era kunder – i sociala medier, på er sajt eller i verkligheten.

Vilka berättelser ni ska ta fasta på, vilka värden ni ska äga och hur era budskap smartast ska utformas bygger på vad som är det egentliga syftet med just ert varumärkes existens på marknaden (ur ert och era kunders perspektiv) och det kan ni få hjälp med av oss om det känns oklart.
 

Analogt och digitalt = ett samspel baserat på insikt

Men välj en partner som både kan erbjuda förståelse för ert varumärkes potential och utmaningar, och som kan erbjuda tolkning av all data som finns att tillgå om era befintliga och blivande kunder.

Eftersom många insikter kan komma att förändras genom analys av data, kunskap om plattformar och förståelse för digitala beteenden, är det viktigt att analysen görs på rätt touchpoints med dina kunder och utifrån rätt målsättningar och KPI:er.

Först då kan ni dra nytta av alla analoga kunskaper vi samlat på oss tillsammans, som kunskap om era målgrupper och erbjudanden, USP:ar, starka koncept och konsten att skapa delaktighet.

Lycka till med er digitala marknadsföring!


Inlägget är skrivet av Linnéa Gudmundson, copywriter och varumärkesstrateg på Resultify. Vill du diskutera mer med henne eller få hjälp med din storytelling? Kontakta Linnéa på linnea.gudmundson@remove-this.resultify.remove-this.se eller 0704–66 27 66.