Influencer marketing - så skaffar du kvalitativa följare

Författare: Michelle Nordqvist 18 december 2017

 

Att skaffa sig så många följare som möjligt i sociala medier har länge varit ett KPI som företag mäter. Men är antalet följare avgörande för hur du lyckas i din sociala medier strategi eller finns det andra aspekter att hålla koll på?

I detta avsnitt av podcasten Onlinefolket pratar vi med Apollonia San Contreras, influencer marketing manager på Kronaby. Kronaby är ett klockföretag som positionerat sig på marknaden genom att producera klockor i gränslandet mellan den klassiska klockan och smart watch. Dessa klockhybrider hjälper användaren att få ut det mesta möjliga av sin smartphone och din klocka utan att de ersätter varandra. Klockbranchen har 2017 aldrig haft det så tufft som nu. De fina traditionella märkena har fått konkurrens av piratkopiorna och konsumenternas köpmönster har förändrats i den digitala kundresan. 

Apollonia menar att Instagram just nu är den bästa digitala plattformen för influencer marketing för att användarna där är mottagliga för nya produkter, tjänster och varumärken. Vid lansering av ett nytt varumärke kan man med hjälp av en influencer få den där sista knuffen för att nå ut med sitt erbjudande. 

Denna intervju lämpar sig för alla som arbetar med social media, influencer marketing eller för dig som funderar på att lansera en ny produkt, tjänst eller varumärke. 

Apollonia San Contreras - Kronaby - Onlinefolket

Man ska helst ha 15000 följare på instagram, men man ska inte heller stirra sig blind på antal följare. Det är nästan viktigare att studera vilken relations influencern har till sina följare än antal följare, menar Apollonia San Contreras - influencer marketing manager på Kronaby. Kronaby producerar kolckor, uppkoplade klockor.

Onlinefolket - en podcast producerad av Resultify

Onlinefolket är en podcast för marknadsförare, chefer och direktörer, artister och komiker och alla andra som har ett varumärke som de försöker pusha online. Tanken är att om alla delar med sig av sina insikter, utmaningar och erfarenheter, blir vi alla bättre marknadsförare. Programledare är Ehsan Noroozi Onlinefolket är en podcast producerat av Resultify – mätbart bättre resultat från dina onlinekanaler!