Megaförändring i Facebooks algoritm straffar företag – så ska du tänka

Författare: Anna Sandahl 17 januari 2018

Facebook vill drastiskt minska antalet inlägg från företag till förmån för innehåll från familj och vänner. Dessa förändringar i Facebooks algoritm gör att vi marknadsförare och företagare måste uppdatera vår strategi för att få resultat av content och annonser – så här tänker vi på Resultify.

Natten till fredagen den 12 januari publicerade Facebooks grundare Mark Zuckerberg ett Facebook-inlägg som rörde upp många känslor.

Facebook har kommit för långt bort från sitt ursprungliga syfte att förena nära och kära, skrev han, mycket på grund av att sponsrade inlägg från företag i stället fyller nyhetsflödet. Det ska förändras genom att man nu gör det svårare för företag och varumärken att nå ut:

“Recently we've gotten feedback from our community that public content -- posts from businesses, brands and media -- is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other. (...) The first changes you'll see will be in News Feed, where you can expect to see more from your friends, family and groups. (...) As we roll this out, you'll see less public content like posts from businesses, brands, and media.”

BuzzFeed fick panik och drog igång en “Göra slut-kampanj”. Breakits grundare “blev livrädd” och skrev “Aj! Mark Zuckerberg satte precis kniven i lilla mig!”.

Innebär då detta att Facebook-marknadsföring inte längre kommer att fungera? Nej då.

Från kvalitetscontent till verkligt socialt content

Tvärtom handlar det i själva verket om att sociala medier-jätten skärper kraven på innehåll från annonsörer och publicister, vilket faktiskt är positivt för oss alla. Ingen vill ha kass reklam överallt.

Mark Zuckerberg skriver:

“We're making a major change to how we build Facebook. I'm changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions.”

Användarna vill se mindre opersonligt skräp och mer högkvalitativt och personligt innehåll, och det är vad vi marknadsförare borde ge dem. Att innehåll är intressant och relevant är viktigt, men om det inte direkt leder till social interaktion och konversation på Facebook kommer det numera inte att ges plats i nyhetsflödet.

Så vad göra? Vi har tagit fram en ny strategi i tre steg för marknadsföring på Facebook 2018.

Resultifys första hjälpen-kit för marknadsförare på Facebook

 

1. Släpp vanligt rörligt content – satsa på livesänd video

Facebook vill minska ner att användarna “passively reading articles or watching videos -- even if they're entertaining or informative.” (...) “We've seen people interact way more around live videos than regular ones.”

Bäst resultat, skriver Mark Zuckerberg, får livestreamad video i grupper och communities kring specifika intressen som genererar konversation.

Med andra ord, livesänd video i grupper eller för smala målgrupper som uppmanar till kommentarer och diskussion kommer att få störst räckvidd och engagemang.

 

2. Grupper din bästa marknadsföringskanal

Zuckerberg skriver: “The public content you see more (...) should encourage meaningful interactions between people. (...) You can expect to see more from your friends, family and groups.”

Om vi inte längre kan köpa oss utrymme i privata flöden i samma utsträckning, så kan vi istället förse användarna med relevanta sponsrade forum (Facebook-grupper) där vi modererar så att innehållet blir så användbart och interaktivt som möjligt.

Grupper utan konversation kommer att dö. Vilken intressegrupp kan du skapa på Facebook, som får liv genom att trigga eget innehåll från användarna – user generated content?

 

3. Positivt, samskapat content är hemligheten

Om vi hittills har kunnat skapa och sponsra inlägg på Facebook som når användare trots att ingen lajkar, kommenterar eller delar, så kommer vi nu endast att lyckas om våra inlägg sparkar igång en diskussion som användarna själva ger liv åt. Något som blir viralt och utvecklas i och med användarnas interaktion:

“... It should encourage meaningful interactions between people.”

Dina inlägg på Facebook kommer absolut att kunna nå ut, engagera och konvertera, men aldrig om ditt innehåll är “komplett och färdigt” när det publiceras – en “dead end”.

I stället behöver du ställa en fråga, skapa en diskussion, låta användarna själva gå in i inlägget eller tråden och ge den liv. Dessutom premierar Facebook positivt innehåll som ger positiva reaktioner och kommentarer. Positivt och samskapat content blir hemligheten till effektiva kontaktytor för konvertering.

 

Läs: 5 insikter som boostar din marknadsföring 2018

 

Förändringen börjar märkas under våren 2018

Facebook började arbeta med den nya algoritmen redan förra året, men den implementeras på riktigt under de kommande månaderna.

Bonustips #1: Du bör därför uppdatera din contentplan och fundera över hur du kan fördela samma budget på Facebook men med mer pengar på färre annonser.

Bonustips #2: Att försöka hetsa fram interaktion från användarna genom att skriva “Kommentera om du gillar!” eller “Dela med en vän!” i inläggen kommer inte att fungera. Facebook ser igenom det som spam, så kallad “Engagement bait”. Enligt Hootsuite kommer det i stället leda till att Facebook aktivt kapar din räckvidd.

Vill du ha hjälp med planeringen av din Facebook-budgetering eller att ta fram en effektiv contentplan för leadsgenerering, med grund i dessa nya spelregler? Hör av dig till oss på Resultify så hjälper vi dig.