Marketing Mix Modelling

Så tänker du strategiskt vid redesign av webb

Författare: Björn Ekdahl 12 december 2017

 

Redesign av företagets webb börjar inte när ni skissar upp hur sidan ska se ut, när designern börjar placera ut de första pixlarna eller när ni köper en template. All redesign börjar med strategisk planering. 

I detta avsnitt av Onlinefolket möter vi David Bjärne, marknadschef på teknikdelar.se, som berättar om deras resa – redesign av en e-handel med drygt 22 000 produkter. Sajten lanserades inför den stora kommersiella högtiden Black Friday. 

Bjärne talar om hur resan sett ut och hur mycket jobb det varit. Det pratas verktyg, design och multivariabla produkttester. David beskriver utmaningen i att veta vad man ska testa. Å ena sidan testar man små saker – färg på knappar, position av pris. Å andra sidan testar man stora saker som position av element, visuella faktorer så som färgval och liknande. De stora faktorerna visar vad som funkar och inte funkar. De små faktorerna är konverteringsoptimering. Med andra ord, slipning av det som i de stora testerna visat sig fungera.

Samtalet mellan Onlinefolkets Ehsan Noroozi och David Bjärne blir både personligt och härligt nördigt när de snackar nätmobbning, e-handel och kampen för att göra rätt online.

Denna intervju är ett måste för dig som står inför en redesign av din webb, men alla som har en e-handel gör rätt i att lyssna på David Bjärne. Han bjuder på kunskap om Google Shopings long tail-effekt och berättar också hur han förhåller sig till jättar som AliBaba, Amazon & Wish.

Onlinefolket är en podcast för marknadsförare, chefer och direktörer, artister och komiker och alla andra som har ett varumärke som de försöker pusha online. Tanken är att om alla delar med sig av sina insikter, utmaningar och erfarenheter, blir vi alla bättre marknadsförare. Programledare är Ehsan Noroozi Onlinefolket är en podcast producerat av Resultify – mätbart bättre resultat från dina onlinekanaler!