Storyplan / Contentplan

Helhetslösningen för din löpande marknadsföring

Storyplanen är vårt mest använda dokument när vi planerar den dagliga marknadsföringen och driver projekt tillsammans med våra kunder. Den är framtagen för att många kunder efterlyste ett enda dokument för att planera och analysera sin löpande kommunikation i alla kanaler.

Till skillnad från en kommunikationsstrategi eller marknadsplan är storyplanen ett levande “hands on”-dokument i molnet och i Excel-format, där alla som jobbar med er kommunikation kan se vad ni ska kommunicera när, i vilken kanal och för vilken kostnad/sponsring.

Storyplanen fyller flera funktioner och fungerar som

  • en miniräknare för årets budget
  • en kreativ hub för ert content
  • en publiceringskalender

Publiceringskalender, kampanjplan och analysverktyg i ett

Ofta föregås storyplanen av att du gjort en målworkshop tillsammans med oss, där vi tillsammans satt upp mål för din marknadsföring och bestämt vilka digitala kontaktpunkter med dina kunder du vill mäta. Dessa förs in i storyplanen där du sedan kan se resultaten av din marknadsföring direkt – datan hämtas in i realtid från Google Analytics, Facebook, Hubspot, er sajt och andra kanaler ni använder.

I storyplanen ser du också alla dina marknadsföringsaktiviteter över året, planerade månad för månad utifrån vilka stories du vill bjuda in era kunder till.

Utifrån dina mål sätter vi ett värde på varje marknadsföringsinsats, så att vi kan veta vad du får för ROI på din marknadsföring. Vi fördelar också alla stories procentuellt enligt detta. Det innebär att du kan planera ditt innehåll (content marketing, annonser eller annan marknadsföring) för hela året och se ett monetärt värde på varje insats, samt underlag för att analysera din marknadsföring – i ett och samma dokument.

En storyplan inkluderar:

  • Bakgrund
  • Affärsmål och KPI:er
  • Målgrupper
  • Digitala touchpoints
  • Makro- och mikromål
  • Mål/vision
  • Purpose/mission
  • Values
  • Konkurrens
  • USP:ar
  • Content marketing (innehåll, annonser och SEO)
  • PR
  • Budget
  • Fullständig mätning i realtid

Vi hjälper dig att visa värdet av ditt content

Om du vill, sätter vi upp de analysverktyg som passar bäst för ert varumärke eller justerar mätpunkterna i de analysverktyg du använder idag. Därefter hjälper vi till med att tolka analysen utifrån kort- och långsiktiga trender, och kan upprätta en handlingsplan som vi äger tillsammans, och som kan växa i takt med att dina mål uppnås och överträffas.

De vanligaste verktygen vi har för att beräkna dina KPI:er är Google Analytics och vårt eget Resultify Insights, som samlar värdet av dina kanaler i en överskådlig dashboard.

Har du frågor om storyplan, content marketing, eller vill du ses för att få veta mer?

KONTAKTA:

Sabina Engdahl

marknadsförare och rådgivare
+46 (0) 735 18 52 39
sabina@remove-this.resultify.remove-this.se