Panduro

Handlingsplan och aktiviteter i sociala medier

Som en del i dagens affärslogik gäller det att förvalta starka varumärken väl i sociala medier. För företag som inledningsvis inte har denna kompetens själva, är ett samarbete med experter en god investering. Detta ställer krav på gedigen kunskap kring analys av målgrupper, kanaler och budskap samt god pedagogisk förmåga.

Om Panduro

Panduro Hobby uppstod ur ren skaparglädje när Carlo Panduro började tillverka egna souvenirer och smycken i efterkrigstidens Danmark. Hans son Jörgen utvecklade affärsidén med att sälja hobbymaterial till den offentliga sektorn. Länge var den legendariska Pandurokatalogen den främsta försäljningskanalen, men under 80-talet startade en seriös satsning på detaljhandel. I augusti 1962 slogs portarna upp på Södra Förstadsgatan i Malmö - Panduros första butik i Sverige. Panduro är i dag marknadsledande i Europa inom hobbymaterial, med 114 butiker i sex länder.

Uppdraget

Panduro Hobby är en stor aktör inom DIY och kreativa projekt och kom till oss med en önskan om att bli starkare och mer synliga i det digitala flödet. Man ville nå ut med positionerande budskap kring allt som Panduro Hobby brinner för och driva mer trafik in till sin webbshop. Väl medvetna om sitt starka varumärke kände Panduro Hobby att det borde finnas goda möjligheter att nå ut i sociala medier, men visste inte riktigt hur de skulle komma igång. Vi inledde samarbetet med att definiera målgrupper och personas, samt resonera kring vilka kanaler som skulle ge bäst effekt. När planen var satt började maskineriet snurra och den ständigt ökande digitala närvaron resulterade i tydlig försäljningsökning. Panduro är idag ett företag med hög och kompetent närvaro i digitala kanaler, med ett helt eget digitalt team.

Gå till Panduros hemsida

I korthet:

Handlingsplan
Budskapsutveckling
Löpande månadstjänst