Sparbanken Syd

Varumärkesprofil och strategi för synlighet i digitala kanaler

Att vara liten behöver inte alltid betyda att man syns mindre. Det gäller att arbeta smartare och använda rätt verktyg till sin fördel. För att hitta den bästa vägen framåt krävs stark strategisk kompetens samt stor erfarenhet och insikt i hur man når fram till olika målgrupper i digitala kanaler.

Om Sparbanken Syd

Sparbanken Syd är den äldsta och enda fristående sparbanken som finns kvar idag. Som äkta sparbank har de inga aktieägare som kräver vinstmaximering och utdelningar. Sedan starten för över 200 år sedan har mycket förändrats i övriga samhället, men bankens syfte är detsamma - att använda vinst
en för att utveckla tjänster som skapar värde för kunder och 
att förverkliga goda idéer som bidrar till tillväxt i vårt samhälle.

Uppdraget

Sparbanken Syd kom till oss med en önskan att förnya, förbättra och kunna erbjuda något som andra aktörer inte kunde eller gjorde. Att deras bank var av mindre modell sågs snarare som en styrka än en svaghet, och på det konceptet ville man bygga den nya profilen. En ny grafisk profil togs fram, webbsidan förnyades och byggdes om och vi började utnyttja oanvända kanaler som exempelvis Youtube. Längs vägen fanns en del utmaningar då banker måste ta särskild hänsyn till en hel del säkerhetsaspekter. Tillsammans lärde vi oss att hantera dessa utmaningar och kom ut klokare på andra sidan.

Resultat

Vårt arbete med Sparbanken Syd är ett pågående och fortlöpande projekt där vi dagligen arbetar för att stärka deras position på marknaden och med förhoppning om att kunna presentera positiva siffror vid varje avstämning.

Gå till Sparbanken Syds hemsida

I korthet:

Koncept
CMS
Grafisk formgivning
Digital marknadsföring
Löpande månadstjänst